פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8740

עונש מוות למחבלים?
שלמה גזית (שבת, 06/01/2018 שעה 7:00)


עונש מוות למחבלים?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



יש שעה בה אסור להיכנע לרגש, אסור לקבל החלטות שגויות. עונש מוות למחבלים הוא דוגמא לעניין זה.

המלחמה שאנו מנהלים במחבלים היא מלחמה מתסכלת, ארוכה, רב-תחומית ואין, לדאבון לב, פתרון קסם שימצא לה פתרון. בטוחני כי הח''כים שהצביעו לפני שלושה ימים לאישור חוק ''עונש מוות למחבלים'' אינם משלים עצמם כי החוק ויישומו יביאו ישועה. החוק שאושר רק מבטא את הזעם הבלתי נמנע אל מול פיגועי הזוועה.

לדאבון לב – זה חוק שגוי וניסיון לממשו נועד לכישלון אשר יהווה ניצחון לארגוני הטרור.

אני תמה על הממשלה ועל הח''כים, יורשי לח''י ואצ''ל. ללא ספק זכורה להם הפרשה כאשר ב-‏29 ביולי 1947 הוצאו להורג שלושה לוחמי אצ''ל – אבשלום חביב, יעקב וייס ומאיר נקר. למחרת, נמצאו תלויים בפרדס בנתניה שני סרג'נטים של ממשלת המנדט הבריטי. שני אלה נחטפו והוחזקו כבני ערובה ע''י אצ''ל. תגובה זו הביאה להתקפלות ממשלת המנדט ולביטול עונש המוות בפלשתינה..

אתחיל מן הסוף – גזר דין מוות כנגד מחבלים מצוי בספר החוקים הישראלי, אלא שעל דעת כל הנוגעים בדבר הוחלט שלא ליישמו. יתר על כן, בעקבות מקרה חריג, כאשר צוות שופטי בית הדין הצבאי גזרו, על דעת עצמם, גזר דין מוות למחבל – החליטה מיד הרשות המוסמכת שלא לאשר את גזר הדין ואף יזמה צעדים שימנעו הישנות מקרה דומה בעתיד.

האם החוק שהתקבל השבוע ירתיע? התשובה חד-משמעית – לא!

כל המחבלים, ובוודאי אלה המעורבים בפיגועים חמורים במיוחד, יוצאים לבצע את זממם בידיעה כי בסבירות גבוהה ייהרגו במהלך הביצוע. יתר על כן, בכוח אמונתם הדתית, יהפוך המחבל לשאהיד. יהיו אף מקרים קיצוניים בהם הישארות המחבל בחיים והישיבה עשרות שנים בכלא הישראלי, תיחשב כישלון מבחינתו.

אלא שלא זו הבעיה. אף מחבל פלשתיני לא יוצא גם עכשיו להורג. אפילו יפסוק בית הדין הצבאי גזר דין מוות, ישראל, כמדינת-חוק, תאפשר תהליך של ערעור, של דיון חוזר, תהליך שיימשך שבועות, במקרה הטוב. ואלו התגובה הצפויה של ארגון הטרור תהיה מיידית. אנו נראה חטיפה של ישראלי, של יהודי, ואולי אפילו של אזרח זר, חטיפה שתהא מלווה באיום, ברוח אצ''ל של פעם: החטוף/החטופים יוצאו להורג אם יבוצע גזר דין המוות בישראל.

אין בידינו למנוע חטיפות כאלה בכל רחבי תבל. כיצד תגיב ממשלת ישראל אם ייחטף אזרח אמריקאי בפקיסטאן, למשל, ודווקא אזרח לא ישראלי ואף לא יהודי זה יוצא להורג אם יבוצע גזר דין המוות בישראל? הזעם והתגובה בעולם לא יופנו נגד המחבלים אלא נגדנו.

אין לי ספק – ממשלת ישראל המתלהמת תיכנע, גזר-הין המוות לא יוצא לפועל, ויומר במאסר.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.