פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8487

האמנם שוב ''צוק איתן''
שלמה גזית (שבת, 11/02/2017 שעה 7:00)


האמנם שוב ''צוק איתן''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אנו מתקרבים לסיומה של השנה השלישית מאז מלחמת ''צוק איתן'', שלוש שנים של רגיעה ושקט כמעט מוחלט לאורך הרצועה. אף על פי כן, מתקבל הרושם שממשלת ישראל, או לפחות כמה מבכירי שריה, ששים אלי קרב.

רצועת-עזה טרם שוקמה מן ההרס שנגרם לה במהלך המלחמה, ומכל הידוע לנו אימצה הנהגת החמאס קו ברור של שמירה על השקט. למטרה זו נעשה מאמץ גדול לשלוט באנשי הארגונים הקיצוניים ולמנוע מהם ליצור פרובקציות, לדאבון לב – לא תמיד בהצלחה מוחלטת.

מדיניות פעולות התגמול הנקוטה בידי ישראל, עוד משנות החמישים של המאה שעברה, נועדה לשכנע את השלטון שמעבר לקו לפעול ולמנוע פעילות חבלנית היוצאת משטחו כנגד יעדים בישראל.

יש מי שערערו על התבונה שמאחורי מדיניות זו כבר אז, ולזכותה של ישראל, היום היא מפעילה שיקול דעת. רק לפני שלושה ימים נורו ארבע רקטות משטח סיני לעבר העיר אילת. אילו נקטה ישראל במקרה זה על פי מדיניות התגמול המקובלת, היינו אמורים לפעול כנגד מטרות של הצבא המצרי בסיני. איש לא הציע לנהוג כך ואני מניח שאף לא העלו זאת כאפשרות.

ישראל מתלבטת כיצד לנהוג ברצועת עזה – קו הגבול שקט למדי, בכך מודים הכול, עם זאת, משוגרות מדי פעם, ובאופן חריג, רקטות בודדות ע''י גורמי הג'יהאד הסלפי שברצועה, גורמים המערערים על שלטון החמאס ומאמינים שהרקטות מביכות את שלטון החמאס, ואולי אף תבאנה את ישראל לפעול ולממש את מטרתם – הפלת שלטון החמאס.

הקו הנקוט על ידנו היום הוא תגובה פאבלובית צבאית מידית - מן האוויר או בדרך אחרת - כנגד יעדי ה''שלטון'', יעדי חמאס. המסר שאנו מבקשים להעביר ברור:
  • הצהרה ישראלית שירי רקטות לעבר שטח ישראל הוא בלתי קביל עלינו;
  • אנו מצפים מן השלטון שברצועה לפעול ולמנוע זאת. אם לא כן – יישא שלטון זה בתוצאות;
  • אנו גורסים כי חמאס מבטיחה הסלמה בלתי נמנעת. אין זו אלא שאלה של זמן (לא רב) עד שחמאס לא יוכל יותר להבליג, ותגובה חמאסית תביא לתגובה ישראלית חריפה יותר. זה היה התהליך אשר הביא עלינו את ''צוק איתן'' בקיץ 2014, וזה התהליך אשר עלול לחזור על עצמו ולהביא עלינו את ''צוק איתן'' מספר 2.
מה נבקש להשיג במלחמה זו? האמנם ינסה שר הביטחון לממש את איומו ולחסל את שלטון החמאס ברצועה? אין לי ספק – בידנו לעשות זאת. אך מה נשיג? אפילו איננו אוהבים זאת – ממשלת החמאס היא היום הגורם היחיד המקיים חוק וסדר בשטח. מיטוט החמאס יביא לאחת משתיים – לתוהו ובוהו או להחזרת המימשל הצבאי של ישראל בכל שטח הרצועה.

יש להניח כי התוצאות לא תוגבלנה לתחומי הרצועה – תהיינה השלכות על יחסינו עם מצריים, על הקשר שבין ערביי הרצועה לערביי יהודה ושומרון, ואולי גם השלכות מדיניות אחרות.

בנקודה זו אסתפק באמירה הנדושה – סוף מעשה במחשבה תחילה.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.