פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הערכת-מצב לממשלה החדשה
שלמה גזית (שבת, 18/05/2019 שעה 7:00)


הערכת-מצב לממשלה החדשה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



ככל הנראה אין זו אלא שאלה של זמן, ימים או שבועות ספורים, ותיכון ממשלה חדשה בירושלים, ממשלה שכולנו תקווה כי תעמוד בראש המדינה בשלוש או ארבע השנים הקרובות.

כמו גם היום, תידרש הממשלה החדשה להתמודד עם הנושא המדיני בטחוני.

בחרתי להקדיש שורות אלה להצבעה על שורה של אתגרים מדיניים העומדים היום ואשר יעמדו בתקופה הקרובה על סדר יומה של ישראל.

בניית קשרים. ישראל עשתה בשנים האחרונות מאמץ גדול לכינון יחסים וקשרים עם מדינות ערביות. זו הייתה מדיניות שקולה ומבורכת, ובוודאי ראוי שתימשך ותתרחב. עם זאת, ספק אם קשרים אלה יעמדו לנו אם ניקלע לעימות צבאי עם מי משכנותינו.

קהיר. השלום עם מצרים מחזיק מעמד מאז מלחמת יום הכיפורים. זהו הנכס המדיני החשוב ביותר של ישראל. נכון יהיה לתאם צעדינו המדיניים והצבאיים עם בירה זו של העולם הערבי.

רצועת עזה. לפני ימים ספורים ידענו שלושה ימים של עימות ברצועה. עימות זה הפגין את מספר הרקטות הגדול שמאיים עלינו היום, ולימדנו גם את האפקטיביות המוגבלת של ''כיפת ברזל''. בתקופה הקרובה, בשנות התפקוד של הממשלה החדשה, עלול עימות חדש להתדרדר ולחייב את כיבוש הרצועה. בנוסף לאבידות שתהיינה, כיבוש לא יפתור את בעיות הרצועה .

במוקדם או במאוחר יידרש פיתרון-יסודי. פיתרון כזה לא ייתכן ללא פיתוח אמיתי שיאפשר לרצועה לעמוד על רגליה. ראוי שממשלת ישראל תהיה גורם מוביל בקידום תוכנית פיתוח זו.

זירת סוריה. הדרך עודנה ארוכה עד שנראה רגיעה, התאוששות ושיקום המדינה הסורית. ישראל עשתה מאמץ רב למנוע התבססות כוחות איראניים על גבולנו הצפוני ובמקביל – לסכל ככל האפשר אספקת חימוש חדיש ומסוכן לחיזבאללה.

איום זה לא ימצא פיתרון בתקופה הקרובה, עלינו לפעול בזירה זו בזהירות, ולהימנע מעימות כולל אשר צפוי שיתדרדר גם לגבול הלבנון, ויחשוף את המדינה לאלפי רקטות, לרבות הרקטות המדויקות המסוגלות לפגוע באתרים חיוניים ולשתק המדינה. נדרשים תאום זהיר ואחראי עם מוסקבה ועם הכוחות הרוסיים שבזירה. אלה בשלב זה, בלם מפני הידרדרות נרחבת.

לבנון. ארגון חיזבאללה נרתע מחימום הגבול מתוך אחריות הארגון השותף לניהול המדינה הלבנונית. נושא לא פחות חשוב ביחסינו עם מדינת הלבנון הוא קו ההפרדה בלב ים בין שתי המדינות, וחילוקי העמדות לעניין ניצול הגז הטבעי.

ירדן. המשטר ההאשמי בירדן רחוק מלהיות יציב ובטוח. נפילת בית המלוכה ההאשמי עלולה להביא לחזית פלשתינית אחידה, משני עברי הירדו ולניתוק יחסינו עם עמאן. חלילה לנו שישראל תהא הגורמת למיטוט המשטר בירדן.

הרשות הפלשתינית. עד כמה שהדבר יהיה תלוי בנו, חשוב שהרשות הפלשתינית תמשיך להתקיים. ימיו של מחמוד עבאס ספורים, ואלו כל התערבות ישראלית ''להמלכת'' יורש עלולה להסתיים בקריסת הרשות.

ערביי ישראל. השתלבותם המוצלחת בישראל – בתחום המדיני והכלכלי – חשובה מכל בחינה. זו גם ההוכחה שישראל היהודית יכולה להשתלב במרחב הערבי. אל לנו להתייחס לאזרחים אלה בישראל כאל חוטבי העצים ושואבי המים.

ארצות הברית. חיוני לשמר יחסינו עם המדינה, עם העם ועם היהדות האמריקאית. אלה הם הבסיס המוצק התומך בישראל. הנשיא טראמפ לא לעולם יכון, ועל ישראל לחזור ולקיים קשר מאוזן והדוק עם כל שכבות העם האמריקאי.






חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי