פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
דין צדק ל''יש דין''
שלמה גזית (שבת, 04/03/2017 שעה 8:00)


דין צדק ל''יש דין''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לפני כשבוע, בעת נהיגה במכונית, קיבלתי שיחת טלפון. מן העבר השני היה דובר שהציג עצמו כנציג ''מקור ראשון'' אשר רצה לראיין אותי בנושא התפטרותי מן המועצה הציבורית של ''יש דין''.

הסברתי שאני נוהג במכונית, וללא דיבורית. הצעתי שישוב ויתקשר אליי בעוד כשעה. עד כתיבת שורות אלה לא חזר אליי הדובר, מה שלא הפריע לו לפרסם כתבה בגיליון יום שישי לפני שבוע, בכותרת ''בכירים פרשו מ'יש דין' בגלל מסירת מסמכים לגורמי חוץ עוינים''. בין הפורשים מהנהלת הארגון שהביא לעקירת עמונה: שלמה גזית, טליה ששון ואילן פז''.

כיוון שאני מניח כי שיחת הטלפון עם נציגי העיתון כבר לא תתקיים, אני מוצא לנכון להציג הדברים כפי שהם זכורים לי.

מי שהקים את ארגון ''יש דין'' בגרסתו הראשונה הייתי אנוכי. בתפקידי כמתאם הפעולות בשטחים הגענו לכלל תובנה כי אין לתושבי השטחים הכבושים כתובת אליה יוכלו לפנות, בפניה יציגו את שאלותיהם ואת טענותיהם, וזו תדריכם ואף תנסה לבדוק ולפתור את בעיותיהם.

יחידה זו הוקמה ב-‏1971 או 1972, ליד לשכתי כ''מתאם''. בראשה הצבתי את אל''מ מנחם ארקין, מבכירי מערכת הממשל שלנו.

אינני יודע מה היה גורלה של יחידה זו לאחר שפרשתי מן התפקיד. אני יודע שהיחידה איננה קיימת היום. ואינני יודע מי, מתי ולמה החליטו לבטלה. אילו הייתה היחידה קיימת ספק אם היו יוזמים את הקמת ''יש דין''.

לא הייתי שותף להקמת ארגון ''יש דין'', הוזמנתי למפגש לסיכום שנת פעילות של הארגון, ומשהוצע לי – הצטרפתי למועצה הציבורית. ראיתי ב''יש דין'' ממשיך לאותה יחידה שהקמתי שלושים שנים קודם לכן.

לפני כחמש שנים עמדה להגיע לארץ ועדה מטעם ''מועצת זכויות האדם של האו''ם'', במטרה לחקור את מצב הפלסטינים תושבי השטח הכבוש.

ממשלת ישראל החליטה שלא לשתף פעולה עם הוועדה, והמועצה הציבורית של ''יש דין'' נדרשה להחליט כיצד תנהג היא במקרה זה.

למרות שהכרנו את העמדה העוינת של ''המועצה לזכויות האדם של האו''מ'', הייתה תמימות דעים בין כל חברי המועצה כי ממשלת ישראל שוגה בהחלטה שלא לשתף פעולה עם הוועדה. אשר ל''יש דין'', ידענו כי דו''חות הארגון מפורסמים ברבים וחברי ועדת החקירה יוכלו לקבל את החומר ללא צורך במעורבות ועזרה שלנו. אף על פי כן, היינו חלוקים.

אני, ושישה חברי מועצה אחרים שהיו שותפים לדעתי, סברתי כי אין זה ראוי שניפגש עם גורם שממשלת ישראל החליטה להחרימו. הרוב במועצה חשב אחרת. כיוון שדובר בשאלה עקרונית, החלטנו, אני וחבריי, להתפטר מן המועצה הציבורית.

מאז, לא היינו ''ברוגז''. אני מתעדכן ועוקב מרחוק אחר פעילות הארגון וממשיך להזדהות עם פעילותו.

אינני יודע מי המציא את סיפור העימות שהיה במועצה הציבורית בשאלת הגדרת ''יש דין'' כארגון ציוני. מעולם לא עלתה שאלה זו לדיון במהלך השנים שהייתי חבר המועצה. מסופקני אם דרושה תווית ''ציוני'' לארגון הפועל בישראל.

מכל מקום, בדקתי בוויקיפדיה מהי הגדרת הציונות ומצאתי שהיא ''שיבת עם ישראל לארץ ישראל וכינון ממלכה של צדק, משפט וחסד'' – אילו הובא הנושא לדיון הייתי מצביע על ''יש דין'' כארגון ציוני לכל הדעות.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי