פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
תנו יד לשב''כ
שלמה גזית (שבת, 12/01/2019 שעה 7:00)


תנו יד לשב''כ

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לפני כמעט 52 שנים, לאחר שהושלמה ההשתלטות שלנו על שטחי יהודה ושומרון ורצועת-עזה, נדרשנו, כמעט מיד, להתמודד עם פיגועי טרור בשטח הפלשתיני. כמי שמונה באותה עת למתאם פעולות המדינה בשטחים, הוטרדתי מגל הפיגועים אותו יזם יאסר ערפאת, גל שלא היינו מוכנים לו.

זימנתי את עצמי ליוסף הרמלין, ראש השב''כ באותה עת, ובקשתי לשמוע ממנו על התארגנות השרות עם פיגועי הטרור.
הרמלין הרגיעני. המצב נהיר לו היטב ויידרש עוד זמן מה להתארגנות ולהכנת אנשים שיוכלו לפעול בשטח ברמה הנאותה. יחד עם זאת, השרות איננו מוכן להציב אנשים חסרי ניסיון. נדרשת סבלנות ואנו נידרש לשלם את המחיר באבידות ובנזקים, קודם שתושלם ההתארגנות.

הרמלין צדק, תוך חודשים ספורים הושלם המערך שפעל בשטח, ועד מהרה הבחנו כולנו בתוצאה המבוקשת. מאז, כאמור, חלפו חמישים שנים. שרות הביטחון שולט היטב במגזר הפלשתיני. איננו יכולים להתפאר באפס פיגועים, אך בהשוואה בין הפיגועים לבין הסיכולים, אנו יכולים להתהדר בהישגים פנומינאליים.

את הצלחת השרות אנו חייבים לייחס לפריסה הנרחבת בשטח, לניסיון שנרכש במהלך השנים, ואולי, במיוחד, לשיתוף הפעולה ההדוק של אנשי השרות עם יחידות צה''ל.

סודו של השרות בזוג המלים ''והצנע לכת''. פעילותם של אנשי השרות מצטיינת כולה מאחורי מסך חשאיות, באפס פרסום והתהדרות. ומבחינה זו שונה השב''כ בהתנהגותו מעמיתיו במערכת הביטחון – צה''ל, חיל המודיעין, משטרת ישראל והמג''ב, ופעילי המוסד. זו הצלחה הנשענת על עשרות שנים של ניסיון מבצעי והקפדה על חשאיות כמעט מוחלטת.

קשה לי להסביר את סודה של הצלחה זו, במיוחד את הקושי להסבירה לעומת ההתנהגות של יתר גורמי הביטחון. אין זו אלא עשרות שנים של ניסיון ועבודה תוך התנזרות מתהילת ההישגים.

הקושי מתעורר לאחרונה ברגע שעוברת ההתמודדות מן האויב הערבי, אל אחינו בני ישראל. אלה פעילים ומנסים לגייס את דעת הקהל היהודית תוך הפצת ידיעות וביקורת פומבית על שיטות המעצר ועל חקירה בלתי ראויות.

המציאות הפוליטית הקיימת מקשה על חברי הכנסת ועל המנהיגות הישראלית הפוליטית לתמוך בגלוי באנשי השב''כ. אכן, אי אפשר להתייחס להצלחות ללא הודאה בלחצים שמפעילים החוקרים שאינם תמיד על טהרת המקובל והמותר.

זהו מבחנם של התקשורת והמערכת הפוליטית. איתור מפגעים – פלשתינים כיהודים – איננו יכול להיעשות בכפפות משי, ואל להם, לפוליטיקאים ולתקשורת, להתערב ולחבל במלאכה ביטחונית חיונית זו.

אלה גם אלה, התקשורת והפוליטיקאים, חייבים לסייע למערכה הביטחונית שאנו מצויים בה, ולפחות לא להפריע ולחבל. המחיר שאנו נדרשים לשלם, בדם ובדמים, הוא יקר מדי והוא כולו בשליטתנו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי