פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בִּזָיוֹן במערכות הביטחון
יוסף אליעז (יום שלישי, 27/11/2018 שעה 18:00)


בִּזָיוֹן במערכות הביטחון

יוסף אליעז



במדינה קיים אי-תיאום מתמשך בין צה''ל, או משרד הביטחון, לבין המשטרה או המשרד לביטחון פנים.

בעוד הצבא מגן על המדינה, הנה המשטרה מתקשה מאד מאד להגן על הצבא...! נשמע אבסורד? אכן אבסורד, אבל זו המציאות ובעיקר בדרום.

מזה חודשים מתריעים כלי-התקשורת, ולוחמים במילואים, על ההפקרות השוררת בשטחי-האש בנגב בכלל ובמחנה האימונים בצאלים בפרט. כתבים בטלוויזיה אף הסריטו והציגו כיצד הם נכנסים באין מפריע למחנה, מטפסים על טנקים בהם מותקנים מקלעים על כניהם, ללא שמירה, ללא כל אבטחה, כאשר ביכולתם לצאת מהמחנה באין מפריע עם מקלע כבד או כלי-נשק אחרים. מילואימניקים בצאלים מתלוננים שתיקיהם האישיים, שהונחו ליד הטנקים או אף נקשרו על סיפון הטנקים, נגנבים בקלילות ע''י גנבים מהמגזר הבדואי, המגיעים רכובים על טרקטורונים מהירים ועבירים-בשטח ומנפנפים בידיהם בגאווה, או בבוז, ללוחמים הניצבים ומביטים בעיניים כלות, חסרי-ישע, על הגנבים הבורחים עם ציודם האישי.

אוי לחייל אם יירה בגנבים, או אפילו כלפי השמיים. הוא צפוי מיד להחקר ואף לעמוד לדין.

אני, כקצין מילואים, מביט בהערכה רבה ובאהדה גדולה על הרמטכ''ל היוצא גדי איזנקוט, המסיים כהונה קשה ותובענית בהצלחה רבה ובכבוד רב, וכן על המפכ''ל היוצא ש''אכל'' מנות גדושות של מרורים מראש הממשלה וּמִתְלַהָמַּיו בבית הנבחרים, שלא הקלו על מילוי תפקידו, אך נבצר ממני להבין כיצד זה בסיסים של צה''ל היו למשיסה כאילו אין חוק, אין דין ואין משטרה. הבדואים, וכנראה שגם עבריינים אחרים, נכנסים לשטחי-האש ואוספים תרמילי פגזים ומתכות יקרות אחרות באין-מפריע. חוצפתם של צעירים רבים בַּמִּגְזָר הרקיעה עד כדי כניסה למחנות וטיפוס על רק''ם (רכב קרבי משורין) וּמְזוּוָד בנשק ותחמושת כאילו הם מטיילים בגן שעשועים. כל זה בצד הגנבות הגדולות של נשק ותחמושת מצה''ל שלא בכולן נתגלו הגנבים.

מעת לעת נערים וילדים בדואים גם מרימים נְפָלִים, נַפָּצִים או פצצות חיות משטחי האימונים האמורים להיות סגורים לציבור וניזוקים , עד מקרי מוות, בהתפוצצות של אותם אמצעי לחימה, הם סובלים והמדינה משלמת פיצויים כבדים לנפגעים ולמשפחותיהם. מי עוד זוכר את הרמטכ''ל רפול שפקד והקפיד תוך מתן דוגמא אישית שתרמילי התחמושת יאספו מיד בתום כל אימון.

אירוע מבזה אחר היה לפני כשנה כאשר בעקבות השלכת אבנים על רכבי קצינים וטייסים המשרתים בבסיס חיל-האויר בנבטים הורה מפקד הבסיס לחדול משימוש בכביש הראשי המוביל לבסיס, ופקד על נסיעה בדרך עוקפת, וזאת במקום לוודא שמשטרת ישראל תשים סוף לזריקת האבנים. משטרת ישראל כשלה בהגנה על נוסעי הרכבים הצבאיים (והאזרחיים) בכבישי הדרום ובמניעת הכניסה לשטחי האש ולמחנות צה''ל, כפי שכשלה במניעת הפשיעה כלפי החקלאים.

ראוי לבדוק נוהל פתיחה באש לכוון גלגלי רכבים המוכנסים שלא כחוק לשטחי אש, וגם לוודא שלמשטרה הצבאית יש סמכות לפעול בשטחים צבאיים, כולל שטחי האש האמורים וכמובן במחנות , כנגד הנכנסים לשטחים אלו שלא כחוק, לְעוֹצְרָם ולהבאתם לדין, כולל החרמת כלי-הרכב בהם מבוצעות העבירות.

במידת הצורך יש לדאוג לכמות מספקת של שוטרים צבאיים תחת פיקוד ראוי ולהביא לשיתוף פעולה בין המשטרה הצבאית לאזרחית. ככל שנוסיף להעלים עיין מהעבירות הן תִּתְרַבֶּיָה עוד ועוד, עד כדי סיכון לתקינות כלי-המלחמה, מחסני הזווד ואפילו סיכון למטוסים בשדה התעופה.

כלי הנשק הגנובים נמכרים לעבריינים ו''נוזלים'' גם לשטחי הרשות ואפילו לעזה. רובי M-16 ורימוני-יד לא נמסרו לחמאס ע''י ארה''ב אלא רובם נגנבו ממחסני צה''ל או נקנו מחייליו.

חבל שזה המצב כאשר גם הרמטכ''ל וגם המפכ''ל מסיימים את תפקידיהם, וראוי שהרמטכ''ל והמפכ''ל החדשים יזדרזו לתקן במהרה וביד קשה עוותים אלה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי