פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מה היעד הלאומי?
שלמה גזית (שבת, 26/08/2017 שעה 7:00)


מה היעד הלאומי?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אלפי הצעירים הנקראים להתחיל בחודש אוגוסט את שרותם בצה''ל, הם ברובם המכריע תלמידי בתי הספר התיכוניים אשר סיימו זה לא מכבר את לימודיהם ועומדים עתה למלא חובתם כחיילים. הדים שהגיעו מן הבקו''מ מלמדים כי פוחת והולך הרצון להשתבץ במערך הלוחם, גולני וצנחנים הולכים ומאבדים את כוח המשיכה שלהם.

עודני זוכר את ההתלהבות שאפפה אותי לפני 73 שנים, כאשר סיימתי את לימודיי בבית הספר ובחרתי להתנדב לפלמ''ח. האמנתי אז, כצעיר בן ח''י שנים, כי המאבק להקמת המדינה היהודית קודם לכול, ולא היו לי הרהורי חרטה. אני שואל את עצמי, איך הייתי אני מרגיש ואיך הייתי אני נוהג היום אילו נמניתי על הצעירים הנקראים לשרות?

היום, שבעים שנים לאחר הקמת המדינה, טרם הגיעה ישראל אל המנוחה והנחלה. ואכן, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשקוט על השמרים. וכך, בניתוח אובייקטיבי של המצב, הייתי מצדיק את חובת השרות בצה''ל ואין לי ספק שהייתי שלם גם היום עם חובה זו.
אף על פי כן, הייתי מוטרד בשתי שאלות:

אז, ב-‏1944, ידעתי מה היה היעד הלאומי. היה לי אמון מלא בהנהגה הלאומית והייתי שלם עם המנטרה בת שלוש המלים – עליה, התיישבות והגנה.

מה היעד הלאומי היום? אכן, ישראל טרם הגיעה אל המנוחה והנחלה, וכל עוד לא הושגה מטרה זו אנו חייבים לעמוד על המשמר ולהתגונן. אך לאן אנו חותרים? מה היעדים הלאומיים של ישראל היום?

יש מי שיאמר – ישראל חותרת להשיג שלום, ואני מניח כי הרוב המכריע של תושבי ישראל – יהודים וערבים – שותף למטרה זו. אך אין בכך היום תשובה. השאלה היא מה דמות השלום אליו אנו חותרים? איזו ישראל אנחנו רואים לנגד עינינו ? מה מקומנו במזרח התיכון? כיצד אנו רואים את יחסינו עם שכנינו?

השאלה השנייה היא בעיקרה אישית. כמי שבחר לשרת בפלמ''ח, לפני 70 שנים, הייתי חותר גם היום לשירות במערך הלוחם והיוקרתי. אינני יכול, כמובן, לדעת אם אדרש להשתתף במלחמה גורלית, אך מה שאני יכול לומר בוודאות כמעט מוחלטת – נכונה לי תקופת שרות של שיטור יום יומי בשטחים, ואולי גם מבצעים חסרי תכלית ברצועת עזה.

אני יודע כי ''שיטור'' זה הוא בלתי נמנע במציאות של היום, והייתי משלים עם צורך זה אילו ראיתי אור בקצה המנהרה, אילו ידעתי כיצד מתכוונת ישראל לפתור את הצורך הבלתי נמנע הזה,
המדיניות של הממשלה מבטיחה לנו רק דבר אחד MORE OF THE SAME, וככל הנראה אכן נראה יותר ויותר משימות שיטור.

תמונת מצב זו מסייעת לי להבין את ההתלהבות הקטנה והולכת בקרב מתגייסי אוגוסט השנה לשרת במערך הלוחם. אני קורא לקברניטי המדינה – הרימו ראש. ראו הדרך שעשינו בשבעים השנים האחרונות, עליכם להציב בפנינו יעדים שכולנו נוכל להזדהות עימם, ועליכם גם לומר לנו כיצד בדעתכם להגיע ולממש יעדים אלה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי