פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
פלונטר מדיני
שלמה גזית (שבת, 28/09/2019 שעה 7:00)


פלונטר מדיני

אלוף (דימ.) שלמה גזית



נקלענו לפלונטר מדיני. החברה הישראלית איננה יכולה להתעלם מציבור של 22% בוחרים ונבחרים ערבים בעת הרכבת הקואליציה הממשלתית החדשה.

לפני עשרה ימים נקראנו לבחירות כלליות, נקראנו לבחור בהנהגה מדינית שתעמוד בראש המדינה בארבע השנים הבאות. והעם בחר שלא להכריע – קמנו למחרת הבוקר ונחשפנו לתיקו.

אין סיכוי ואין טעם בבחירות חוזרות – תידרש תקופה של מספר חודשים ללא ממשלה יציבה, ללא ממשלה שקיבלה המנדט מן העם.

יתר על כן, סביר שגם בבחירות חוזרות, אם תקוימנה במציאות הנוכחית, נקבל תוצאה דומה.

אכן יש שופט במגרש, נשיא המדינה. אפשר לבקש ממנו שיטיל מטבע, מי מן השתיים יקבל את הנהגת המדינה, הוא שיכריע מי מן השתיים תקבל את הגה השלטון, אלא שאין בידי הנשיא לשנות את מצב הגושים בכנסת – ובמקרה זה, כאשר הגושים שווים – ימררו הח''כים שבאופוזיציה את חיי הממשלה שתקום. אין גם טעם לנסות ולהעביר ח''כים שיתמכו במפלגה היריבה. תהא זו ממשלה היושבת על כרעי תרנגולת.

נשיא המדינה איננו מוסמך ואיננו רוצה להטיל המטבע בין שני הגושים – וכך נוצר לחץ ציבורי להקים ממשלת אחדות, שותפות בין שני הגושים, ואפילו מוצע שצד א' יהיה ראשון שיעמוד בראש הממשלה, עד לרוטציה, שתעלה את צד ב' לשלטון, אלא שזה לא היה רצון הבוחר – נקראנו להצביע בעד צד א' או צד ב', לא נשאלנו, ומסופקני אם היינו בוחרים באפשרות שלישית – ממשלת שעטנז של שני הגושים.

מצב מביך זה – כאשר שני הגושים שווים פחות או יותר במספר המנדטים שקבלו, מלווה את שיטת הבחירות בישראל למן קום המדינה. מצב מביך זה איננו מפתיע – זה פועל יוצא מן השיטה אותה אמצנו לפני 70 שנה, מבלי לתת דעת על המשמעויות.

התפתחות חדשה ומעניינת היא המעמד והמשקל שקבל גוש הבוחרים הערבי. לראשונה נוצרו הצורך וגם האפשרות להקים ממשלה הכוללת את המפלגות הערביות – היימצא האומץ ללכת בדרך זו? האמנם נסכים כי החלטה לפעול ברצועה או בגבול הלבנון תהא תלויה בהצבעתם של הח''כים הערבים?

והתשובה – למה לא? שהרי מדובר בחברי כנסת אשר נבחרו כחוק, בדיוק למטרה זו – שיקבלו את משקלם הפוליטי בהחלטות המדינה. אי אפשר לקבוע שקולו של ח''כ ערבי לא יישמע

אינני יודע כיצד תיפתר הבעיה, אך דומה שאין זה משבר נקודתי – עלינו להשלים עם מציאות חדשה. שוב אי אפשר יהיה להתעלם מן הקול הערבי בהרכבת הקואליציה הממשלתית.

טור זה אחרון לשנת תשע''ט.
זו הזדמנות נאותה לברך את כל מקבלי הטור וקוראיו בברכת שנה טובה.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי