פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מי פתח במלחמה?
שלמה גזית (שבת, 28/01/2017 שעה 13:00)


מי פתח במלחמה?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



השנה, שנת 2017, מציינת חמישים שנה למלחמת ששת הימים. והכל חוגגים – מאמרים, תכניות רדיו וטלוויזיה – כל כלי התקשורת באים ומסכמים יובל שנים.

לפני מספר ימים רואיינתי ע''י צוות הפקה זר המכין תכנית של שלוש שעות על המלחמה. השאלה הראשונה שנשאלתי הייתה – ''למה פתחה ישראל במלחמה?''

''למה אתה שואל זאת, השבתי, ישראל לא הייתה זו שפתחה במלחמה?''

''אתה מכחיש שישראל הייתה זו שפתחה ב- 5 ביוני בתקיפת שדות התעופה במצריים?'' הגיב המראיין.

''לא,. השבתי לו, אינני מכחיש זאת, אך זו לא הייתה פתיחת המלחמה''.

מלחמת ששת הימים נחתה על כולנו – ישראל, מצריים, שאר מדינות ערב, ואפילו על האו''מ, ברית-המועצות וארה''ב, בהפתעה. זו דוגמה קלאסית של הידרדרות למלחמה שאף אחד מן הצדדים לא תכנן ולא ביקש אותה.
נכון שישראל ''ירתה את הירייה הראשונה'', הסברתי לו, אך זו לא הייתה פתיחת המלחמה.

ב-‏1957, עשר שנים קודם כן, סוכמה ''מלחמת קדש'', ומבחינה ישראלית, לאחר נסיגת צה''ל מחצי האי סיני ומרצועת עזה, קיבלה מצריים על עצמה להשאיר את סיני מפורזת, כאשר צבא מצריים יישאר פרוס ממערב לתעלת סואץ, ובמקביל – הותר שיט ישראלי במיצרי טיראן וסנאפיר, אל אילת וממנה.

מלחמת ששת הימים החלה ב-‏14 במאי 1967, ביום בו הפרה מצריים הסכם זה והחלה להעביר את כוחותיה מזרחה, אל תוך סיני ולאורך גבול ישראל. 100 אלף לוחמים ו-‏900 טנקים מצרים נפרסו במזרח סיני. כך הופרה הרגיעה וכך נולד איום אשר איפשר לצבא מצריים לפתוח באש בכל רגע, ללא התרעה מוקדמת.

תשעה ימים מאוחר יותר, ב-‏23 במאי, הונחת כוח מצרי בשארם-א-שיח וכך חודש המצור הימי על אילת. למחרת פירסם חסניין היכל, בכיר עיתונאי מצרים באותה עת, טור באל-אהרם, ''סגירת מיצרי שארם-א-שיח לשיט ישראלי, קבע היכל, עשתה את המלחמה לבלתי נמנעת''.

כך פתחה מצרים את מלחמת ששת הימים.

שבועיים לאחר מכן, משכשלו הניסיונות הדיפלומטיים לפתור את המשבר, הגיבה ישראל צבאית במבצע ''מוקד'' של חיל האוויר לאתגר האסטרטגי. הרחבת הלחימה בגדה המערבית, ברצועת עזה וברמת הגולן הייתה הידרדרות שישראל הופתעה ממנה ונמצאה מתגוננת ומגיבה. ישראל לא הייתה זו שפתחה באש, באף לא אחת מזירות אלה.

האשמה לפתיחת המלחמה, הסברתי למראיין, מונחת כולה על כתפי נשיא מצריים, גמל עבדל נאצר.

אינני בטוח מה מספר הישראלים הרואים את מלחמת ששת הימים בעיניו של המראיין, הרואים את ישראל כמי שיזמה ופתחה במלחמה. אנו, הוותיקים, אלה שהיו אז כבר בוגרים דיים, זוכרים היטב את הטראומה של השבועות שקדמו לתחילת הלחימה, זוכרים את חוסר האונים של המערכת המדינית הבינלאומית לפתור את המשבר שנוצר.

אני מעלה דברים אלה לא כתזכורת לפרשייה היסטורית. ראוי שנלמד את הלקח – תהליך הידרדרות כזה או אחר עלול לפקוד אותנו שוב, תהליך שלעתים קרובות איננו בשליטתנו.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הטעויות של מלחמת ששת הימים  (דניאל143)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי