פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שני 'קירות-ברזל' – זה מול זה
שלמה גזית (יום ראשון, 07/10/2018 שעה 7:00)


שני 'קירות-ברזל' – זה מול זה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



אני יודע שטור זה לא יהיה פופולרי. הוא מנוגד לחלוטין למדיניות הממשלה ומנוגד לעמדות מדינאים ואף אנשי ביטחון בכירים ואנשי התקשורת – כל אלה, בווריאציות קלות, קוראים שלא לדבר עם החמאס, שהרי אנו מכירים היטב את אמנתו. זה אויב חסר פשרה הקורא להשמדת ישראל, והמשמעות היחידה לגבינו - יד חזקה אשר תהלום ותשבור את החמאס.

מאז מלחמת העצמאות, מזה שבעים שנים, אימצה ישראל את משנתו של זאב זבוטינסקי ואת ''קיר הברזל'' (מאמרו בשם זה. משנת 1923) המחייב את ישראל להקים קיר-ברזל ביטחוני, שיעמוד ויהדוף כל ניסיון ערבי להכריע את ישראל, עד שישלימו עם קיומנו וניתן יהיה להגיע עימם להסדר.

אינני מכיר את יחיא סינוואר, אינני יודע אם שמע/קרא את זאב זבוטינסקי, אך המסר שהעביר לנו בראיון של פרנצ'סקה בורי עימו (''ידיעות אחרונות'', 5 באוקטובר), הופך אותו לז'בוטינסקי הפלסטיני. את מילת הקוד שלו – ''הסדרה'' – אפשר לכנות כ'קיר ברזל' פלסטיני שיעמוד מול ''קיר הברזל'' הישראלי. סינוואר מדבר על מציאות פלשתינית חדשה וחזקה, מציאות שלא תיעלם מעצמה, מציאות שאין ולא יהיה לישראל הכוח לשוברה, זו מציאות שאנו בישראל נהיה חייבים ללמוד לחיות עימה. ובלשונו שלו - ''איננו רוצים מלחמה, אנו מבקשים ''הסדרה'', אינני מציע הסדר קבע. בשלב זה אנו מציעים לכם חיים של אלה מול אלה. אך על מנת שנוכל לקיים זאת, יש לנו תנאי מינימום, ממש כפי שיש לכם. תנאי מינימום אלה הם ''סיום המצור על הרצועה ושחרור האסירים''.

בדבר אחד, דומני, נסכים כולנו – המצב ברצועת עזה באמת בלתי נסבל. בלתי נסבל ל-‏2 מיליון הפלסטינים החיים ברצועה ובלתי נסבל למערך הישובים שלנו בעוטף עזה. החמאס הצליח ליצור גם עבורנו מצב בלתי נסבל, מאז חודש אפריל, מאז ''צעדות השיבה''.

עד כאן המסר החדש, ואולי גם המפתיע, שהעביר לנו יחיא סינוואר. כלום היה כנה, האם ניתן להאמין לו ולסמוך על דבריו? ואם כן, היש בידו ובסמכותו לקיים ולממש מדיניות זו? אין לי תשובה, אך דומני כי ראוי להעמיד הדברים במבחן.

מן הצד הישראלי יידרשו לכך הן החלטה והן היכולת למהפך-יסוד מחשבתי בתפישת הביטחון. יכולת לאמץ מדיניות אשר תהא מוכנה, במודע, ליטול סיכונים שהם התנאי להעמדת אתגר ביטחוני זה במבחן על מנת לתת לכך גם סיכוי.

התגובות בישראל לראיון שפורסם היו פסימיות, מבטאות חוסר אמון מוחלט באיש ובתנועת החמאס. גם התקשורת הישראלית, שוב כמעט כולה, דוחה את הצעתו ואיננה מוכנה לאתגר.

התעלמות ודחיית ההצעה מצדנו היא המשך העימותים והידרדרות כמעט בלתי נמנעת לעימות צבאי ברצועה. וחבל.

למדתי הרבה בעבר ממורי ורבי משה דיין משנדרשנו לנהל את חיי האוכלוסייה המקומית בשטחים שנכבשו לאחר מלחמת ששת הימים. ידענו עימותים ביטחוניים ומדיניים רבים, שוב ושוב שברנו את ההתנגדות המדינית והביטחונית שלהם. יחד עם זאת הקפדנו לשמור על כבודה של המנהיגות המקומית וידענו כי הדרך להשיג זאת, היא לאפשר להם להופיע ב''בית'' ולהציג בפני בני עמם כאילו הם אלה שהכריעו את ישראל.

עשר שנים החזיקה מדיניות זו מעמד. ב-‏1977 עלו גח''ל ומנחם בגין לשלטון, ואומצה מדיניות הפוכה – מדיניות ה''הדר'', מדיניות של הפגנת הדגל הישראלי וניצחונו המוחץ.

זו המציאות הקיימת מאז, מציאות שכמעט ואיננה מאפשרת הבנת ה''קיר'' הפלסטיני הנגדי. חבל.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי