פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הרהורים אחרי הבחירות
טלית של תכלת / נסים ישעיהו (יום חמישי, 19/09/2019 שעה 10:00)


הרהורים אחרי הבחירות

נסים ישעיהו



ברור לי שתוצאות הבחירות משדרות לנו מסר נוקב, מה עם שמירת הברית? שלושה מרכיבים לברית הזאת, שלמות העם (בלי גיור ריפורמי למשל) שלמות התורה (בלי התחכמויות חדשניות) ושלמות הארץ (בלי רעיונות של ויתור כלשהו)
פרשת השבוע שלנו נקראת תמיד לפני ראש השנה כהכנה ליום הדין הגדול והשנה נוסף בשבוע שלה עניין חריג, בחירות לכנסת. התייחסנו לכך בשבועות הקודמים ואת הרשימה הקודמת סיימנו במלים ''יש למה לצפות''. והנה לכאורה שוב נקלענו לתיקו פוליטי מעצבן, האם לזה ציפינו? באופן אישי ממש לא, ואני מניח שכמוני גם אחרים ייחלו לניצחון או לפחות להישג ברור וחד משמעי של המחנה שעימו הם מזדהים. ועוד דבר, הימים הם ימי חשבון נפש כמו בכל חודש אלול שבסופו אנחנו אמורים לבחור בקב''ה שימלוך עלינו ועל כל העולם, האם יש קשר בין הבחירות הפוליטיות שהיו ובין הבחירה הרוחנית העתידה? ברור לי שהתשובה חיובית, יש קשר, אבל לא נעים להודות שהוא עדיין לא ברור לי.

ידעתי בדיוק לאילו תוצאות אני מייחל בבחירות שהיו – הישג גדול למפלגה שעבורה הצבעתי וניצחון מוחץ למחנה שעימו אני מזדהה; שני הדברים לא קרו. לכאורה אכזבה קשה, אבל משום מה זו לא התחושה שלי. אני עשיתי את שלי, הצבעתי לפי הנחיית מצפוני בלי שום שיקול פוליטי, בידיעה שאת התוצאות הסופיות רק הקב''ה קובע. כעת אני מצפה שהטוב ביותר, הטוב המוחלט יגיע כבר. והוא יגיע בקרוב מאד כי זה המסר שעולה מפרשת היום של הבחירות כפי שהראיתי בשבוע שעבר. אין לי מושג מה יהיה התהליך שיביא אותנו אל אותו טוב מוחלט אבל אם נתבונן היטב בפרשת השבוע שלנו ובאלה שאחריה, אולי נצליח למצוא רמזים של תשובה לשאלה הזאת.

את הרמזים האלה אנחנו צריכים לא כדי לספק את הסקרנות הטבעית אלא כי סביר להניח שיש לנו תפקיד בתהליך הזה, בסיוע להתרחשותו או לפחות בכך שלא נפריע למהלכו. פרשת השבוע פותחת במצוות ביכורים שתכליתה היא הודאה על הטוב שהקב''ה מעניק לנו (דברים כ''ו): א וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ. ב וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה... ג וּבָאתָ, אֶל-הַכֹּהֵן, אֲשֶׁר יִהְיֶה, בַּיָּמִים הָהֵם... וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ. יא וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ--וּלְבֵיתֶךָ: אַתָּה, וְהַלֵּוִי, וְהַגֵּר, אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ. כי בטבע האנושי הנטיה היא למקד את תשומת הלב במחצית הריקה של הכוס, בשלילי, באה פרשת השבוע ומחייבת אותנו להתמקד דוקא בחיובי ולהודות עליו.

שלוש השלמויות

ומהיכן נשאב את היכולת הזאת, להתמקד בחיובי ולהודות על הטוב שיש לנו? והרי לכל אחד יש הרבה טוב בחיים, צריך רק לשים לב אליו. ובכן זה מתחיל בפסוק הראשון: ... הָאָרֶץ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה... תזכורת שאת הכל הקב''ה נותן וצריכים להודות לו. מתוך כך מגיעים לשמחה ובהמשך גם לכל הברכות ככתוב בהמשך הפרשה. מה זה אומר ביחס למערכת בחירות רוויית יצרים פוליטיים? זה אומר שהמצביע הבודד צריך לבחון רק דבר אחד, האם הפתק שבחר לשים בקלפי מתאים ומבטא את הקשר שלו עם בורא עולם. במלים אחרות, הצבעה אידיאולוגית נטו. ומה עם שיקולים פוליטיים? זה לא עניין של המצביע הבודד, כי בכל מקרה הוא אמור לבחור בקב''ה.

וזה גם הגיוני, כי השפעתו הפוליטית של הקול הבודד בטלה ברוב של עשרות או מאות אלפים בעוד בחירה במה שנראה לו מתאים לרצון העליון, מחברת אותו לגמרי אל הקב''ה. וזה בדיוק מה שעולה מפרשת השבוע שלנו שעניינה בסופו של דבר הוא הברית שבינינו ובין בוראנו. ככתוב (פרק כ''ח): סט אֵלֶּה דִבְרֵי הַבְּרִית אֲשֶׁר-צִוָּה ה' אֶת-מֹשֶׁה, לִכְרֹת אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--בְּאֶרֶץ מוֹאָב: מִלְּבַד הַבְּרִית, אֲשֶׁר-כָּרַת אִתָּם בְּחֹרֵב. ובפסוק האחרון של הפרשה (פרק כ''ט): ח וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-דִּבְרֵי הַבְּרִית הַזֹּאת, וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--לְמַעַן תַּשְׂכִּילוּ, אֵת כָּל-אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּן. רבת פנים היא שמירת הברית הזאת, היא מחייבת בכל רגע מחיינו; אבל לענייננו, מפרשת השבוע עולה שהמרכיב הראשון הוא שמירה מוחלטת על שלימות הארץ ודוקא מתוך שמחה.

אין לי כוונה להכנס כאן או בכלל לפרשנות פוליטית, אבל ברור לי שתוצאות הבחירות משדרות לנו מסר נוקב, מה עם שמירת הברית? שלושה מרכיבים לברית הזאת, שלמות העם (בלי גיור ריפורמי למשל) שלמות התורה (בלי התחכמויות חדשניות) ושלמות הארץ (בלי רעיונות של ויתור כלשהו). לקראת הבחירות שהיו, מפלגה כלשהי (או מי מהמועמדים) הניפה את הדגל המשולש הזה? והרי הפתק שבחרתי לשים בקלפי עושה אותי שותף לכל מעשה או מחדל של אותה מפלגה. למשל, מי שהצביע בזמנו עבור שרון קנה (שלא ברצונו) שותפות בגירוש היהודים מגוש קטיף. עד כאן בנושא הזה. כאמור, ברור לי שבעתיד הקרוב יתגלה הטוב שמסתתר בתוצאות הבחירות, ועד אז רצוי מאוד שנעמיק בשמירת הברית.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי