פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החולה הוא המוצר
טורקיז קטן / יובל רבינוביץ (שבת, 16/02/2019 שעה 18:00)


החולה הוא המוצר

ד''ר יובל רבינוביץ


המאמר פורסם בתאריך 8.2.19 בעיתון „מקור ראשון”.
יש סיבה לצפיפות בבתי החולים. היא לא חוסר תקציב ולא מחסור ברצון טוב. היא נובעת מכוחות השוק. אפשר לשנות את זה.
במהלך מערכת הבחירות לכנסת ולראשות הממשלה לפני 20 שנה דיבר אהוד ברק על הזקנה במסדרון בית החולים בנהריה. גם אז זה לא היה חדש.
לאחרונה פרסם ד''ר איתן חי־עם ב„הארץ” יצירה פרי עטו;1 מכתבו של קשיש המאושפז בתנאים לא נאותים ואפילו מבַזים. הוא עשה פולו־אפ בדף הפייסבוק שלו,2 שם היו תגובות תומכות המבכות את הידרדרות מערכת הבריאות. אחד מהתומכים היה ד''ר רפי ביאר, מנהל בי''ח רמב''ם. ד''ר חי־עַם עצמו ניהל בעבר את בית החולים סורוקה והיה מנכ''ל משרד הבריאות. שניהם טובלים ושרץ בידם; המצב המתואר הוא תוצאה הכרחית של התנהלות מערכת הבריאות.

תקציב משרד הבריאות עומד על 40 מיליארד שקלים בשנה, כ־5,000 שקלים לכל אדם בישראל. כשמנהלי בתי החולים אומרים שאין די כסף, הם לא אומרים כמה כסף צריך. עוד דבר שהם לא אומרים הוא מה קובע את הצפיפות במחלקות הפנימיות.

מחירו של יום אשפוז הוא 3,000 שקלים. את הסכום הזה מעבירה קופת החולים של המאושפז לבית החולים. הסכום הזה יועבר בכל מקרה, בלי קשר לתנאי האשפוז או לתוצאותיו. חולה השוכב במסדרון המחלקה יניב לבית החולים את אותה הכנסה שמניב חברו המאושפז בחדר פרטי.

ומה העלות לבית החולים?
רוב הוצאות בית החולים הן קבועות. הוא משלם שכר לצוות והוצאות כמו בכל מוסד. במחלקה שיש בה תקן של 40 מיטות ומכניסים 50 מאושפזים, העלות השולית של החולה ה־50 לבית החולים היא אפס! ההכנסה שהוא מניב ממשיכה להיות 3,000 שקלים ליום. הסכום הזה אינו נמוך יותר אם החולה שוכב בפרוזדור בתת־תנאים, ושביעות הרצון של החולה אינה מהווה פרמטר. אפשר לפתוח מחלקות נוספות אבל זה עולה כסף לבית החולים.

אף שהמאושפז הוא זה שמקבל את הטיפול, הוא לא זה שקונה את השירות; ומי שלא בוחר – לא משפיע. צפיפות היא עסק טוב לבית החולים ורע לחולים, אבל מי שואל אותם? הלקוח האמיתי של בית החולים הוא קופת החולים, לא המטופל.

כל קופות החולים מחזיקות בבתי החולים אנשי קשר, שמוודאים שהאשפוז לא מתארך במידה לא סבירה. הם לא בודקים מהם תנאי האשפוז וממילא קופת החולים אדישה לתנאי האשפוז, משום שאין להם השפעה על המאזן שלה.

במדינת ישראל יש בתי חולים ענקיים. בבית החולים סורוקה, למשל, יש שבע מחלקות פנימיות המתוקננות ל־40 חולים במחלקה. בפועל התפוסה שלו יכולה להגיע גם ל־120 אחוזים, והאשפוזים קצרים מאוד. סורוקה הוא בית חולים יחיד המכסה את כל השטח מקריית־גת עד אמצע הערבה, מעל מחצית שטחה של מדינת ישראל. בערך מיליון איש מתגוררים בשטח הזה.

במדינות רבות במערב יש תמהיל שונה, עם הרבה בתי חולים קטנים ומעט בתי חולים גדולים. בעיירה קטנה באירופה, בסדר גודל של ערד, אופקים, רהט או ירוחם, אפשר למצוא בית חולים קטן. בעיר גדולה כמו באר־שבע יהיו אולי ארבעה בתי חולים קטנים ומרכז אחד לרפואה שלישונית. במצב זה המטופל יכול לבחור את בית החולים שלו. בעיירה קטנה תהיה גם תקשורת טובה הרבה יותר בין רופא הקהילה לבין רופאי בית החולים.

אבל גם בלי לבנות עוד בתי חולים אפשר להפוך את המאושפז ללקוח. יש מגוון אפשרויות. הפשוטה ביותר היא כנראה להקצות חלק מהתקציב המועבר ממשרד הבריאות לבתי החולים לחלוקה יחסית על פי סקרי שביעות רצון של מטופלים.

כל עוד לא ישתנה המבנה של בתי חולים ענקיים, שבהם הלקוח האמיתי הוא קופת חולים והמאושפז הוא המוצר, גם התוצאה לא תהיה שונה.

הכותב הוא רופא זה 33 שנים, מנהל רפואי של קופת־חולים לאומית בערד ובעל תואר שני במִנהל מערכות בריאות.

מקורות:
  1. אני הזקן הזרוק במסדרון, אל תבואו לבקר אותי
  2. פייסבוק, איתן חי-עם: בעקבות הפוסט שכתבתי


חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


משהו לא מסתדר
דוד סיון (שבת, 16/02/2019 שעה 18:45) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ב''ממון'' של יום שישי סבר פלוצקר טוען שלא רק שמס' המיטות ל-‏1000 נפש ב-‏2005 היה נמוך בהשוואה למדינות מערביות, אלא שהוא ירד מ-‏2.1 לפחות מזה ל-‏1.8.

גם מול גידול האוכלוסיה ירד מס' הרופאים ל-‏1000 נפש. גם מס' האחיות לא גדל כדי לשמור על שיעורן היחסי. ''... בהשוואה ל-OECD חסרות כיום 35,000 אחיות ואחים בבתי החולים''.

למעשה לפי פלוצקר צד ההיצע מפגר...
לעומת כל זה המאמר שלך עוסק רק בעודף ביקוש ''מלאכותי'' בגלל שיטת המימון. מכאן שחסר הסבר של הפערים בינך ובין פלוצקר.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי