פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
חוק המס על דירה שלישית ואילך
יוסף אליעז (יום שישי, 30/12/2016 שעה 12:00)


חוק המס על דירה שלישית ואילך

חוק גרוע שהוא בזיון למדינה, לממשלה ולכנסת

יוסף אליעז, עו''ד



חוק אומלל וּמְאָמְלֵל זה, הפסול כמעט מכל בחינה אפשרית, נחקק בהליך בלתי תקין ופסול מכל בחינה אפשרית ואנסה להסביר זאת בקצרה.
  1. החוק מפלה בין שווים, ובמובן זה הוא גם בלתי חוקתי:
    א. החוק מפלה בין אזרחים שקנו בתום לב וכחוק דירה שלישית ולעתים יותר, לבין אזרחים שקנו נכסים אחרים, כמו חנויות, משרדים, דירות בחו''ל או רכוש אחר;

    ב. החוק, בהטילו מס לפי מספר הדירות ובקבעו תקרת מס אחידה של 18,000 ש''ח לשנה לדירה, מפלה בין אזרחים שרכשו דירות זולות בפריפריה, שמושכרות בסביבות 2,000 ש''ח לחודש לעומת אלו שקנו דירות יקרות מאד באזורי המרכז, בהן שכה''ד מרקיע לעשרות אלפי שקלים בחודש. דירה [\שניה ויקרה מאד בת''א מכניסה לבעליה שכ''ד הגבוה מאשר מכניסות יחדיו 5 דירות ישנות וזולות בבאר-שבע, דימונה, חצור הגלילית או ירוחם. זו פשוט גזילת כבשת הרש.
  2. החוק הוא רטרואקטיבי – הוא מטיל היום מס בגין קניות בעבר, כאשר הקונה לא צפה ולא יכל לצפות למיסוי דירות דווקא, בשונה ממיסוי כל רכוש אחר. ]
    אפילו בחוק הפלילי אין עונשין על מעשים שנעשו בטרם נאסרו בחוק העונשין, הכלל הוא ש''אין עונשין אלא אם כן מזהירים''. קל וחומר שזהו הדין בהטלת מס על מגזר מצומצם, ועליו בלבד.

    ניקח כדוגמא אדם שרכש לצורך הבטחת עתידו בזקנתו שתי דירות להשקעה ולצורך קנייתן השקיע את כל הונו וגם נטל שתי משכנתאות, אותן תכנן לשלם משכר הדירה שיניבו לו אותן דירות. אדם זה יאלץ למכור בדחיפות ובהפסדים כבדים את הדירות, אם בכלל יִימָּצֵא להן קונה מיידי, כי לא יוכל לעמוד בתשלום המס-קנס החדש וגם בתשלום המשכנתאות.

    בעלי דירות אחרים יאלצו [\להעלות את שכר-הדירה, שאם לא כן, אחרי תשלומי ביטוח ותחזוקה, או אם הדירה תעמוד ריקה תקופת-מה , בהעדר שוכר, (שאז ישא הבעלים גם בתשלומי הארנונה) יצטרך להוציא כספים מכיסו כדי לעמוד בתשלום המס הדרקוני, אשר נוסף על המס המוטל מִמֵּילָא על ההכנסות משכר-דירה.
  3. החוק החדש אינו חוקתי, כי הוא נוגד את חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו, המגן במפורש על זכות הקנין. בפועל הוא גם נוגד את חוק יסוד: חופש העיסוק.]
    המוזר הוא שהיועץ המשפטי לממשלה, אף שהוזהר וְהוּתְרַע בידי עו''ד ואזרחים שונים לא נזעק לעצור את הליכי החקיקה, אם בכלל ניתן לקרוא לביזיון זה ''הליכי חקיקה''.
  4. החוק הזה, הפוגע באזרחים שחסכו פרוטה לפרוטה בכדי להבטיח את עתידם או זקנתם, מהווה שינוי מעמיק במדיניות הממשלתית שניסתה עד כה לעודד את החסכון, ואפילו מטעם זה ראוי היה שיחוקק בנוהל המקובל, יבחן במלוא צדדיו והשלכותיו בצורה מעמיקה ומסודרת בועדות הכנסת ולא יוגנב בצמוד לשני חוקים גדולים הכוללים עשרות עמודים, דהיינו חוק התקציב וחוק ההסדרים.
  5. החוק חוקק תוך פגמים מהותיים, שלא לומר אפילו פליליים, בהליך החקיקה:
    א. לא ניתנה לחברי הכנסת הזדמנות הוגנת או אפילו מינימלית ללמוד את החוק. למרות דרישתם לקבל את הצעת החוק יומיים מראש נוסח החוק הובא בפני חברי הכנסת המותשים, לאחר יום ולילה של דיונים מתישים בחוק התקציב, אשר חייב אותם להיות נוכחים במשכן כל העת לצורך ההצבעות, רק שעתיים לפני שנדרשו לאשרו. חלק מחברי הבית , כולל הרב גפני , יו''ר ועדת הכספים שאף נטש במחאה את האולם.

    ב. כאשר שר האוצר, אשר איבד כל פרופורציות בניסיונותיו להעביר חוק פופוליסטי זה, ואולי דווקא מבלי שתהא לחברי הכנסת הזדמנות לבחון את השלכותיו הקשות וחוסר התועלת שבו, לא היסס לפתות את חברי הכנסת במתן כספים יחודיים במאות מליוני שקלים כדי לקנות את הצבעתם.

    ג. לדעתנו יש לתשלומים אלו גוון פלילי, אם לא אפילו יש בם עבירת שוחד של ממש.
    אמנם הורגלנו כבר ל''כספים קואליציוניים'' אדירים המועברים מתחת לשולחן למטרות אלמוניות וגם זכור המקרה בו נקנתה הצבעתו של ח''כ תושב אשקלון, מסיעתו של רפול המנוח, בהענקת רכב מיצובישי, בפרשה שכונתה ''בראון-חברון'' [מינוי יועמ''ש ''נוח'' לבקשתו של הנאשם אריה דרעי והצבעה בנושא חברון]. אך כלום ההליך כשר? ובכן – אילו אזרח היה משלם כספים לח''כ כדי לקנות את הצבעתו בחקיקה לטובת המשלם – היו המשלם וחבר-הכנסת גם יחד מואשמים בשוחד ולא מכבר הואשם בכך ח''כ מסיעת ש''ס., שאף נעצר. כך יואשם גם כל אדם שהיה מציע שוחד לפקיד ממשלתי על מנת שיפעל, במילוי תפקידו, לטובת המשחד.

    כאן נקנתה, לכאורה, הצבעתם של ח''כ לא בכספים פרטיים של שר האוצר או שליחיו, אלא הכספים נלקחו מקופת המדינה.
    לדעתנו מעשה זה גרוע אף משוחד!

    כאן לא רק השר או חבר מרעיו לכאורה חטאו , אלא גם כל ח''כ שקיבל או הסכים לקבל כספים על מנת שיצביע עבור חוק זה, או עבור חוק התקציב, אחרי שהתנגד והביע התנגדותו לחוק. ח''כ כזה לא רק מעל בתפקידו לבחון את הצעת החוק, להבינה ולהצביע לפי מיטב הבנתו ומצפונו, אלא גם עבר עבירה וראוי לו להשיב מיד את הכספים לקופת המדינה, לחזור בו מהצבעתו או גם להגיש מיד הצעת חוק לביטולו של חוק זה עד שיידון כדין ובאופן מעמיק בכל ועדות הכנסת, ו... לדעתנו גם ראוי שיתפטר מכהונתו עקב הצבעתו בגין קבלת בצע כסף. את האקט האחרון ברור לנו שלא יעשה ללא חקירת משטרה ובדיקת היועץ המשפטי לממשלה. ההקלה היחידה, והבלתי ראויה בעבירה זו היא הטענה שכך נהוג בכנסת שלנו זה מכבר.
    לא יפריע לנו אם חברי הכנסת שחטאו יטענו כאותו ספירו אגניו, סגן הנשיא ניקסון כמדומני, שאמר כשנתפס בעבירת שוחד: ''הממזרים שינו את הנורמה ולא טרחו להודיע לי''. אם לא התובע הכללי - טוב יהא אפילו אם ''ממזר'' כלשהו יביא לביטול הליכים פליליים כאלו בכנסת.
  6. החוק בלתי סביר בעליל:
    א. החוק מחייב בעלי דירות של יוכלו לעמוד בתשלום המס למכור את דירותיהם. ראוי היה להעניק פטור ממס שבח, בעיקר לאלו שקנו דירותיהם זה מכבר, בלירות מנדטוריות או ישראליות, ומחירם דאז, בשקלים חדשים, קרוב לאפס. מס השבח יהא כ-‏50% מהמחיר, והפטור שהוענק, הוגבל רק ל-‏75,000 ש''ח.

    ב. אִם הַבְּעָלִים יְבַקֵּשׁ לְהַעֲבִיר הַדִּירָה לִבְנוֹ יְהֵא עַל הַבֵּן לַשָּׁלֵם 8% מַס רְכִישָׁה, כֶּסֶף שיצא מהתקציב המשפחתי ללא הצדקה. אילולא התערבות שר האוצר היה הבעלים מחזיק בדירה עד פטירתו ויורשיו היו פטורים הן ממס רכישה והן ממס שבח עד שימכרו דירה זו שירשו. מצב זה נוגד את מגמת החוק החדש של חסכון כספים מִקַּטְנוּת על-מנת שיהא לבוגר סכום התחלתי בגיל 18 או אחרי השירות הצבאי...

    ג. במקרים רבים שוק הדירות לא יצא נשכר כלל מהחוק:

    נניח שֶׁלְּאָדָם 4 דירות ושלושה ילדים קטינים, להם אין האב יכול ליתן דירה במתנה עד שיבגירו. על כן אפשר ויאלץ למכור את הדירות, אך כל ילד שיגיע לְפִּרְקוֹ יצטרף לקהל חסרי הדיור המבקשים דירה. כלומר מבחינת צמצום ציבור מחפשי הדיור הבעיה לא בוטלה לגבי שלוש דירות אלו אלא רק נדחתה...

    ד. החוק החדש יחייב הקמת מנגנון שלם של פקידי-גביה, שמאים, מודדים, ועדות ערר ובתי-משפט, שעלותם תאפס את ההכנסות מהחוק החדש. כבר ראינו תופעה דומה בהקמה החפוזה של תאגידי המים.

    ה. ספק גדול הוא אם יהא ביקוש לדירות הישנות והמשומשות שימכרו. האוצר ומשרד השיכון מקיימים הגרלות ותוכניות שונות למכירת דירות חדשות לחסרי-הדיור. האמנם רבים מהם יקנו דירה ישנה וטעונת שיפוץ ויוותרו על הסיכוי לקנות דירה חדשה כאמור?!

    ו. המס החדש מעכיר את זקנתם של בעלי-דירות קשישים, שרכשו דירות כתחליף לפנסיה שאין להם. עתה מנסה האוצר להסדיר פנסיה לכלל הציבור, כולל לעצמאים אך החוק הנוכחי פועל בסתירה למגמה זו.

    ז. צפוי הרס מתמשך של הדירות:
    בשל המס הדרקוני לא ניתן יהא להחזיק דירה ריקה לצורך שיפוצים. כבר ראינו תופעה דומה, בשל חוק הגנת הדייר: מאחר והבעלים מקבל תשלום מגוחך כשכ''ד ''מוגן'' אין לו סיבה וענין לשפץ את הבנין ממנו נהנה רק השוכר. השוכר המוגן, אפילו אם הוא גר בדירה 40 שנה, לא ישפץ מבנה שאינו שלו. כך נהרסו שכונות שלמות בת''א, עד לנשירת הבטון וחשיפת הברזל שבו לחלודה.

    ח. צפויה הוצאה מסיבית של מטבע זר לרכישת דירות בחו''ל, מאותם טעמים שנרכשו כאן דירות שניות ושלישיות. מגמה זו גם תגביר את הירידה מן הארץ.
    הצעירים ירדו עם הכסף לרכישת דירות להם או להוריהם בחו''ל.
    גם עולים שבאו לישראל והשקיעו בנדל''ן עלולים לחפש מדינה שאינה מתנכלת לאזרחיה בכלל ולקשישיה ואזרחיה החוסכים בפרט.
  7. יש חלופות טובות יותר הן להשגת דירות לשוק והן להשגת עוד הכנסות לקופת האוצר, כמו:
    א. להטיל מס עד דירה שלישית שתירכש מהיום והלאה;

    ב. להטיל מס על דירה המוחזת ריק, שלא לצרכי שיפוץ ולא בשל אי מציאת דייר;

    ג. להתיר הפיכת משרדים, וגם מלונות מסוימים לדירות;

    ד. לבטל הפטור על שכר-דירה על 7,500 השקלים הראשונים;

    ה. המס על שכ''ד הוא רק 10%, וזאת בכדי למנוע התחשבנות אינסופית על בלאי, ביטוח, תיקונים שוטפים וכו'. בהיסוס מה אפשר לשקול העלאת המס ל-‏15%, אך יש לבחון זאת היטב מההיבט הכלכלי.

    ו. יבוא דירות מוכנות או בנית בתים מבניה טרומית מהירה וחזקה.
    ואלו רק חלק זעום מהאפשרויות.
    1. יש לבטל חוק רע זה בהקדם, הוא פגום מכל יסודותיו: אינו חכם, אינו מועיל, חוקק שלא כדין ובעוולה, פגיעותיו קשות והוא נוגד את חוקי היסוד ואת טובת הציבור.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי