פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
באמת – מה הלאה?
שלמה גזית (שבת, 25/05/2019 שעה 22:00)


באמת – מה הלאה?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



קראתי בעניין רב את כתבתו הארוכה של ח''כ יועז הנדל בכותרת הפרובוקטיבית – ''אין יותר גוש שמאל – מה הלאה?'' ותמהתי על סמך מה הגיע למסקנה קיצונית זו.

דומני כי כותרת זו מבטאת את עמדתו כח''כ חדש, ברשימת ''כחול-לבן'', רשימה שנולדה כאופוזיציה לבנימין נתניהו, ואני מדגיש ''בנימין נתניהו'' ולא ''ליכוד''.

בימים הראשונים, משהחל רב-אלוף גנץ להקים את המפלגה החדשה, קיוויתי כי תהא זו אופוזיציה למפלגת הליכוד. אפשר ואכן הייתה זו כוונתו המקורית של רב-אלוף גנץ, אך עד מהרה התברר לו כי הוא חייב להקים סיעה פוליטית אלטרנטיבית, ואת זו הרכיב מן היין ומן היקב, בחיפוש אחר מועמדים אשר המכנה המשותף לכולם יהא ''רק לא ביבי!'', מבלי שיהא להם מצע פוליטי משלהם. הרכב הרשימה שהתמודדה לבחירות מתחת למטרייה של ''כחול לבן'' היא איפוא שעטנז פוליטי. אין זו מפלגת שמאל, אך ביומרה של הופעתה כמפלגת מרכז, ירשה חלק ניכר ממצביעי ה'עבודה' בבחירות הקודמות (רשימה שזכתה אז ל-‏24 מנדטים) וכרסמה ככל הנראה עוד מנדט או שניים ממפלגת 'מרץ', ומן המפולת במספר הח''כים הערבים המכהנים.

אין לכך ולא כלום לקביעתו הפסקנית של יועז הנדל. טעות היא לפרש את התוצאה בקלפי לשאלת התמיכה בפיתרון הפוליטי המבוסס על שתי מדינות, זו לצד זו, מדינה יהודית ומדינה פלשתינית.

את המשא ומתן על חלוקת הארץ ניהלו ראשי ממשלה שבימין המפה הפוליטית – אריק שרון ואהוד אולמרט, ואפילו בנימין נתניהו הצהיר כי מטרתו המדינית מבוססת על אותו פיתרון.

אכן, לא התמודדה הפעם לבחירות מפלגה עם מצע מדיני ברור, מצע הקורא לכינונן של שתי מדינות לאום, וחוששני כי ההתלהמות מן הימין מונעת ומרתיעה אישים פוליטיים מלהציג עמדה פשרנית.

בלית ברירה, נשאל את העם.

ה-INSS, המכון למחקרי ביטחון לאומי, מקיים מדי שנה סקרי דעת קהל בשאלות פוליטיות, והנה ראה זה פלא בארבע השנים האחרונות, למרות ישיבתו היציבה של בנימין נתניהו בהגה השלטון. בראש קואליציה ימנית פנאטית, למרות הסתייגות ואיומים כלפי מבקשי הפיתרון הפוליטי, סקרי דעת הקהל בארבע השנים האחרונות עומדים על 58% תומכים בחלוקת הארץ וכינון שתי מדינות, עם רוב לאומי ברור בכל אחת מהן.

אכן, יש ירידה מסוימת. בימים עברו, כאשר בראש המדינה עמדו יצחק רבין ושמעון פרס, היה שעור התומכים בחלוקת הארץ גבוה יותר, ואף הגיע לכדי 68%. ואגב, סקרים מקבילים שנערכו ברשות הפלשתינית הצביעו אף הם על רוב ברור של תומכים בחלוקת הארץ.

הצעתי, איפוא, ליועז הנדל, ולחבריו בימין – המדיניות שהם מובילים איננה רצון העם.

והרשו גם לי לשאול 'כאשר המערכת הפוליטית איננה מבטאת את רצון העם – מה הלאה?'!




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי