פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הלקח השלישי
שלמה גזית (שבת, 12/10/2019 שעה 7:00)


הלקח השלישי

אלוף (דימ.) שלמה גזית



בגיליון ערב יום הכיפורים פורסמה קריאתו של האלוף תמיר היימן, ראש אגף המודיעין, בכותרת ''שני לקחים''. הייתה זו קריאה נוספת, ערב החג, אל כלל קציני מערך המודיעין, ליישום הלקחים החשובים מימי אותה מלחמה ארורה.

הלקח הראשון קשור בחופש הבעת הדעה, תוך שלילה מוחלטת של הניסיונות להגביל את חופש הבעת דעותיהם של קציני המודיעין.

הלקח השני התייחס לחשיבותה של הצניעות בדעות שמשמיעים קציני המערך, לעולם אינך יודע ניתוחו והערכתו של מי תוכח כנכונה.

מניסיוני שלי, במהלך דיוני ההערכה המודיעינית נזהרתי – עד שלב סיכום הדיון – מכל הערה ותגובה על מנת שלא להשפיע על המתדיינים, שלא ינסו לכוון לדעתי.

נהגתי כך ובהצלחה לא מבוטלת. אך הלכתי מעבר לשני לקחים אלה. וזו המלצתי ל''לקח השלישי''.

כמעט בכל דיוני הערכה חשובים הזמנתי לדיון אנשי מחקר, שמחוץ למערכת המודיעין שלנו. בעיקר את חוקרי מרכז דיין, חוקרים שקידומם האקדמי איננו תלוי בי ובהמלצתי. היה לאלה יתרון נוסף – הם לא התבשלו בהערכות המודיעין שלנו ואף לא שלטו במקורות המודיעין הייחודיים של אמ''ן. הם לא היו שותפים ל''קונספציה'' שהתגבשה בדיוני אמ''ן. אגב, אורחים אלה, כמעט ללא יוצא מן הכלל, צמחו בעברם הצבאי במערך המודיעין.

קציני המחקר של אגף המודיעין לא אהבו את ה''זרים'' שהשתתפו בדיונים, אך המסגרת הצבאית התירה לי להזמין ולהתעלם מהסתיגויותיהם. ואכן – כמעט ללא יוצא מן הכלל - הבחנת מיד בתרומת בכירים אלה לדיוני ההערכה.

זהו הלקח האישי השלישי שלי, לקח שאני מאד ממליץ בפני האלוף תמיר היימן ליישמו. תרומתם של אנשי מחקר בכירים שמחוץ למערכת המודיעין היום, לא תסולא בפז, מה גם שידעתי כי אלה מביעים דעתם שלא על מנת לשאת חן בעיניי, יו''ר הדיון. קידומם האקדמי לא היה מותנה בחוות דעתי שלי.

אינני מכיר את ציבור המוזמנים לדיוני ראש אמ''ן היום, ואינני שותף לאופי דיוני ההערכה המקויימים. כולי תקווה שאין מי שבולם ומונע מחוקרי אמ''ן להציג בדיון גם עמדות אפיקורסיות, אך מה שחשוב לאין ערוך – זה הנייר המסכם המופץ ל''שלטונות'' הצבאיים והמדיניים. חובתך להציג את עמדת אמ''ן, אך בה בעת ראוי להעלות גם דעות אחרות ושונות שעלו בדיון, יובאו אלה לידיעת ה''קברניטים'', ולו רק על מנת שידעו שהועלתה גם הערכה שונה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי