פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מי המחליט
שלמה גזית (שבת, 19/08/2017 שעה 7:00)


מי המחליט?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מי מחליט על יציאה למלחמה, האם זו הממשלה, על כל חבריה, או שסמכות זו תימסר לקבינט? שאלה זו התעוררה בעקבות ההמלצות של ועדת עמידרור לתקן את חוק יסוד הממשלה, ולהעביר את סמכות ההחלטה לקבינט.

מוסכם על הכול שמדובר במהלך מלחמה צבאי שניזום על-ידינו. מהלך אשר יחול, ללא ספק, על מתקפה ישראלית אך גם על מהלך חריג במהלך עימות צבאי, גם אם עימות זה לא ניזום על ידי ישראל.

בחנתי את הניסיון ההיסטורי של ישראל בנושא זה, ב-‏70 שנות המדינה. אפשר להצביע על שלוש מלחמות שנפתחו ביזמה ישראלית, היו אלה מבצע קדש, מלחמת ששת הימים ומלחמת לבנון הראשונה.

ההחלטה הישראלית לצאת ל''מבצע קדש'' לא הייתה מתקבלת אילו נדרשה באוקטובר 1956 החלטת ממשלה. הנסיבות יוצאות הדופן של הקנוניה שנרקמה בין ישראל לבין בריטניה וצרפת, חייבו החלטה בפורום מצומצם וחשאי ביותר. המבצע שאושר הותנה בהחלטות מדיניות ובמהלכים הצבאיים של שתי המעצמות האירופיות. הרחבת שותפי-הסוד בישראל והבאת הנושא לדיון במליאת הממשלה היה מייתר את הצורך בדיון – המבצע לא היה יכול לצאת לפועל.

מלחמת ''ששת הימים'', או בעצם ההחלטה ליזום מהלך צבאי בזירה המצרית, אכן התקבלה במליאת הממשלה, כאשר שרי הממשלה השאירו את אישור התכנית המבצעית בידי ראש הממשלה ושר הביטחון.

ואחרונה, מלחמת לבנון הראשונה. מלחמה זו, במתכונתה המוגבלת, אכן הוצגה במליאת הממשלה ואושרה בשם ''מלחמת שלום הגליל''. מלחמה זו היא המרתקת בהיסטוריה של מלחמות ישראל. ייחודה בכך שלא היה דמיון בין המבצע המוגבל שאושר בממשלה לבין המטרות האסטרטגיות והתכנית המבצעית שבוצעה בשטח ע''י שר הביטחון, אריאל שרון. שרון היטיב להבין כי אם יציג בפורום הממשלה את היעדים האסטרטגיים האמיתיים של המלחמה לא היה סיכוי שהמבצע יאושר.

אין לי ספק – ניתן לקבוע כי בתנאים האסטרטגיים המיוחדים שבזירתנו, ישראל לא תיזום מלחמה. הבעיות שנידרש להן תהיינה קבלת החלטות אופרטיביות במהלך הלחימה, וככל הנראה גם קבלת החלטות מבצעיות שיעדן להשפיע, לשנות ולהכריע את מהלך הלחימה. אם תידרש החלטת ממשלה לאישורן ולהפעלתן של החלטות אופרטיביות כאלה עלולה התוצאה להיות מסוכנת ולחבל ביכולת ניהול המלחמה.

מן הניסיון שנרכש בשבעים שנות המדינה למדנו כי המציאות האופרטיבית מחייבת קבלת החלטות בתנאים חריגים ויוצאי דופן. במקרים אלה ראוי לתת קדימה לצרכים האופרטיביים של המלחמה, צרכים המחייבים גמישות מבצעית מרבית, ופעולה בלוח זמנים לחוץ.

צדקה ועדת עמידרור משהמליצה על השארת ההחלטה המבצעית בידי הקבינט.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי