פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מלחמת איראן הראשונה
שלמה גזית (שבת, 17/02/2018 שעה 7:00)


מלחמת איראן הראשונה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ביום השבת, לפני שבוע, עקבתי, כמו כל עם ישראל, אחר הדוברים הרבים שדיווחו ודנו ביום הקרב האווירי שהתנהל באותו בוקר ברמת הגולן. מבלי שהייתה בידי כל אינפורמציה אינטימית, הופתעתי מן ההתבטאויות אשר כולן, ללא יוצא מן הכלל, האשימו את הגורמים האיראניים שבסוריה, ודברו על החלטה איראנית לפתוח במלחמה גלויה עם ישראל.

השתלשלות הדברים החלה במל''ט איראני שחדר לשטח ישראל, אותר והופל ע''י מטוסי חיל האוויר.

טהראן הכחישה מיד ומכל וכל, את אחריותה למל''ט שיורט, הכחשה המבקשת להצביע על כך שאין לה כל כוונה להיכנס לעימות צבאי עם ישראל.

לא כן אצלנו בישראל. כאן פירש הדרג הצבאי והמדיני הבכיר את שיגור המל''ט האיראני כהחלטה לפתוח בעימות צבאי ישיר, ומכאן גם ההחלטה להגיב מיד ולתקוף מן האוויר את בסיס שיגורו של המל''ט בתדמור הרחוקה. התקיפה בוצעה בהצלחה אלא שסוללות הנ''מ שבסוריה הצליחו לפגוע ולהפיל מטוס סופה 16, אחד ממטוסי התקיפה שלנו.

שעתיים לאחר מכן, תקפו מטוסי חיל האוויר, בתגובה על הפלת המטוס, שורה של מטרות סוריות ואיראניות, הסבו שם נזקים כבדים, וחזרו כולם בשלום לבסיסיהם. כך הצלחנו לסיים את יום הקרב בזירה הסורית ב''נוק-אאוט'' ישראלי.

אני מסיר את הכובע בפני יכולת חיל האוויר להרים בבוקר יום השבת, ללא התרעה מוקדמת, תקיפה נרחבת כזו של מטרות אויב. הוכחנו שוב את העליונות המוחצת שיש לישראל, ולחיל האוויר בזירה.

סימני השאלה שלי מופנים להחלטות המדיניות.

מטוסי חיל האוויר הישראלי חודרים ותוקפים בזירה הסורית כל שני וחמישי. שומו שמיים, לאחר שבע שנות לחימה בסוריה, שוגר מל''ט אויב לשטחנו.

מי פירש אצלנו מעשה זה כהחלטה איראנית לפתוח בעימות צבאי ישיר וגלוי עם ישראל? זאת ועוד, למרות שהמל''ט האיראני יורט והושמד, לא הסתפקנו בכך. והחלטנו להגיב מניה וביה. בחרנו להפוך תקרית טקטית מקומית לפתיחת מלחמה.

בלוח הזמנים של שבת לפנות בוקר, אין לי ספק כי לא הייתה זו החלטה של הקבינט. אני מניח שההחלטה התקבלה במהלך שיחה חפוזה, במשולש של הרמטכ''ל, שר הביטחון וראש הממשלה. שיחה שהתקיימה בטרם נחשפה התמונה המלאה של מה שקרה בצפון וללא שהות ויכולת לקיים דיון וניתוח מעמיק של המצב החדש שנוצר והשלכותיו.

לדעתי, ראוי שהחלטה לפתוח במלחמה תתקבל בישראל רק בעקבות ניתוח ודיון יסודי, על בסיס תמונת מודיעין אמינה ושלמה ובעקבות הערכה צבאית ומדינית עם כל הנוגעים בדבר. כזכור, החיפזון הוא מן השטן.
לפני שתים-עשרה שנים נקלעה ישראל בדרך דומה למלחמת לבנון השנייה. הקמנו בעקבותיה ועדת חקירה ממלכתית (ועדת וינוגראד), קראנו את המלצותיה אך ככל הנראה לא למדנו מאז דבר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  שלמה גזית שוב טועה בפרטים הקטנים ומכאן גם בגדול  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי