פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בנות אל תתגייסו
שלמה גזית (שבת, 04/02/2017 שעה 7:00)


בנות אל תתגייסו

אלוף (דימ.) שלמה גזית



זו גירסה של הכותרת לרשימה שפורסמה ב''הארץ'' לפני מספר ימים. רשימה קצרה שנושאה ככותרתה – קריאה לבנות ישראל שלא להתגייס לשרות בצהל. אינני מכיר את יעל פלוסר ואינני יודע דבר על הרקע האישי שלה. מקריאת הרשימה אינני יודע אם היא עצמה שרתה בצה''ל והרשימה מתייחסת לחוויות שידעה מניסיונה האישי.

יש מאחוריי 37 שנים של שרות במדים, שלושים ושבע שנים ביחידות בהן שרתו גם בנות-חיילות. אני יודע שלא הייתה אף חיילת ששרתה לצדי באותן יחידות אשר התלוננה על פגיעה מינית מצד חיילים ומפקדים, ואני יודע כי לא הוגשה אף תלונה של חיילת מאלה הרבות ששרתו תחת פקודי.

אינני תמים. ניסיוני האישי איננו הוכחה שלא היו מקרים אחרים ורבים. ומיד יקום מאן דהוא ויזכיר לי את אופק בוכריס ואת לירן חאג'בי. אני מודע ליתרון הגדול שיש לך כמפקד בוגר אל מול החיילת הצעירה, בת ה-‏18, הכפופה לך פיקודית ולומדת להעריץ אותך הערצה כמעט עיוורת. אם רק תרצה בכך – יש סיכוי רב שתיפול לזרועותיך.

אני נוהג לומר שבישראל השדכן מספר אחת הוא השרות בצה''ל (מודה באשמה, ראשית הרומן עם רעייתי בשרות משותף בפלמ''ח). אינני מכיר זוג הורים אשר שניהם חוו שרות צבאי המנסים למנוע מבתם להתגייס. אכן, וגם יעל פלוסר אומרת זאת, ''זה נכון שבכל מקום במהלך חייה של אישה צעירה יטרידו אותה מינית, ושגם במקומות העבודה שלה רוב הסיכויים שהבוס יהיה גבר, וייתכן שהוא יתקוף אותה''. זה מצב בלתי נמנע בחברה המודרנית שלנו, בחברה שנשים יוצאות מן הבית, נפגשות חברתית ומקיימות קשרי רעות, עבודה ולימוד גם עם גברים.

אני מרשה לעצמי לומר כי מבחינה זו מצבן של החיילות בצה''ל טוב מזה של נשים בכמעט כל מקום עבודה ועיסוק אחר.

תקופת השרות הצבאי של חיילת היא קצרה יחסית, שלא כמו במקום עבודה ותעסוקה אחר העשוי להתבטא בהתקשרות לכל החיים, כאשר הברירה העומדת בפני החיילת מאפשרת לה להתלונן, לבקש העברה ליחידה אחרת, ומבלי שהדבר יפגע או ישבש את הקריירה האישית שלה.

יתר על כן, צה''ל מודע היטב לבעיה, והיחס אל נושא זה נעשה מחמיר ודקדקני יותר ויותר. צה''ל אף הקים מנגנונים מיוחדים המזמינים את החיילת להתלונן או לבקש העברה. זאת ועוד, גודלה של המסגרת הצבאית מאפשר לה לוותר על קצינים בכירים ומצטיינים, מבלי להתלבט כיצד לנהוג בכל מקרה ומקרה. ופרשיית הויתור על שרותו של תא''ל אופק בוכריס היא ללא ספק דוגמה והוכחה לכך.

ולבסוף, עוד שתי הערות. ראשונה, שרות הנשים בצה''ל הוא על פי חוק, חוק שנועד להקל על הנטל הביטחוני המוטל על החברה בישראל, ושנייה – התרומה החיובית לרוב המכריע של החיילות המשרתות, מן החוויה והניסיון האישי של השרות במדים.

תשובתי ליעל פלוסר חד-משמעית: בנות, אל תהססו. תתגייסו!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי