פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
ההֶלם ושִבְרו
הרצל חקק (יום שלישי, 09/10/2018 שעה 20:00)


ההֶלם ושִבְרו

הרצל חקק



עטיפה
עיון בספרו החדש של יוסף כהן אלרן ''אחרי ההלם החיים'', הוצאת צבעונים 2018, 505 עמ'.
ספרו החדש של יוסף כהן אלרן הוא אכן פרק מתוך טרילוגיה, אבל גם הטרילוגיה שלו אינה יצירה בחלל ריק. בכל הגלריה של גיבוריו לאורך השנים, אפשר לראות ארץ 'לעולם לא' שאינה נגמרת – זירת חיים נפתלת, שקיבצה אליה בני אנוש לוחמים, דמויות שאינן חדלות לחוש סערות, סופה נצחית ומטלטלת של אהבות וייסורי קיום.

גיבורי הרומן החדש 'ההלם אחרי החיים' נראים כחלק מן הדרמה הישראלית, חיילים בסיפור הישראלי שלנו, מצולקים מן הקרבות והאימה, חתומים בגלי האבק והעשן של מלחמת יום כיפור.
כיפור וכפרה וחשבון נפש – נשמע מסקרן. כל זה אכן נכון, אבל זו התמונה שמתנוססת על פני השטח. מי שמכיר את יצירתו של אלרן לאורך השנים מבין די מהר: הרקע הפיזי ולוח הזמנים המוכר כל כך - מלחמות, שסעים חברתיים, משפחות נקרעות, מאבקים במחתרת - כל אלה הם רק תפאורה למלחמות הפנימיות, לאהבות הסוערות הלוכדות את הדמויות במערבולת אין קץ.

לכאורה לפנינו סיפור של הלם קרב, גיבור שנלכד בטנק בוער, הישארות בחיים שהופכת לתופת של החלמה פיזית והחלמה נפשית. מכאן פתוחה הדרך אל הגיהנום, שאין ממנו מפלט. סבך האירועים והקונפליקטים מוביל למבוך אנושי סוער: משבר נפשי שמרעיד את החיים, ממוטט יסודות של בתים: ריחוק של הגיבור מאהובת לבו, היקלעות למשברי אמון, לקונפליקטים בין חברים לדרך, חשדות ומאבקי קנאה-שנאה.


הקומדיה האנושית של יוסף אלרן

מי שעקב אחר דרכו של יוסף אלרן, יוכל למצוא רמזים לפקעת הסבוכה הזו ברומנים קודמים שכתב. יום אחד נקבל את 'כל כתבי יוסף אלרן' ונוכל לחבר את כולם לסאגה סוערת, ל'קומדיה אנושית' רבת מצבים ורבת אירועים. אכן, מדובר בטריטוריה סוחפת ורווית תהפוכות, ואכן נכון: אפשר למצוא בה 'טרגדיה אנושית' מרתקת מאין כמותה.

אחד הספרים של אלרן שמשמש כצופן מרכזי של כל יצירותיו הוא אחד מספריו הראשונים כסופר צעיר: ''עקרון הכמיהה''. חבל, שהספר אזל מן החנויות, וחבל שלא הרבו לדון בו ולחפש בו את שורשי הכתיבה של יוסף אלרן, את 'העיקרון' שעליו מושתתים כל ספריו.

בכל יצירתו נמצא שילוב של המוטיבים שזרמו בטרגדיות היווניות - האֶרוס והתנָאטוס, יסוד האהבה ויסוד המוות. הרבה מן המוטיבים שמלבים אש ונפתולי נפש ברומן ''אחרי ההלם החיים'' תמצאו שיש בהן מן המרקחת הטראגית הזו, וניתן למצוא רמזים לכך בשני רומנים קודמים שלו - ''עזה כמוות'' ו''כל הלילות''.
מאבקי כוח ומאבקי רוח, שמטלטלים את גיבור ספרו ''אחרי ההלם החיים'' מאירים לנו זוויות אנושיות מחד גיסא - וחברתיות מאידך גיסא. דוגמה מובהקת לכך אפשר לראות באחד הספרים הקודמים שלו - הרומן ''עזה כמוות''. מצאנו שם מעשה מרקחת של אהבה וחיזור גורלי. במעטפת הסובבת גילנו ברומן ''עזה כמוות'' - הצגה רווית מִפְנים מפתיעים של הגלריה האנושית הסובבת בקרוסלה המסחררת: התכתשויות בין חברים, ומעבר לכול זה מציאות שסועה - קרעים חברתיים, מאבקי כוח בין מעמדות. מי שיחקור ויעמיק לקרוא את כל ספריו, ימצא, שיוסף כהן אלרן מיומן ברקיחת דרמות אנושיות סביב אהבה, משברי אמון, חלומות ושברם.


דרמה בסבך הפערים הלא נאמרים

יוסף כהן אלרן זכה בעבר בפרס קוגל על ספרו ''והמלאכים שותקים'' – ולא פלא, שזכה בפרס ספרותי כה יוקרתי. יש לו יכולת נפלאה לכתוב בצורה קולחת ומרתקת, וכל רומן מעוצב ובנוי בצורה דרמטית מאד, עלילה מרכזית וסביבה עלילות משנה המאירות את מבוך הרגשות באור חדש.

אותן טכניקות שידע יוסף אלרן ליישם ברומן ''והמלאכים שותקים'' - הצליח אלרן לעשות ביצירות רבות שלו: יש לאלרן מיומנות מופלאה לשזור קשרים בין דמויות, לדעת להותיר שבילים כמעט בלתי נראים, פּערים שלא נאמרים. מעל כל זאת – להתיר סבכים לא פתורים – וכך להציג גלריה של חיים שיש בה סודות, יש אורות וצללים.
ברומן ''והמלאכים שותקים'' כל הרקע של הרומן הופך לתפאורה דוקומנטרית, תיעוד של תקופה. ברומן ''ואחרי ההלם החיים'' המלחמה מאחורי הדברים היא לא רק מלחמה היסטורית, היא גם בבואה למאבקי נפש.

ליוסף אלרן יש נטייה לכרוך מֵעבר לעלילות ספריו מלחמות ואירועים חיצוניים, שייתנו זרקור נוסף לקונפליקטים הפנימיים ולקונפליקטים בין הגיבורים. הֶלם הקרב בספרו החדש והלם המַעבר מעולם לעולם – הם נושאים שמוסיפים חומר נפץ לטלטלות הרוחשות ברומנים שאלרן יוצר בסערה לא נגמרת.

המתח בין הרקע החיצוני למעמקים הנפשיים משביח את העלילות, מעמיק את כחשי הנפש של הדמויות – ומעבר לכל זאת: מאפשר לַקוראים להפיק מְסרים סמויים, אף שאינם מפורשים בגלוי. אפשר למצוא עוד נקודה מרכזית שמאפיינת את כתיבתו בכלל: כתיבה שסוחפת את גיבוריו לעולם שנשבר, להוויה שמתרסקת, שרוחשת סודות.
גילוי השלדים בארונות נותן את רגעי השיא, את הסירנה שמעבר למנגינות.


כמיהה מעבר לזמן האבוד

המחבר
יוסף כהן אלרן, צילם הרצל חקק
עלילת העל בכל רומן מתפתלת בין אהבה לאבדון, וגיבוריו תוהים אחר מובן לחייהם, מבקשים מרגוע, את הזמן האבוד. כפי שכתבתי קודם, ''עקרון הכמיהה'', נמצא כיסוד גנטי, שחותר תחת כל עלילות ספריו, ואפשר לראות את השפעתו לכל אורך דרכו של אלרן: ''עקרון הכמיהה'' מוביל לחוסר מנוח בחיי הגיבורים, לתחושה שאין חיים שלמים, ורְאו נא כיצד טלטלה זו מפרנסת את הרומן החדש שלו - וכמה דמיון יש בינו לבין הרומן ''עזה כמוות''.
כמו ברומן החדש גם ב''עזה כמוות'' – הגיבורים חיים בתחושה מתמֶדת, שאין סיכוי להגיע למנוחה ולנחלה, שיש סתירה לא נגמרת במבנה החיים, סתירה שקשה ליישב אותה: שברונות הלב מובילים לטרגדיה שאין בלתה, חיי אהבה אבודים.

ראינו מבוך טראגי זה גם בספרו ''כל הלילות'' – ומרקחת האהבות והחשדות יוצרת גם שם קרבות פנימיים – וממילא מאבקים בין אוהבים. מה פלא, שהרומן החדש נראה כמו אח אובד שמצטרף למשפחה לא נגמרת של אהבה וייסורים. אכן כן, אהבות וסודות עומדות גם ביסוד הרומן החדש ''ואחרי ההלם החיים''.

כפי שכתבתי בהתחלת המאמר, מלחמת יום כיפור מהדהדת ברקע כל הזמן. כמו במרבית ספריו, מלחמות מוסיפות גוון לכל העלילה, תפאורה חיצונית שמבעירה את האש הפנימית. גלריית הדמויות בספריו של יוסף כהן אלרן טעונה סערות, אש קרבות ואש פנימית: כולם קשורים זה לזה במעגלים של אהבה והתנסויות מייסרות – והסבך נוצר לא פעם בשל בחירה טראגית באהבה הלא נכונה. עקרון 'הדלתות המסתובבות' מתברר כהיקלעות לדלת המסתובבת הלא נכונה. לפעמים נמצא אותו מוטיב של טרגדיה אפלה, שיש ברומן החדש גם בספרים קודמים שלו.

עדות לניגודים המחוללים רעד בתשתיות חייהם של גיבוריו - תמצאו ברומן ''נר רוח ותהילה''. סימנים לשברים ולאופל באותו רומן חורתים צלקות גם ברומן החדש ''אחרי ההלם החיים''. הנה לדוגמה: יסוד מובהק ברומן ''נר רוח ותהילה'' – המאבק בנפש הגיבורים בין הרצון להתקרב לבין כוחות ההרס שמובילים להתרסקות, ועוצמת הניגודים חסר מעצור. כך לדוגמה - הניגוד בין ריחוק לקרבה שובר את הכלים: השם נשמע כתפילה קדושה – נר רוח ותהילה – אבל מעבר לרצונות לאחוז בשלמות וביופי – פורצים הבקיעים, כי אין דרך לעצור אותם. באותו רומן פרש לנו אלרן דמויות שנקלעות למסלול של ריחוק וזרות – ושם במדרונות הבגידה וההרס העצמי – הדרמה צוללת לפקעת סבוכה, גיבוריו של אלרן נופלים למלכודת שטוו לעצמם, לטרגדיות אפלות וקסומות.


האושר המיוחל – ופשר החיים

אכן הספר החדש ''אחרי ההלם החיים'' - הוא חלק מטרילוגיה, אך צריך לזכור שמֵעבר לכול, מניעה את יוסף אלרן השאלה – הם יש דרך להגיע לתובנה ולמוסר השכל, למנוחה ולנחלה, מה משמעות האושר. הרומן החדש נותן לכך ביטוי בדרכו שלו, ולמדנו רבות על מסלול זה בכתיבתו של אלרן בספרו ''שמועות על אושר''.

כבר באותו רומן סחף אותנו יוסף אלרן לדילמות של אהבה אסורה, סבך שנפתל בדרך לא-דרך לקשרים נסתרים, ניסיונות להסתתר או להסתיר זהות. העלילה באותו רומן טלטלה אותנו לתוך עולם סוער של מאבקים, פחדים, אובדן דרך, לבטים ומשברים. כשאתה מניח מידך את ספרו החדש של אלרן, נדמה לרגעים, שהשאלה שהספר נדרש לה היא שאלת פילוסופית: האם האושר הוא דבר מדומה בלבד? האם נילחם עד מוות כדי לגעת בו? גיבור הסיפור באותו רומן אינו חדֵל לרגע מלהעלות שאלה זו כשאלת מפתח לחיים.

אם ברומן ''אחרי ההלם החיים'' השאלות נמצאות ברקע, באותו רומן זו שאלה שלא הרפתה לרגע להניע את הדמויות, לחבוט בהן: איך מתמודדים עם ניסיון מסקרן, שעלול לערער את שלוות הנפש, את שלמות החיים השגרתיים? איך מחזיקים מעמד ולא מאבדים פרופורציות? איך ייראה עולמו יום אחרי שהפנטזיה התגשמה ונעלמה?
בכמה מספריו הראשונים של אלרן - ''תקרית נישואין'', ו''עזה כמוות'', וכמובן בספר הספרים שלו - ''עיקרון הכמיהה'' - למדנו היטב שיסוד החיפוש אחר פשר הקיום הוא שורש החיים, כמיהה למָנוח, לפֵשר, למובן רוחני.

כמו ברומן ''אחרי ההלם החיים'' – גם ב''שמועות על האושר'' יסוד החיפוש הבלתי נפסק כרוך בטלטלה נצחית. גיבורו של הספר אולי אינו הלום קרב, אך הוא בפירוש הלום אהבה, הלום חיפושים אחר משמעות: במרכז ספרו ''שמועות על אושר'', העמיד אלרן גיבור מרכזי –שנסחף לתסבוכת עקב קשר של מילים: הוא מתכתב עם אשה אלמונית, ואינו משער, לאן יובילו הדברים: ההתכתבות המובילה לקלחת של התאהבות גופנית ורוחנית. סחרחורת האירועים סוחפת אותו, המציאות הולכת ומתנודדת והוא הולך ומאבד את יציבותו. אלרן משתף את הקוראים בהתמודדותו של מנחם גלעד ושל אלה הסובבים אותו, בחולשתו ובכוחו, כבכל רומן של יוסף אלרן הוא יודע לספר סיפור כמו אותם מספרים קדמונים מסביב למדורה. זו סגולתו המיוחדת, ואכן אלרן מצליח לרתק את הקוראים, לתכנן כאשף וקוסם את הפואנטה המפתיעה.

''עקרון הכמיהה'' ועקרון החיפוש, שני אלה ממשיכים להבעיר את כתיבתו של יוסף אלרן, והניצוצות מקפיצים אותנו באפלה הרוחשת. רומן ועוד רומן, ומחרוזת ההפתעות של אלרן ממשיכה להקפיץ את קהל הקוראים כל הזמן – לפנינו מספר מיומן שמוכיח כמה הוא אמן. נחכה בקוצר רוח לרומן הבא שלו, אולי נבין יותר את הסיפור האנושי, את משמעותו של אותו 'עקרון הכמיהה' שהנחה אותו שוב ושוב, כמה הוא חשוב לחברה האנושית. נקווה שנזכה גם לכך - שספר זה שאזל מן החנויות, ייצא לאור במהדורה חדשה. אולי ניטיב להעמיק בו שוב, אולי נבין את סוד חיינו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי