פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8927

שבת, שבתון, שביתה
יוסף אליעז (יום שישי, 23/11/2018 שעה 13:00)


שבת, שבתון, שביתה

יוסף אליעז



מדינת ישראל היא מהמדינות המשופעות ביותר בימי אִי-עבודה (ואי-לימודים): המדינה שובתת או מושבתת בשבתות, בחגי ישראל, במידה מסוימת גם בחגים המוסלמים, עת המאמינים אינם מופיעים לעבודה, וכך גם במידה רבה ב''כריסטמס'' שחוגגים רבים כמו איסרו-חג לחנוכה. אך דומה שכל מי שיכול – משבית את המשק תוך גרימת נזקים עצומים לכלכלה ולאזרחיה.

להסתדרות ''אצבע קלה מאד על ההדק'', היא מאשרת בקלות שביתות מאורגנות ומדי פעם יוזמת אותן בעצמה. היא מאשרת ''שביתות איטלקיות'' או מתעלמת מהן, כמו המגיפה החוזרת שהפילה למשכב את מרבית נהגי הקטרים ולפני כן את טייסי אל-על. לפני שבוע התבשרנו על ההחלטה להשבית את כל המשק בשל התאונות הנוראות בענף הבניה. אין ספק שנושא זה הוזנח קשות, ומינוי ''כמעט רמטכ''ל'' לשר השיכון והבינוי טרם תרם משהו לאכיפת חוקי הבטיחות בענף. אולם מה ענין התאונות להשבתת המשק? הנכון היה שההסתדרות תשבית את העבודה בכל חברת בניה או אתר בניה בהם מתרחשת תאונה, וטוב מזה: עוד קודם, השבתת העבודה באתר כאשר נמצא שאין מקפידים שם על הבטיחות. השבתה כזו תהא אפקטיבית הרבה יותר. לשם מה להשבית את טיפות החלב או מחלקות הרווחה והסעד, או את הרכבת בשל תאונות בבניה? מדוע לא למקד את כוחה העצום של ההסתדרות בתיקון אמיתי ונכון של המצב הקטלני באותן חברות רשלניות? אך מדוע לא להשבית את כל המשק ולקבל פרסום חינם להסתדרות, שבימים כתיקונם אינה מעניינת איש פרט לעסקניה ופקידיה, ומדוע שמזכיר ההסתדרות, ניסנקורן, לא ייהנה מראיית שמו בכותרות, דבר יסייע לו בכל התמודדות לכל תפקיד או כהונה בעתיד?

ההסתדרות איבדה כבר לפני עשרות שנים את אחריותה למשק ולציבור. כאשר מושבתים ענפים מרכזיים במשק, כמו הרכבת, האוטובוסים, רשות שדות התעופה או חברת אל-על, או כל שירות חיוני אחר – סובל מכך כלל הציבור, ציבור שרבים ממנו הם בעצמם חברי הסתדרות הסובלים מהשביתה! אם קיים ויכוח עם הנהלת הרכבת, או רשות שדות התעופה, או האוצר – אפשר להציק ליריב, למשל בהפסקת העברת כספים ע''י השבתת הגזברות של אותו גוף, או הפסקת שירותים מסוימים למשרדי הממשלה, או מכירת כרטיסים לרכבת. אבל קל יותר להשבית ענפים שלמים, לִזְכּוֹת בכותרות, לחוש את הכוח שיש ביד. האזרחים סובלים מההשבתה? את מי הם מעניינים? למי מהם יש כוח או זמן לארגן שביתה נגד ההסתדרות עצמה וְרָאשֶׁיהָ?

המדינה עצמה מקשה מאד על תפקוד המשק, כמו במס שהטילה על המעסיק עובדים מחו''ל, ובעיקר בענפי החקלאות הסובלים מחוסר ידיים עובדות; אי-ההגנה על החקלאים מפני עבריינות, המשך בנטל המס והארנונות המוטלים על עסקים קטנים, ומעל לכל: הביורוקרטיה המכלה כל חלקה טובה ללא כל ניסיון אֲמִיתִּי לצמצם את להקי הפקידים שכל אחד מהם מחזיק ''שלטר'' או מקלון מתאים לתחיבה בגלגלי המשק. חלק ניכר מאותם פקידים מונו לתפקידם לא בשל כישוריהם אלא בזכות קשריהם, או קבלו כהונתם בתמורה לפעילותם בבחירת אלו שמינו אותם. בימים אלו הושבת כל המשק בשבתון מיותר לרגל הבחירות לרשויות המקומיות. ההסתדרות כמובן מיד תמכה ברעיון העוועים שהוליך אריה דרעי שר הפנים. דרעי דיבר על ''ניסיון'', אבל לא הוא נושא בעלויות של נסיון כזה. מדוע שהעובדים לא יזכו בעוד יום נופש? הבחירות יכלו להתקיים כסדרן ללא שבתון, למעט למספרים קטנים של מצביעים שאמורים היו להצביע במקום שונה ממקום עבודתם. את הצבעתם של אלו יכלו להסדיר באמצעות מעטפות כפולות, כמו בצה''ל, או בהענקת מחצית היום לנסיעות למצביע בישוב אחר. העובדה היא שבאותן רשויות בהן נערכו בחירות שניות להכרעה בין 2 מועמדים שלא צלחו את אחוז במינימום הנחוץ בהצבעה הראשונה התקיימו כסדרן גם ללא שבתון. המומחים טוענים ששבתון זה עלה מאות מיליונים למשק, אם לא למעלה ממיליארד, ואילו השוני בכמות המצביעים התבטא בחצי אחוז בלבד ביחס להצבעות קודמות ללא שבתון.

אגב - האם מישהו חשב לפצות את המעסיקים שהם שנשאו למעשה בנטל הכספי הכרוך בשבתון זה? כן, גם התלמידים נהנו (?) מיום חופש נוסף מלימודים. עוד צמצום של שנת הלימודים המצומצמת ממילא.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.