פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9095

שבבים של אחרי הבחירות לכנסת ה-‏22
יוסף אליעז (יום ראשון, 22/09/2019 שעה 7:00)


שבבים של אחרי הבחירות לכנסת ה-‏22

יוסף אליעז



המלך הוא עירום

ביבי היה עסוק בענייניו האישיים. נטל על עצמו שלל מיניסטריונים ולא עסק במי מהם.

התואר ''שר בטחון'' שימש את ביבי כמעט רק לצרכי תעמולת בחירות. הוא הצטלם בקוקפיט של מטוס קרב ובירידה לצוללת. בתחום הזה דווקא ידו רב לו – הזמנת תשע צוללות עליהן החליט לבדו בלי בדיקה והתייעצות עם מפקדי הצי והרמטכ''ל, ועוד מתן אישור למספר צוללות מודרניות למצרים... וכל זה בלי לציין את קשריו העקיפים בנושא דרך דּוֹדָּנוֹ מיליקובסקי. בצפון צה''ל פעל בשקט יחסי להשמדת בסיסים של אירן וחיזבאללה, אך לקראת הבחירות ביבי חש כורח לפטפט ולסלק את העמימות שהייתה כה נוחה לצה''ל, חסכה מישראל תגובות מסוכנות ועורר את רוסיה להתחיל להצר את צעדינו, למרות העליה המבזה לרגל לפוטין השכם והערב. בדרום ביבי הציף את החמ''ס בכסף קטארי בניסיון נואל לקנות שקט בכסף. כאילו אינו מבין שבסחיטה כל תשלום מעודד דרישה לכסף נוסף (כן, כך זה גם בדרישה למתנות...). הטרוריסטים לסוגיהם ממשיכים לתקוף ולסכן את חיי הישראלים החיים ב''עוטף עזה'', לשרוף את שדותיהם ובתיהם אך ביבי עסק בהשגת חסינות לעצמו, ומרחיק מעליו דווקא את אבו-מאזן שאנשיו עוזרים במניעת פיגועים.

אחד השיאים האחרונים ביחסי ישראל עם ארה''ב, בהתעלם מזעמם של הדמוקרטים, היה בימים האחרונים. לפתע הדוד הטוב והמיטיב, השונא ''לוּזֶרִים'', אחרי שפיטר את ידידנו ג'ון בּוּלטוֹן, הבהיר שיחסי ארה''ב הם עם מדינת ישראל ולא עם ביבי אישית. פשוט סטירת לחי גלויה למלכנו ירום הודו.

אלא שהמצב בקשרינו עם ארה''ב חמור בהרבה מכך: לאחר שאירן תקפה בבוטות את סעודיה וגרמה לנזקים אדירים למערכת הפקת הנפט שלה, וזה בצד השתלטותה על מכליות נפט בים - ציפה העולם לתגובה אמריקנית מוחצת אך טרמפ הגיב בהודעה שיחמיר עוד את הסנקציות על אירן...! חשבו נא לרגע אילו ח''ו חיזבאללה ואירן עצמה היו תוקפים את מערכת הפקת הגז של ישראל בים, את המפעלים המסוכנים במפרץ חיפה, את הכור בדימונה ואת המטכ''ל בתל-אביב נראה שטראמפ היה מודיע על החרפת הסנקציות על אירן... עתה ראינו שזהו אשר צפוי. אריה שואג יש לנו בתל-חי, דומה שנתגלה אריה דומה בבית הלבן. ביבי התגאה ב''כמעט ברית הגנה'' עם ארה''ב, אולי למזלנו זו טרם נחתמה – עוד נתבקש להגן בחיילינו על ארה''ב באפגניסטן! כן, ארה''ב לא הצילה את היזידים הנוצרים בעיראק, אינה מגינה על הכורדים שנשאו בעיקר נטל הלחימה הקרקעית בדאע''ש בסוריה גם עבורה, ואינה מגינה עליהם לא מאסאד ולא מִאָרְדּוּאָן. עד כאן על מחלצות הביטחון שנשרו מביבי.

על מערכת הבריאות יש כמעט לקרוא דברי הספד. את האוצר הפקיר ביבי בידי משה כחלון ותעתועיו. קופת האוצר מרוקנת ובעיות הדיור, עליהן השליך כחלון את יהבו תוך פרסומת אדירה לעצמו, לא נפתרו. מחירי הדירות הוסיפו לטפס. שר התחבורה גזר עם ביבי תוך חנופה סרטים לפני גמר העבודות – הקו המפורסם מירושלים לתחנת סְבִידּוֹר נתקע בנמל התעופה לוד. מחלף מרכזי וחיוני בנגב, מחלף להבים, נותר כל הנייר ופקקים אדירים משתרכים לפניו בוקר וערב. לבעיית הקורקינטים והאופניים החשמליים לא נראה צל פתרון.

בעוד לא מונה מפכ''ל למשטרה בא מינוי מוזר לכאורה והוא מינויה של יועצת לעניני בעלי-חיים עוד לפני הבחירות האחרונות. האם זהו רמז להרכב הממשלה הנוכחית? אבל במחשבה שניה אולי ביבי זקוק ליועצת כזו כשאלו נציגיו. נזכור כי דיקטטור קדום, הקיסר קליגולה, מינה את סוסו לסנטור בסנט הרומי.


אחוז החסימה ו''התרמית'' של ''ימינה''

ימינה ''עברה'' בְּשֵׁן וְעֲיּן את אחוז החסימה וזכתה בשבעה מנדטים. למעשה בנט ושקד ''עבדו'' על המערכת כאשר ראשי ''הימין החדש'' כרתו ברית מפוקפקת עם ''הבית היהודי'' בראשות הרברפי פרץ ועם ''האיחוד הלאומי'' בראשות סמוטריץ' מצד שלישי.

למעשה אף אחת משלושת ''המפלגות'', ולפחות שתים מהן, הללו לא היו עוברות לבדן את אחוז החסימה שהוא 3.25. אין כל פסול באיחוד רשימות או בהתפרקותן בעתיד בשל מחלוקות שלא ייושבו, אך לכנסת עליהן להגיע באיחוד אמיתי, בעל מדיניות והנהגה משותפת שלא היו כאן. כך עוד בטרם פורסמו התוצאות באופן רשמי כבר הודיעו שלושת הפלגים על פירוקם. כך למרות העדר קהל בוחרים מספיק כחוק לכל רשימה הנה יכהנו נציג בודד או שניים בכנסת.

לא נדון כאן במהותו ומטרתו של אחוז החסימה. מצד אחד נפגעים חופש הדיבור וחופש ההתארגנות, אך מצד שני אין אפשרות למשול ולנהל מדינה כאשר הכנסת מורכבת מרסיסי מפלגות סחטניות. (ראה בנדון מאמר של ד''ר עופר קניג בפרסום של המכון הישראלי לדמוקרטיה).

פרשנותו של חוק נזקקת לעתים לירידה לכוונת המחוקק ובהקשר זה נבחנים הצעת החוק המנומקת, דברים בכנסת וכיוצא בהם. ברור שכוונת המחוקק בחוק זה הייתה שכל רשימה תעבור את אחוז החסימה כתנאי לכניסתה לכנסת. כאן כוונה זו נעקפה. ואם פרשנות זו נכונה – אין לימינה המפורקת זכות לשלוח מטעמה נציגים לכנסת.
היו עשרות רשימות קיקיוניות לכנסת, כל קבוצה מהן יכולה להתארגן, כמובן רק אם תתגבר על חלוקת המקומות וויתורים על האגו, ובאופן זה להגניב לכנסת ח''כ בודדים שאין להם די מצביעים. למעשה זהו שאירע בימינה.

באופן כללי התאכזבנו קשות מנפילתה של שקד. היא כיהנה כשרת המשפטים ביד רמה אולם לפתע החליטה, יחד עם בנט, לנטוש את הגוש הדתי אותו הובילה וזה חודש לפני הבחירות. זו פשוט הייתה בגידה בציבור שאותו הנהיגו. העונש בא צמוד לעבירה ובבחירות לכנסת ה-‏21 צמד-חמד זה לא עבר את אחוז החסימה. אלא שהציבור הדתי, שנקרא לו לצורך העניין ''מפד''ל'', לא למד לקח ושוב המליך אותה, את שקד למנהיגתו.

בפוליטיקה כנראה אדם צריך להתגבר על השפלות וביזויים, ראה גדעון סער. שקד ובנט הושלכו מצוות בלפור, הושלכו (בצדק ובאיחור) מהממשלה. הותקפו קשה ע''י ביבי, שגם מנע משקד להצטרף לשורות הליכוד ובכל זאת המשיכו להכתירו ולהצהיר לו נאמנות, כמו עדר חסידיו השוטים, גם כאשר ממש הטיל עליהם מימיו מראש המקפצה. אין אנו חפצים לראות עוד שניים אלו כשרים בממשלה. הם הוכיחו שאין להם חוט שדרה וכבוד עצמי מינימלי...


ביבי ''סמולן''?

הקטע הומוריסטי גרידא: ביבי הפיץ סיסמא חוזרת עד לזרא: ימין הוא חזק! שמאל הוא חלש! ביבי הוא ימין חזק! הוא אפילו ניסה לקבע את ליברמן כשמאלן. והנה אנו רואים בטלוויזיה שביבי חותם ביד שמאל! איטר יד ימינו? סמולן!!







מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.