פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שומרי הסף
שלמה גזית (יום שלישי, 11/07/2017 שעה 11:00)


שומרי הסף

שלמה גזית



צפיתי השבוע בפרק נוסף בסידרת השידורים המרתקת ''שומרי הסף'', סידרה המביאה למסך את ראשי השב''כ, המספרים בזה אחר זה את סיפורם. הפרק השבוע עסק בהתמוטטות תהליך אוסלו, בשנים שלאחר רצח רבין.

בפרק זה כיכבו ראשי השב''כ – כרמי גילון , אבי דיכטר, עמי איילון, יעקב פרי ויובל דיסקין. כל אחד מהם דיבר גלויות למצלמה. בזה אחר זה הטיחו כתב-אשמה חמור כלפי הדרג המדיני לו היו כפופים, כתב-אשמה לדרך קבלת ההחלטות וכתב-אשמה כלפי ההחלטות שהתקבלו בירושלים, החלטות אשר הביאו - שלב אחר שלב - לכישלון הסכמי אוסלו.

החלק הראשון בתקופה הנסקרת מוכר לי אישית. שימשתי באותה עת כ''שגריר'' האישי של שמעון פרס, ראש ממשלת ישראל, אל מול יו''ר אש''פ, יאסר ערפאת.

התכנית נפתחה בסיפור ההתנקשות ב''מהנדס'', יחיה עיאש, אשר שהה באותה עת בעזה. חיסול ''המהנדס'' בא בעיצומו של התהליך המדיני, בתקופה של רגיעה כמעט מוחלטת בפיגועים הביטחוניים. החיסול הוליד את גל הפיגועים הקשה בפברואר 96', הגל שהביא לכישלון שמעון פרס בבחירות לכנסת ולעליית בנימין נתניהו, אשר ייצג מלכתחילה קו מדיני מנוגד.

זכורה לי שיחה נוקבת עם ערפאת, שיחה בה תבעתי ממנו להרגיע את השטח, להשתלט על המפגעים ולחזור לתהליך המדיני. תשובתו של ערפאת לא הפתיעה אותי – ''חיסול יחיה עיאש, בעיצומה של תקופת רגיעה מוחלטת, זיעזע את החברה הפלסטינית, אין בכוחי לבלום את הפעילות הנוכחית, אני מקווה שהדברים יירגעו מעצמם''. הוא לא אמר לי זאת, אך הבנתי את המצוקה אליה נקלע – התייצבות חד-משמעית שלו לעצירת הפיגועים תערער את מעמדו ומנהיגותו בחברה הפלסטינית.

ראשית דבר בפרק ששודר לפני שבוע. הזעזוע הגדול לתהליך אוסלו החל בפורים, בטבח שעשה ברוך גולדשטיין במערת-המכפלה. הכול ציפו לתגובה חריפה של ראש הממשלה, יצחק רבין בכיוון מתנחלי חברון. זו לא באה, וימים ספורים לאחר מכן היינו עדים לפיגוע הכפול והכואב בצומת בית-ליד.

בזה אחר זה עלו ראשי השב''כ וסיפרו את סיפורם, את ההחלטה לפתוח את מנהרות הכותל בירושלים, את הניסיון הכושל לחסל בעמאן את מנהיג חמאס, חאלד משעל, את כישלונה של ועידת קמפ-דיוויד, ואת ההידרדרות לאינתיפדה השנייה, תוך שלילה מוחלטת של הטענה כאילו זו ניזומה ע''י ערפאת.

הצפייה בתוכנית זו היא חובה לכל מי שרוצה להבין את הדרך בה מתקבלות ההחלטות בירושלים, ומה היו הסיבות שהובילו לקריסתה של תוכנית אוסלו, מבלי שניתן לה סיכוי אמיתי לעמוד במבחן.

צפיתי ונחרדתי. לא נחרדתי מדברי ראשי השב''כ, הדברים היו מוכרים לי, אף כי לא בבוטות ובגילוי הלב בה נאמרו. נחרדתי מהעדר התגובה לדברים – בטוחני שלא הייתי היחיד שצפה בתכנית. היכן הדרג הפוליטי, היכן הח''כים שידרשו חקירה ובדיקה. היכן התקשורת שתגיב ותתבע חקירה?

כך קבלו החלטות בירושלים לפני עשרים שנים. כך, לדאבון לב ממשיכים לקבל ההחלטות גם היום. מאום לא השתנה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי