פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
לזכרו של סא''ל ''מ''
שלמה גזית (שבת, 17/11/2018 שעה 7:00)


לזכרו של סא''ל ''מ''

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לא היכרתי את סא''ל ''מ'', ואינני יודע דבר על המבצע המודיעיני שהוביל לפני שבוע, בראש צוות, באיזור חאן-יונס.

כראש אמ''ן לשעבר, הייתי שותף לשורה של מבצעים כאלה, כולם בשטח אויב, מבצעים אשר מרגע שהוחלט על ביצועם ועד היציאה לשטח האויב, חלפה תקופה ארוכה – שנה אם לא שנתיים – כאשר כמעט כל מערך צה''ל ולעתים גורמי ביטחון נוספים שותפים ומלווים את הכוח לכל אורך שלבי התכנון, ההכנה והמבצע עצמו.

הוא הדין במעורבות של דרגי הפיקוד – ראש אמ''ן, מפקד הפיקוד בגזרתו אמור להתבצע המבצע, מפקדי זרוע האוויר ו/או זרוע הים, לפי המקרה, וכמובן – הרמטכ''ל, שר הביטחון וראש הממשלה.

כל גורמי המערכת יודעים גם יודעים את המחיר שיידרש, לכל אורך הדרך, את האפשרות שמה שתוכנן – לא יאושר בסופו של התהליך, בעיקר תוך התחשבות בשיקול המדיני, וכמובן את הסכנה כי המבצע יסתבך בעת הביצוע וההחלטה המבצעית תישאר בידיו של מפקד הכוח שבמקום, כפי שקרה לסא''ל ''מ'' במקרה זה בחאן יונס.

אין מדובר בהצגה ואישור חד-פעמי. את מסלול המשוכות עוברת, שלב אחר שלב, שוב ושוב, כל המערכת.

כאמור, לא הכרתי את מפקד הכוח, את סא''ל מ., אך בטוחני כי הרמטכ''ל, שר הביטחון וראש הממשלה, הכירו אותו וליוו את התהליך עד לשלב הסופי, שלב אישור היציאה לדרך, ובידיעה ברורה שכמעט ואין גמישות בבחירת המועד – וכי לעתים, אם יוחלט על דחייה, עלולה זו להיות דחייה לשנה שלמה, ואולי אף תחייב לוותר על המבצע כולו.

ראש הממשלה, העומד בראש הפירמידה המאשרת, יודע היטב כי מרגע שהמבצע יצא לדרך איננו יכול להתערב ולהשפיע. ואין משמעות אם בליל המבצע יבלה בבור הפיקודי של צה''ל, או שיצא לאירוע מדיני בצרפת. האחריות למבצע נמסרה לידיו של סא''ל מ., ולמערכת הפיקוד הטקטית.

הניסיון של מבצעי מודיעין אלה, של עשרות מבצעים ולאורך עשרות שנים, הוכיח את עצמו. המפקד שבשטח הוא היחיד שחייב לקבל את ההחלטה המבצעית – לוותר ולסגת, להמשיך ולהסתכן, ולהיחלץ מן השטח, אם חלילה תהא הסתבכות.

ראש הממשלה יצא לכנס בינלאומי בפריז. הוא אישר את המבצע בידיעה ברורה כי מרגע זה עברה השליטה מידיו לידי מפקד הכוח. הוא ידע כי תיתכן הסתבכות, אלא שהוא – בין מן הבית, בין מן הבור המטכ''לי או מבית המלון שבפריז - לא יוכל להשפיע ולשנות את ההחלטות. תפקידו – כפי שראינו השבוע – היה להתערב ולשלוט בהידרדרות הצבאית והלאומית.

כאמור – לא ידעתי ואינני יודע דבר על המבצע בחאן יונס, אך מהכרת המערכת אני מצדיע לכל אלה שהיו מעורבים ובכל הדרגים, אני מצדיע לסא''ל מ. המפקד שנהרג במבצע, לכוח שהצליח להיחלץ בשילוב מבצע הירואי של חיל האוויר, ולמחרת – אני מצדיע לדרג הפוליטי אשר הבין כי צריך למזער נזקים מבלי שתהא זו סיבה להיגרר למלחמה כוללת ברצועת עזה.

אני מאמין שהתקלה במקרה זה לא תביא לביטול מבצעים אלה בעתיד. ככל הנראה יידרשו יתר זהירות ושיקול דעת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  הינה התשובה למה צה''ל לא נגרר לעימות  (אלברט שבות)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי