פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עם הנֶצח מנַצח את החורבּן
הרצל חקק (יום שישי, 12/08/2016 שעה 9:00)


עם הנֶצח מנַצח את החורבּן

הרצל חקק



כריכת הספר
הרב אליהו חיים פנחסי
ראיון עם הרב אליהו חיים פנחסי, רבה של קהילת עין חמד: תשעה באב שחל בשבת – כיצד נוהגים? מה משמעות הצום במסורת היהודית?
השנה חל תשעה באב בשבת, ולכן נדחה הצום ליום ראשון. תשעה באב נחשב לאורך דורות כיום של התייחדות עם זיכרון לדורות: חורבן הבית בתשעה באב נותר מאז ומתמיד כאירוע מכונן בתודעה הלאומית. יכולת העם לזכור ויכולתו לשמור על הזיקה עם ארץ ישראל היו לתכונות מובילות לאורך כל שנות קיומו. ייתכן שזה סוד שרידותו של העם, זה כוחו לינוק מעברו כדי לבנות את חייו, את עתידו.

תשעה באב שוב חוזר אלינו, וחשוב לפרוש בפני הציבור מה ההלכות המיוחדות לשנה זו, שכן מדובר ב''הלכות תשעה באב שחל בשבת''. פניתי לרב אליהו פנחסי, רבה של קהילת עין חמד, ומניסיון ידעתי, שיש לו דרך להאיר את המסרים של היהדות בנועם הליכות, כמי שרואה עצמו מורה דרך לציבור, ליישוב.

הרב פנחסי, אנו מתקרבים שוב לצום תשעה באב, ובאה עמו מגילת ''איכה''. מה לנו ולמגילה העתיקה הזו?

''המגילה פותחת במלים 'איכה ישבה בדד'. משמעות ה'איכה', הינה ביטוי של זעקה על הנפילה הגדולה, שהייתה לעם ישראל. זהו ביטוי המביע את השאלה הגדולה- 'איך'?! איך וכיצד קרה הדבר? קינה על מצבו המושפל של עם ישראל. הקינה שלנו על התרחקות העם מתורתו, התרחקות מייחודו של העם, על החיקוי של עמים אחרים. עם ישראל ידע תמיד לשמור על זהותו, כי זו דרכו של עם, והכאב היום הוא על איבוד הזהות. חשוב לשמור על הייחוד שלנו, על הגחלת''.

מה ההלכות המיוחדות בנושא תשעה באב שחל בשבת? כיצד נוהגים בנושא החלפת בגדים, ניקיון הבית?

''מדובר ביום שבו אנחנו אבלים על החורבן – ולכן נהוג להחליף את בגדי השבת וללבוש את מה שלבשנו ביום שישי, ויש להבין: הרעיון לא ללבוש בגדים מכובסים. כמו כן יש לנעול נעלי גומי שאין בהם עור כלל. יש להקפיד לעשות זאת בצאת השבת, בשעה 20:03.
באשר לניקיון: אסור לשטוף את הבית או להדיח את הכלים כהרגלנו בכל מוצאי שבת. עלינו להמתין עד ליום ראשון בחצות היום - שעה 12:45. מנהג בית ישראל לשטוף את הבית וניקוי יסודי זה מסמל את סילוק האבלות, וכמוסה בו הציפייה לביאת המשיח''.

דחיית תשעה באב ליום ראשון מעוררת שאלה בנושא ההבדלה, אנו עוברים משבת ליום אבל. כיצד מבדילים?

''מי שמתענה - אסור לו לשתות, ולכן אנחנו דוחים את ההבדלה ליום ראשון בערב. אולם, יש לברך על הנר ברכת מאורי האש. אין צריך לברך על הבשמים. אולם מי שלא מתענה מחמת חולי וכן נשים מעובּרות או מיניקות וכאלה שפטורים מן התענית – אלה רשאים לעשות הבדלה בצאת השבת על מיץ ענבים''.

אנו בוכים על החורבן, היכן היסוד של הנחמה?

''היכולת לחזק בנו את הקשר שבין בנים לאביהם, היא היכולת לחזק עצמנו, לשוב לזהותנו. אנו זוכרים את הקיום לאורך הדורות, את הקשר למקדש, את הנסים שעשה עמנו הקדוש ברוך הוא. אנו מרגישים, זה אבא שלנו. ההתקרבות מקרבת אותנו למורשתנו, לזהותנו. זו הדרך להתקרב לגאולה.
המסורת המובאת על-ידי אביי בתלמוד :''אין משיח בא אלא בתשעה באב'', והאמונה היא שיום זה נקבע כיום אבל, ועתיד הקב''ה לעשותו יום טוב שנאמר ו''הפכתי אבלם לששון''.

מי שמגיע לבתי כנסת מרגיש לפעמים, שהמתפללים אבלים על חורבן שקרה היום. איך שומרים על תחושת אבל כה עמוקה?

''ההזדהות עם החורבן אכן אמיתית. השורות קורעות את הלב: 'איכה ישבה בדד, הייתה כאלמנה, בכו תבכה בלילה'...השורות מעוררות כאב אמיתי. כשנפוליאון שמע את הבכי בחצרות היהודים בפריז היה בטוח, שהם בוכים על חורבן שקרה להם ממש בהווה, שהם בוכים על מישהו שמת לה זה עתה. כשהבין שהם בוכים על בית שחרב לפני אלפי שנים, אמר, עם כזה שיודע כך לשמור על עברו ועל הקשר לבית שלו, עם כזה יישאר לנצח''.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


לא
המפלגה הקטנה העניה וחסרת ההשפעה (יום שני, 15/08/2016 שעה 6:05) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החורבן לא נוצח .
לא נוצח החורבן של הבניינים .
לא נוצח החורבן הדמוגרפי .

עם ישראל היום הוא הקטן ביותר באופן יחסי לכלל תושבי העולם .

ממצב שבו עם ישראל מנה משהוא בין 5 עד 8 מיליון נפש בעולם של 300 מיליון בערך
כשלנו שוב ושוב בכל מעשה לאומי
והגענו עד 14 מיליון נפש מתוך 7.500.000.000

זה לא כישלון מוחלט אבל קרוב מאד ......................
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי