פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מציאות תקשורתית חדשה
שלמה גזית (שבת, 20/10/2018 שעה 7:00)


מציאות תקשורתית חדשה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בשעות הבוקר של יום ראשון, לפני שבועיים, תקף אחד העובדים הערבים שבאזור התעשייה ברקן והרג שני יהודים שבמפעל בו עבד. מאז נערך חיפוש ומרדף אחריו.

זה היה הפיגוע הראשון במקום מזה חמש שנות קיום איזור התעשייה, על אלפי עובדיו הערבים.

מיד לאחר הפיגוע, באותו בוקר, בוטלו תוכניות השידור המתוכננות בכל הרשתות, וזכינו, עד לשעות הערב, לשידור חוזר חסר כמעט כל עדכונים.

אינני ייודע כמה תאונות דרכים היו בברקן בחמש השנים האחרונות, בטוחני, שאפילו הייתה במקום תאונה, ועם שני הרוגים, היו מדווחים קצרות על התאונה ואיש לא היה מעלה על הדעת לשנות מן היסוד את תוכניות השידורים של אותו יום.

ישראל חיה כבר למעלה ממאה שנים עם פיגועי טרור. להוציא העימותים הצבאיים הגדולים – מלחמת העצמאות, מבצע קדש, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, העימותים בלבנון וברצועת עזה, היה מנין הנפגעים הישראלים מדי שנה נמוך לאין ערוך מנפגעי תאונות הדרכים, ועדיין אנו מתייחסים לכל פיגוע ביטחוני חדש כאל אירוע חריג, יוצא דופן, המצדיק דיווח והדוחה כל תכנית אחרת בתקשורת.

תמהני על העם בישראל הנאלץ להשלים עם הסלמה תקשורתית זו, ועדיין משתדל להישאר ''נורמאלי'', ועדיין מתהדר בכך שישראל היא אחת המדינות שתושביה אוהבים לחיות בה.

זה לא היה כך בעבר. זכורים לי עדיין הימים כאשר לצנזורה הצבאית-ביטחונית הייתה שליטה כמעט אבסולוטית. דבר לא התפרסם אלא באישורו של דובר צה''ל. השינוי התפתח בהדרגה ובשלושה תחומים שונים:
  • בהדרגה הפכנו להיות חלק מן התקשורת העולמית. אי אפשר להתייחס למה שקורה ומתפרסם כמעט בכל מקום בעולם ועדיין לנהוג אצלנו אחרת;
  • גם החברה הישראלית עצמה הפכה והופכת להיות חלק מן החברה הכלל-עולמית, חלק ממערכת הקשרים שלנו מתהדקים והולכים עם העולם הפתוח;
  • ולבסוף, אמצעי התקשורת היום, בעידן האינטרנטי, כאשר כל אחד יכול, מן המחשב האישי שלו, להיות בקשר הדוק עם העולם כולו.
אין חשיבות או משמעות לכך, אם מגמה זו איננה חיובית ואיננה מקובלת עלינו. אנו נדרשים להכיר בכך ולהשלים עם המציאות שהשתנתה, עלינו ללמוד לחיות עמה ומבלי שזו תערער את היציבות בכל תחומי החברה והמדינה.

אין לי תשובה ופתרון מן המוכן. אני יודע כי אנו נדרשים להשלים עם פיגועים ועם נפגעים גם בעתיד, ועלינו ללמוד לחיות כך עוד מאה שנים, עוד מאה שנים של של חברה המסוגלת להשלים עם המציאות ועם גלי תקשורת כזו.

אני יודע כי לא יהיה זה קל לשנות את הנורמות הקיימות, מה גם שמנגנונים חיוניים, כמו ''ועדת עורכי העיתונים'', או תפקודה של הצנזורה הביטחונית, אשר מלאו בעבר תפקיד מרכזי, אינם קיימים או שמשקלם ויכולת התערבותם והשפעתם היום שונים לחלוטין.

מכאן נובעת החשיבות של צעדים שחייבים יהיו להיות מתואמים, מובנים ולא כפויים בשרירות.
  • דרושה, קודם כל, מודעות בדרג הלאומי, והסכמה של הצמרת הביטחונית-מדינית לקבל את הדין.
  • דרושה מדיניות חדשה ושונה, ודרושה הסכמה בין הדרג המדיני, גורמי הביטחון, והתקשורת.
  • ומכל מקום, בשלב הראשון והמיידי – חיוני להבין את הבעיה ולהכיר בחשיבותה.



חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הפוך גוטה, הפוך !!!!  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי