פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9081

יזמה מדינית
שלמה גזית (שבת, 24/08/2019 שעה 7:00)


יזמה מדינית

אלוף (דימ.) שלמה גזית



נותרו עוד כשלושה שבועות עד ליום הבחירות. ב-‏17 בספטמבר נלך לקלפי ונשלשל מעטפה עם פתק של אחת מ-‏32 הרשימות המתמודדות. העימות בין הרשימות הוא סקטוראלי או פרסונאלי – אין התמודדות בין דרכים מדיניות.

מי שבא מן החוץ ועוקב אחר מסע התעמולה יחשוב שאין לישראל בעיות מדיניות, בעיות ביטחוניות, בעיות כלכליות או חברתיות. אלה בחירות סקטוריאליות. זו החמצה לאומית שההיסטוריה לא תסלח לנו.

ישראל נקלעת על סף התהום. אם לא נעצב מדיניות ספק אם ניתן יהיה לסובב הגלגל לאחור – ישראל מתדרדרת אל תוך תהום המדינה החד-לאומית. שוב לא נוכל להיפרד מן הפלשתינים שביהודה ושומרון, כאשר הברירה שתעמוד בפנינו תהיה אפרטהייד, הפרדה בין האדונים, בעלי זכות הבחירה לבין הפלשתינים נטולי הזכויות, או כינון מדינה אחת, שכל אזרחיה שווים, ונמצא עצמנו עם כנסת שתלך ותאבד הריבונות היהודית.

''למה אתה בא בטענות אלינו? יאמרו לי, כמעט כל ממשלות ישראל ניסו להגיע להסכמים ולא הייתה היענות מן הצד הפלשתיני?''

''אפילו אתם צודקים, הייתי משיב להם, דווקא משום כך דרוש צעד מדיני חד-צדדי''.

עדיין אין זה מאוחר ליזום מדיניות חד-צדדית אשר תעצור ההידרדרות, ותקבע עמדת פתיחה ישראלית, אם וכאשר ניתן יהיה לשבת לשולחן המו''מ:
  • כצעד ראשון הייתי מנחה את שגריר ישראל לאומות המאוחדות להודיע למזכיר הכללי כי ישראל מוכנה למו''מ עם הפלשתינים על בסיס החלטה 242 של מועצת הביטחון מ-‏1967, תוך התחשבות, כמובן, בהתפתחויות ב-‏50 השנים האחרונות.
  • הייתי קובע קו ברור בתחומי יהודה ושומרון שיהווה קו הפרדה בין ישראל היהודית לבין הטריטוריה הפלשתינית. קו זה יהווה את ''קיר הברזל'' הישראלי החדש.
  • קו זה יכלול את עיקר ההתיישבות היהודית הקיימת, שטח המהווה כ-‏8% משטח הגדה המערבית.
  • לא הייתי מפנה, ביזמתנו, את היישוביים המבודדים שקמו והם מעבר לקו זה. אף כי מאד אפשרי שנקודות מבודדות אלה – כולן או חלקן - תתקפלנה מעצמן, משיבינו המתיישבים כי הברירה שתעמוד בפניהם בעתיד היא להישאר במקומן, תחת שלטון פלשתיני או להתקפל.
  • הייתי מגביל את ההתפשטות הישראלית במזרח ירושלים, במטרה להשאיר שם מקום לבירה פלשתינית עתידית.
  • צעדים אלה ילוו בהצהרה פומבית על המדיניות הישראלית החדשה, הצהרה שתלווה בהושטת-יד וקריאה לחידוש המו''מ.
זו בתמצית התוכנית המדינית איתה הייתי הולך לקלפי.

אינני יודע כיצד היה הבוחר מתייחס לתוכנית, עם זאת אני מאמין שאם הייתה קמה מפלגה המעלה תוכנית זו או דומה לה, היה צעד זה מזעזע את התמונה המדינית. הציבור היה שואל את ראשי המפלגות המתמודדות – מה תגובתכם? מה התוכנית המדינית שאתם מציעים לבוחר?

לצערי – לא קמה מפלגה עם תוכנית מדינית.

אני מקווה שאיננו מאחרים את המועד.







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.