פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
על הבטחות שנתניהו לא קיים
עגל הזהב / דוד סיון (יום שישי, 15/02/2019 שעה 13:00)


על הבטחות שנתניהו לא קיים

ד''ר דוד סיון



לאחר הבחירות בשנת 2003 חשבתי שנתניהו יהיה שר אוצר מוצלח - כזה שיקדם מדיניות כלכלית ''נכונה'' וראויה. הערכתי אז שהוא יקדם מדיניות כלכלית עליה המליצו וימליצו כלכלנים רבים. ההערכה שלי קיבלה חיזוק כאשר נכתב והוצג מסמך המדיניות הכלכלית לשנת 2004. מדוע? משום שהיעדים שסימן נתניהו כעיקריים היו כאלה שהבטיחו שיפור בתפקודה של הכלכלה הישראלית וגם משום שהוא לא חיכה ומיד החל במסע כדי להגשים את היעדים העיקריים שסימן. אבל בהמשך כאשר בשנת 2005 בעקבות הערכתו שכדאי לו להתמקד בפעולות שיקרבו אותו לכס ראש הממשלה, הוא למעשה החל בתהליך של הזנחת יעדי המדיניות המבטיחים שהציב.


''שבירת מונופולים''

לפי מקורות בחברת החשמל צריכת הדלקים בשנת 2017 היתה מחולקת בין פחם (כ-‏36%), גז טבעי (כ-‏60%) וכ-‏4% בשאר הדלקים. לכן עלות הגז הטבעי שמשלמת חברת החשמל היא משמעותית מאד. לכן הטענה שצריך לשחרר אותנו מהמונופול של חברת החשמל ולהוריד באופן משמעותי את מחיר הגז הטבעי שמשלמת חברת החשמל בהחלט הגיונית.

אני לא בטוח מהו מחיר השוק של הגז הטבעי אבל אני יודע שהמחיר שחברת החשמל משלמת נקבע על ידי שני מונופולים שעל שכמותם שר האוצר נתניהו כתב כי יעד העל הרביעי הוא הגנה על הצרכן על ידי שבירת מונופולים... (עמ' ה' המדיניות הכלכלית לשנת 2004, 19.9.2003). למרות העובדה שעברו שנים רבות מאז, היעד הזה הושלך לפח על ידי נתניהו. זה בלט במיוחד בימי מלחמתו הציבורית (בעזרת שטייניץ) להשארת מונופול הגז הטבעי על כנו לעוד שנים רבות באמצעות מתווה הגז. הסיבה העיקרית למתווה הגז קשורה גם לבעיית הון-שלטון

עם העובדות האלה כדאי לצפות ולהקשיב לנתניהו מסביר לרולניק את בעיית הון-שלטון-עיתון לפני כ-‏4 שנים:



אבל ההסברים המשכנעים של נתניהו בעצם לא שיכנעו אותו לקיים את ההבטחה הגלומה ביעד העל הרביעי.


על השמן והרזה

באותו מסמך המדיניות נתניהו גם כתב כי יעד העל השלישי הוא ייעול השירות הציבורי לאזרח. צעדים אלה מקיפים בין השאר את מחשוב הממשלה וצמצום הביורוקרטיה במנהל מקרקעי ישראל, במערכת הבריאות, ברשויות המקומיות וועד.

נתניהו בחר שפה ציורית כדי להסביר את מהותו וחשיבותו של היעד הזה והבהיר היטב מה הוא מתכוון לעשות בנדון:



הנה תיאור של התוצאה של אי קיום ההבטחה: המשל המעודכן של נתניהו: השמן משמין - והרזה משלם.


סוף דבר

אי קיום שתי ההבטחות שנזכרו היה בין הגורמים העיקריים שהבטחה אחרת לא מומשה. הכוונה להבטחה שישראל תצטרף לקבוצה המובילה בעולם במונחי רמת החיים. הביטוי הראשון שלה הופיע באפריל 2005, כשנתיים מאז מונה לשר האוצר: אני מבקש להציב יעד - להגיע תוך 10 שנים לעשיריה הפותחת בעולם ברמת החיים ובהכנסה לנפש, לשפר את רמת החיים במדינה ולהשיג את הממוצע של מערב אירופה (נתניהו...). על פי נתוני ה-OECD (תמ''ג דולרי לנפש) בשנת 2005 ישראל דורגה במקום ה-‏25 וב-‏2017 במקום ה-‏22 (מתוך 56 ארצות) – רחוק מהיעד. כפי שהגרף מראה במשך התקופה ישראל היתה מתחת לממוצע (קו שחור).



צריך לזכור שבאביב של 2005 נתניהו התחיל את התמרונים הפוליטיים שמטרתם להתמנות שוב לראשות הממשלה. המחיר היה התפתחות תהליך ההתעלמות, ההזנחה, של נתניהו מיעדי המדיניות הכלכלית שנמשך עד היום.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי