פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מחאה נגד גזענות שיפוטית
סמרטוט אדום / גדעון ספירו (יום ראשון, 13/10/2019 שעה 22:33)


מחאה נגד גזענות שיפוטית

גדעון ספירו



12 באוקטובר 2019
לכבוד
שופט בית המשפט העליון
אלכס שטיין
ירושלים
טרם חלפה שנה מאז החילות לכהן כשופט בבית המשפט העליון וכבר הספקת לזהם את מערכת המשפט הישראלית בפסיקה גזענית - גירושו של הילד רוהאן. האם זו דרכך להודות לשרת המשפטים לשעבר איילת שקד, חברת הפורום לחיסול הדמוקרטיה, שנאבקה כלביאה לבחירתך כשופט בית המשפט העליון? משל אמרת לה ''תסמכי עלי, את בידיים טובות''. בעוד במרחב הפשיסטי חוגגים את פסיקתך, ארגוני זכויות אדם מזילים דמעה נוכח הצפוי.

אני מזכיר לך שבמדינה דמוקרטית שופט אינו זרועו הארוכה של השלטון אלא, בין השאר, עומד על המשמר לבלום שלטון שמראה סימנים של קריסת הדמוקרטיה.

דברים אלה תקפים במיוחד במדינות בהן אויבי הדמוקרטיה מאיימים על השוויון וחופש הביטוי. מערכת משפט מתקרנפת שמרכינה ראשה מול לאומנות אלימה מועלת בתפקידה, ומסייעת לדרדור המדינה לרודנות פושעת.

יהודית קרפ, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פרסמה מאמר תחת הכותרת ''הגירוש הבלתי חוקי של הילד רוהאן'' (הארץ 18/9/2019) בו כתבה:
בנחישות, ביעילות ובאטימות גורש הילד רוהאן בן ה-‏13, מהארץ בה נולד וחי. בושה עמוקה צריכה ללוות כל ישראלי שערכי מוסר מפעמים בו, שהרי גם הוא אחראי בעקיפין לגירוש הנורא הזה... ערך היסוד של האמנה הבינלאומית לזכויות הילד הוא השמירה על כבוד הילד וממנו נובעות כל זכויות הילד וכל חובות המדינה על פי האמנה. האמנה חלה על כל ילד שבתחום השיפוט של המדינה גם אם אינו תושב או אזרח בה... עקרונות אלו מדגישים שהילד הוא אדם ולכן הוא זכאי לכבוד כמו כל אדם אחר. הקטין אינו חפץ או רכוש, יש לו ישות עצמאית נפרדת ואינטרסים מיוחדים, דעות ומחשבות, רצונות צרכים ורגשות משל עצמו... הפרת זכויותיו של הילד רוהאן בגסות כה רבה הופכת את ההחלטה לגרשו לבלתי חוקית וחובה היא להחזירו ארצה עם אימו כדי לקיים את ההליכים הנוגעים לגורלו על פי האמנה. אם לא יוחזר רוהאן לארץ כדי לתקן את העוול שנגרם לו. טוב יעשו ארגוני זכויות הילד וארגוני זכויות אדם בישראל אם ישקלו פניה לועדת האו''ם של זכויות הילד ויתלוננו על הפרת זכויותיו מכח האמנה.
היית החוליה האחרונה בשרשור המשפטי שאישר את גירושו של רוהאן. כשופט בערכאה העליונה יכולת לתקן את העיוות אבל הגזענות משבשת את שיקול הדעת ההומניסטי. וכך אתה מוצא עצמך מקבל החלטות לא חוקיות כפי שקבעה יהודית קרפ.

מותר היה לצפות כי בפרשת רוהאן תגלה איתו סולידריות. הוא למד במסגרת חינוך מיוחד בשל קשיים פסיכולוגיים וחברתיים. אנשי מקצוע בתחום הטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים הזהירו כי גירושו של רוהאן עלול לגרום לו נזקים בלתי הפיכים. אתה אב לילד אוטיסט ובוודאי ער לסוגיות הכרוכות בכך. לא צריך להיות משפטן על מנת לקבל פסקי דין אנושיים. צריך להיות בן אדם. שטיין זה אבן בגרמנית. הפעם נהגת בנוקשות פרוסית.

אתה יכול לתקן את העוול. נצל את משרתך הרמה הפותחת דלתות לפגישה עם שר הפנים דרעי או שר המשפטים אוחנה ותסביר להם שאתה חוזר בך מפסק הדין באשר לרוהאן ואימו, שלח להם שני כרטיסי טיסה מלווים בהיתר כניסה לישראל ותמתין להם באולם קבלות הפנים, זר פרחים מומלץ.



גזענות היא אחת התופעות הממאירות והמסוכנות ביותר. היהודים שילמו מחיר כבד, מיליונים נרצחו ונטבחו. הלקח לא נלמד. שנאת זרים ומיעוטים שוטפים את אירופה. ישראל מצויה כיום בעיצומו של גל גזעני. איש לא שיער שמדינה הנשלטת בידי יהודים תאמץ מדיניות גזענית המזכירה את השנים הראשונות של גרמניה הנאצית. גילי ומצב בריאותי מגבילים את פעילותי. אבל אני עושה את אשר ביכולתי לעצור שופטים המפקירים את זכויות האדם ומגבים פשעי מלחמה. תשקול שוב את נכונותך לשרת משטר שמזה עשרות שנים מפר זכויות אדם ומנהיג משטר אפרטהייד.

אני פליט יליד גרמניה. גורשתי מהארץ בה נולדתי משום שנמניתי עם קבוצת מיעוט שזכויותיה הבסיסיות נשללו על ידי שלטון רודני וגזעני. רוהאן ואימו גורשו מאותן סיבות - גזענות כלפי קבוצת מיעוט.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי