פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
משפט אלאור – מספר לקחים
שלמה גזית (שבת, 25/02/2017 שעה 12:00)


משפט אלאור – מספר לקחים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



כמעט שנה מאז שהופץ הסרטון המראה את סמל אלאור עזריה יורה בראשו של המחבל השוכב שרוע על גבו ומוודא הריגה. המציאות המורכבת של חמישים שנות שלטון כיבוש ישראלי ביהודה ושומרון, משולבת בהתנחלות ישראלית נרחבת בלב שטחים פלסטיניים, כמוה כהזמנה לתקריות בלתי נמנעות. אני מניח שפרשת עזריה לא הייתה יוצאת דופן, ובוודאי קרו מקרים קודמים ודומים אשר למזלנו לא זכו לכיסוי התקשורתי, ולא הפכו לאירוע מכונן. מה שמפתיע זו העובדה שנדרשו לכך חמישים שנים.

בעין המצלמה – הסרטון שצולם בעת מעשה והופץ בתקשורת היה ללא ספק הגורם הראשון שהפך את הפרשה לאירוע בתקשורת העולמית, וכמו כדור שלג, החל מתגלגל והופך מוקד לדיון ולעימות רב שכבתי.

מי שצילם והפיץ את הסרטון היה ערבי מקומי, פעיל ''בצלם''. אך במהלך החקירות הבירורים המשפטיים, הופתענו מכמות המצלמות שנמצאו בעת מעשה במקום, וכל אחת מהן חשפה בפנינו קטע נוסף בדרמה שהתחוללה.

אני מציין זאת לצורכי הפקת לקחים – עלינו לצאת מתוך הנחה כי כל מה שקורה היום בשטחים נקלט בעין המצלמה.

הרגישות הבינלאומית - נמתחת הרבה ביקורת על ההתבטאות המיידית של שר הביטחון, ועל הכוונה להעמיד את החייל היורה למשפט צבאי על מעשה רצח. לכאורה, צריך היה להמתין עד להשלמת חקירת המקרה ע''י דרגי הפיקוד וע''י מצ''ח, בטרם יימסר דיווח על התקרית. במציאות המדינית והתקשורתית בה אנו מצויים, אי אפשר היה להמתין, נדרשה תגובה מיידית לסרטון שהופץ.
אכן, היה זה מעשה שעיוות את התגובה הראויה, אך אלה פני המציאות בה אנו נדרשים לתפקד.

מערכת הביטחון, ואם תרצו – מדינת ישראל – אינם יכולים להמתין עד להשלמת הבדיקות והחקירות. נדרשת תגובה מיידית, על כל הסכנות בתגובה ראשונית ולא מדויקת.

בית דין צבאי – העמדת אלאור למשפט בבית דין צבאי הייתה משגה שניתן היה אולי למנעו. משפט בפני מפקד היה מאפשר לסגור הפרשה תוך ימים ספורים, ללא תהודה תקשורתית, עם הודעה קצרה על גזר הדין שניתן.

במקום זה זכינו לעשרה חודשים של קרקס תקשורתי, ואולי נכונו לנו עוד עשרה חודשים לערעור מיותר. במקום זאת זכינו לראות את הקמתה של תנועה עממית רחבה, תנועה הנתמכת ומוסתת ע''י גורמים פוליטיים אשר הפכה למחאה ציבורית כנגד הרמטכ''ל ורשויות צהל. וזו אולי הסכנה הגדולה מכל הרובצת לפתחנו.

חברון – לפני 49 שנים, בליל הסדר של שנת 68', העמידו אותנו הרב משה לוינגר וחבורת נאמניו בפני מציאות חדשה – התנחלות בתוך לב ליבה של חברון הערבית. הרב לוינגר לא בא לחברון במטרה לקיים שכנות טובה עם האוכלוסייה המוסלמית המקומית, הוא בא במטרה ברורה לרשת, להחזיר את עיר האבות לעם ישראל.

והתוצאה הבלתי נמנעת – עימותים חוזרים ונשנים.

אך לא די בכך. אנשי כוחות הביטחון המוצבים במקום אינם נשארים אדישים למציאות שבמקום. חלקם מתקוממים ומצטרפים ל''שוברים שתיקה'' וחלקם משתכנעים והופכים נאמנים למנהיגות היהודית המקומית.

וזהו פן נוסף ובלתי נמנע של פרשת אלאור עזריה.


נ.ב. בעקבות הדיווחים על המחסור המשווע בעובדים במוסדות הגריאטריים, פניתי לשר הבריאות והצעתי לנצל את הפוטנציאל של עשרות אלפי הפליטים האפריקנים המשוועים לתעסוקה, ולהכשירם כעובדי סיעוד.

קיבלתי תשובה בירוקרטית – ''ההחלטה בנושא היא בסמכות רשות ההגירה. הצעתך תועבר לטיפולם''.

עכשיו ברור לי שלא יצמח מזה דבר...




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי