פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_8961

מי בעל הבית?
שלמה גזית (שבת, 19/01/2019 שעה 8:00)


מי בעל הבית?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



רב-אלוף אביב כוכבי נכנס בימים אלה לתפקיד הרמטכ''ל ה-‏22 של צהל. כל 21 הרמטכ''לים קודמיו נכנסו לתפקיד בידיעה ברורה מי שר הביטחון לו הם כפופים, מי הממשלה וראש הממשלה שמעליהם. תפקידם הוגבל לעמידה בראש המערכת המבצעת.

זה איננו מצבו של אביב כוכבי היום.

הבחירות לכנסת הבאה תיערכנה רק בעוד שלושה חדשים, והממשלה הבאה – זה העומד בראשה, שר הביטחון שלה, ומדיניותה – תיכון רק בעוד כארבעה חדשים. במהלך תקופת ביניים זו יידרש רב-אלוף כוכבי לתפקד כאשר איננו יודע מי הדרג המדיני לו יהיה כפוף בשנים הקרובות, אפשר ושר הביטחון לו הוא כפוף היום יוחלף בשר בעל אוריינטציה שונה, והרמטכ''ל החדש עלול להידרש לשנות את עיקרי מדיניות תפקודו מול שר וממשלה חדשים, מול שר וממשלה אשר ייכונו אי-שם רק בעוד כארבעה-חמישה חדשים.

במהלך תקופה זו יידרש כוכבי לקבל, ככל הנראה, גם החלטות בעלות משמעויות מדיניות-אסטרטגיות, החלטות העלולות להיות שונות ואולי אף הפוכות לקו המדיניות אותו יובילו ראש הממשלה ושר הביטחון העתידים להיכנס לתפקיד, לכשתיכון הממשלה החדשה.

תמונת מצב זו חריגה ויוצאת דופן, ותחייב את הרמטכל החדש לתפקד ולקבל החלטות במהלך החדשים הקרובים כאשר איננו יודע מי יהיו הממשלה ושר הביטחון שמעליו, ומה תהיה מדיניותם בשאלות היסוד.

כיצד ינהג ויתפקד רב-אלוף כוכבי במציאות חריגה זו, כיצד ינהג הרמטכ''ל עד שתיבחר הכנסת ועד שתיכון ממשלה חדשה ויציבה?

הדרך הראשונה שתעמוד בפני רב-אלוף כוכבי תהא להתעלם מאי קיומו של דרג מדיני בעל מעמד מבוסס וקבוע, ולקבל החלטות לפי שיקוליו הוא ולפי מדיניות שיגבש לעצמו.

הפיתוי ללכת בדרך זו יהיה ללא ספק גדול, אלא שהרמטכ''ל עלול למצוא עצמו, במצב זה, בעימות עם הדרג המדיני אשר ייבחר וייכנס לתפקידו בממשלה החדשה, זו שתיכון לאחר הבחירות.

האפשרות השנייה, והיא אולי היפוכה של הראשונה – תחייב את הרמטכ''ל בנקיטת משנה- זהירות, ולחמוק מהחלטה והבעת עמדה אישית בשאלות מדיניות שתתעוררנה בחדשים הקרובים. בכך לא יסתכן כוכבי בעימות או במשבר עם הדרג המדיני שייבחר וייכנס לתפקיד בעוד ארבעה-חמישה חודשים. עם זאת, אפשר וייגרם נזק מדיני-ביטחוני מדחיית החלטות במספר חודשים.

והאפשרות השלישית – להימנע מסכנת עימות עם הדרג המדיני העתידי, תוך ניסיון לנהוג במשנה-זהירות ותוך תאום מוקדם במידת האפשר עם האישים הפוליטיים הבכירים אשר אפשר וייכונו בעתיד.

כאמור, איננו יודעים בשלב זה כיצד ינהג רב-אלוף כוכבי. מה שברור – החלטתו בעניין זה בחדשים הקרובים תעיד על אופיו ועל תפקודו של כוכבי כרמטכ''ל בשנים הקרובות, ואולי אף תאפשר לנו להעריך את המשך דרכו של אביב כוכבי במערכות המדיניות-ביטחוניות של המדינה, לאחר שיסיים את תקופת כהונת הרמטכ''ל.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.