פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9073

ועידת קמפ דיוויד
שלמה גזית (שבת, 03/08/2019 שעה 7:00)


ועידת קמפ דיוויד

אלוף (דימ.) שלמה גזית



כותרת הבוקר מבשרת את כוונת הנשיא טראמפ לקיים את מפגש ''תכנית המאה'' שלו במועד קרוב בקמפ-דיוויד, עוד לפני יום הבחירות לכנסת בישראל. אני מצפה מראש ממשלת ישראל, אם תגיע הזמנה כזו לירושלים, לעמוד על כך שהוועידה תידחה עד לאחר שתיכון ממשלה חדשה בישראל.

איננו יודעים מה תהיינה תוצאות הוועידה אם תכונס בקמפ-דיוויד, אולם אם הסכסוך הישראלי-פלשתיני המתין 52 שנים ללא פיתרון, לא תהא משמעות להמתנה של עוד חודשים ספורים, עד שתיכון הממשלה החדשה בירושלים.

בספטמבר 1977 כינס הנשיא ג'ימי קארטר ועידת פיסגה בקמפ-דיוויד לדיון בפתרון הסכסוך הישראלי-מצרי. נשיא מצרים, אנוואר סדאת עמד בראש המשלחת המצרית ואלו מנחם בגין, ראש הממשלה, עמד בראש משלחת ישראל. כזכור, נקבע מועד כינוס הועידה ארבעה חודשים לאחר מועד הבחירות לכנסת, וחודשים ספורים לאחר שמנחם בגין הציג את ממשלתו החדשה בכנסת. למר בגין באותה עת היה ייפוי כוח מלא לנהל מו''מ מדיני.

זה לא יהיה מעמדו של הנציג הישראלי לוועידה – בין אם יהיה זה בנימין נתניהו ובין אם יהיה זה נציג אחר מטעמו. לנציגות הישראלית שתכונס בעיתוי זה לא תהא סמכות להביע עמדות ולהתחייב עבור הממשלה שתיכון בירושלים שבועות ספורים לאחר מכן.

ראינו לא מכבר סיטואציה דומה בבריטניה, כאשר משאל-עם בחר ב''אקזיט'', ביציאת בריטניה מן האיחוד האירופי, החלטה שהייתה מנוגדת לעמדת הממשלה השמרנית שבפרלמנט, מה שיצר פלונטר פוליטי שבריטניה טרם מצאה לו פיתרון. סיטואציה דומה עלולה להתעורר אצלינו אם נציגות ישראלית תשתתף בוועידה, תציג עמדות ותקבל החלטות בשם ישראל, החלטות שאפשר ולא תהיינה מקובלות על העם בישראל ועל הממשלה שתיכון כעבור מספר שבועות.

זו השנה השלישית מאז הבחירות בהן נבחר דונאלד טראמפ לנשיא ארה''ב. זו השנה השלישית שהמערכות המשפטיות חוקרות שם את מידת המעורבות הרוסית בבחירות אלה, מעורבות שאם תאומת תעמיד את הנשיא המכהן אף בסכנת הדחה. זימון ועידת קמפ-דיוויד, לפני מועד הבחירות בישראל, תהא התערבות אמריקאית בבחירות בישראל, ועל אחת כמה וכמה אם יתברר שבחירת מועד הפיסגה נקבע לבקשת ירושלים.

אם יגיע זימון כזה לירושלים – מחובתה של ועדת הבחירות המרכזית להתערב. אכן, אין בידי ישראל אפשרות להורות לנשיא טראמפ כיצד לנהוג, וזה – יכול כמובן ליזום מהלך כזה כאשר אין למצביע בישראל האפשרות לבטלו. אך הודעה ישראלית מוקדמת כי לא תשתתף בוועידה, תעמיד בספק את קיומה.

כאמור, ביכולת ועדת הבחירות המרכזית לכפות על ראש ממשלת ישראל שלא להשתתף בוועידה. אולם אם ועדה זו, הפועלת כמעין ''פרלמנט-זוטא'' פוליטי, לא תקבל החלטה ברוח זו, יימצא ללא ספק מי שיעלה הנושא להכרעת בג''צ.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.