פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9110

בגדי המלך החדשים
שלמה גזית (שבת, 19/10/2019 שעה 7:00)


בגדי המלך החדשים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



מלחמת ההתשה בחזית התעלה הסתיימה שלוש שנים קודם לכן, וגם בשטחים – ברצועת-עזה וביהודה ושומרון - היה רגוע. אני, באותה עת, ''מתאם הפעולות בשטחים'', וגם בממלכה שלי – היה הכול שקט.

הופתעתי לקבל הודעה כי בצה''ל הוטל 'מצב כוננות ג', דרגת הכוננות הגבוהה ביותר, שלא ידענו כמותה מאז מלחמת ששת הימים, שבע שנים קודם לכן.

סמוך לשעות הצהריים זומנתי לתדרוך אצל האלוף טל, ראש אגם, ושמענו סקירת מודיעין של עוזר ראש אמן למחקר, תא''ל אריה שלו, אשר הסביר את הכוננות שהונחתה באותו בוקר. הסקירה ניסתה להרגיע – ''איננו חוזים מלחמה, אך אנו מעדיפים צעדי זהירות, ליתר ביטחון''.

לא נרגעתי, להיפך – כל מה ששמענו שכנע אותי כי אנו עומדים על סף מתקפה ערבית, ובשתי החזיתות – חזית התעלה ורמת הגולן.

פרצתי ללשכת הרמטכל – דדו, דוד אלעזר – ''למה איננו מגייסים מילואים?''

דדו ניסה להרגיעני, איננו מבקשים לעשות מהומה ערב יום הכיפורים, אולם, אם לא יירגעו הדברים – ישקול גיוס, למחרת החג.

לא נרגעתי. למן אותו רגע המתנתי לדיווח על חידוש הלחימה. והשאר – היסטוריה.

מאז שאלתי עצמי אין ספור פעמים – איך זה שאני חזיתי מלחמה, בעוד כל המערכת המודיעינית והמטכ''לית – נשארה רגועה?

ההסבר שנתתי לעצמי, לאחר מעשה, היה ניתוח המציאות, מבלי להיות בתמונת הרקע המודיעיני הרחב והכללי. נמצאתי באותה עת במעמדו של הילד הקטן, בסיפורו של הנס כריסטיאן אנדרסן, על ''בגדי המלך החדשים''. תושבי העיר ידעו כולם את סיפור הכיסוי – בגדי המלך תפורים בד שרק חכמים מסוגלים להתרשם ולהתפעל מיופים, ואלה לא רצו להיחשף בבורותם, והתפעלו כולם מבגדי המלך המהלך ערום. ואלו הילד הקטן, שלא ידע את תעלומת הבד המלכותי, הכריז בקולי קולות – 'המלך מהלך ערום'.

לא הייתי מעלה פרשה זו שמלפני כמעט 50 שנה, אילמלא הלקח החשוב. ראוי לזמן לדיון ולהתייעץ גם עם ''הילד הקטן'', עם זה שאיננו שותף לסיפור המעשה ואיננו מהסס לומר בקול את מראה עיניו.

לימים, כראש אמ''ן, נהגתי לעתים מזומנות, כמעם לכל דיון במצב חדש ובלתי צפוי, לשלב גם את ''הילד הקטן'', במקרה דנן – היו אלה חוקרים שאינם משולבים במחקר המודיעין הצבאי שלנו, אך ביכולתם לראות את מצב הדברים ''בעיניים חיצוניות'', בעיניים של מי שמחוץ למערכת עבודת המודיעין השוטפת.

עד כאן, סיפור הניסיון האישי שלי, אך בטוחני כי לקח חשוב זה איננו ישים רק לגבי, ולא רק בתמונת המודיעין הצבאי.

אינני מזלזל בניסיון האדיר שיש לכל אחד בתחום עיסוקו, אך היכולת לחרוג מן המסגרת, היכולת למצוא דרך חלופית איננה נתונה, לעתים קרובות, למי שעוסק וחוקר את הנושא דרך-קבע, אלא דווקא ל''ילד הקטן'', לזה שבא מן החוץ, למי שהוא זר לעבודה. הנעשית בידי קודמיו.







http://www.faz.co.il/thread?rep=177896
בגדי המלך אינם חדשים
(שבת, 19/10/2019 שעה 18:48)

בגדי המלך שהמודיעין לבש אחרי מלחמת יום כיפור אינם חדשים כלל ועיקר - והכל בזכותו של שלמה גזית. וכל כך למה? כי בגדי המלך שהמודיעין לבש אחרי יום כיפור 1973, עשויים מאותו הבד הישן, שהמודיעין תפר את חליפותיו.

אחרי מלחמת יום כיפור, הגיע אל''מ יואל בן-פורת ז''ל, שהיה אז מפקד 848 (8200 בלבושה הקודם), לראש אמ''ן החדש האלוף שלמה גזית, שייבדל לחיים ארוכים אמן, וביקש ממנו להעמידו בראש וועדה חקירה חילית, שתחקור את כל השגיאות שהמודיעין עשה ברמות השונות. יואל הסביר לשלמה, כי החקירה נועדה לצרכי פנים בלבד, כדי שנתקן את הטעון תיקון. וועדת החקירה של השופט אגרנט היא פוליטית ותפקידה למצוא אשמים, כדי לתלות אותם בכיכר העיר. תוצאותיה לא יתקנו דבר בעבודת המודיעין.

על כך השיב ראש אמ''ן החדש בערך כהאי לישנא: יש לי חיל מוכה לשקם, ואין לי זמן להתעסק עם העבר.

מאחר שהאלוף גזית טוען היום שיש ללמוד אפילו מילד קטן. אז אני אציג לו התנהגות של ''ילד גדול'' במצב דומה. עוד לפני שגמאל עבד אל-נאצר מת, מוחמד אנואר אל-סאדאת, שהיה סגנו, תכנן לצאת למלחמת נגד ישראל - כדי להציל את כבודה של מצרים שהושפל קשות ב-‏1967; וגם כדי לבנות את מנהיגותו. סאדאת הדגיש בפני הגנרל גמסי: ''אנירוצה לדעת את האמת מרה ככל שתהיה''.

לאחר שסאדאת התיישב על כס הנשיאות, הוא מינה את הגנרל גמסי, קצין ישר ומוכשר ביותר, בראש וועדת חקירה שתחקור את הסיבות שגרמו לתבוסה ב-‏1967. לסאדאת היה ברור כבר אז, כי אי אפשר לבנות משהו חדש על חורבות המבנה הישן.

כעבור שלושה חדשים הגיש הגנרל גמסי לסאדאת את מימצאי חקירתו, שכללו שלושה גורמים עיקריים: הגורם הראשון: לצבא במצרי לא היה מודיעין צבאי. כל שרותי המודיעין במצרים פעלו למען שרידות המשטר. הגורם השני: הקידום בצבא בדרגות הגבוהות נעשה בעיקר לפי קשרים ולא לפי כישורים. הגורם השלישי: נאצר לא גייס אינטליגנציה. הוא גייס רק פלאחים.

סאדאת הוציא מיד שלושה צווים. הראשון: הוא שחרר את כל הקצונה הבכירה מהצבא, ומינה קצינים חדשים. השני: הוא הפריד את המודיעין הצבאי משאר שרותי המודיעין. ועשה צעד גאוני נוסף, הוא פיצל את המודיעין הצבאי לשניים. המודיעין הטקטי יהיה בידי ראש אגף המודיעין החדש. והמודיעין האסטרטגי יהיה בידיו של הנשיא. השלישי: לגייס קודם כל אינטליגנציה, ורק אם יהיה צורך, לגייס פלאחים.

צא ולמד! הכל מופיע בספר המחקר שלי ''הג'יהאד שח סאדאת'' (http://www.faz.co.il/story?id=7990&base=&New...).


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.