פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בן-גוריון של מערכת המשפט הלך לעולמו
גמל צהוב / שמעון מנדס (יום שני, 21/10/2019 שעה 7:00)


בן-גוריון של מערכת המשפט הלך לעולמו

שמעון מנדס



אתמול (ששי 18.10.2019) הלך לעולמו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט מאיר שמגר. בכך אפשר לומר שתם עידן של דור המייסדים של המדינה. שכן השופט שמגר נחשב לבן-גוריון של מערכת המשפט בישראל. מאיר שמגר היה חף מכל השפעה על תחום עיסוקו, זולת המשפט עצמו. כל אלה שקדמו לו, הן בצבא והן במערכת המשפט, לא היה להם הידע המקיף ו/או שהיו נגועים בפוליטיזציה.

בתפקידו כפרקליט צבאי ראשי (פצ''ר) של צה''ל, השופט מאיר שמגר בנה מערכת משפט צבאית לדוגמא, שכללה החל מפקודות מטכ''ל, וסדרי הדין בבתי המשפט הצבאיים. בתפקיד הפצ''ר יזם וכתב השופט שמגר את הקובץ המשפטי להתנהגות צה''ל בשטחים כבושים. דבר שהקדים את מלחמת ששת הימים.

לאחר שחרורו מצה''ל הוא מונה לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. גם כאן תרומתו היתה מכרעת. במיוחד לגבי שטחי יהודה ושומרון וחבל עזה. אם זכרוני אינו מטעה אותי, בשנת 1968 הגיש תושב רמאללה עתירה לבג''ץ נגד המושל הצבאי בענין כלשהו. מאיר שמגר בהיותו היועץ המשפטי לממשלה, יכול היה לבטל את העתירה בטענה, שלתושב השטחים אין זכות עמידה בבג''ץ. אבל מאיר שמגר לא פסל את העתירה. וכאשר הותקף מכל עבר על החלטתו, הוא הסביר, כי מטרתו לגרום לכך ששליחי המדינה יתנהגו בשטחים הכבושים בהתאם לנורמות של המדינה ששלחה אותם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי