פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
עימותים בגבולות ישראל
שלמה גזית (יום שישי, 22/11/2019 שעה 12:00)


עימותים בגבולות ישראל

אלוף (דימ.) שלמה גזית



הייתי מפונק, את רוב שנותיי כבוגר עשיתי כאשר לרשותי עומדת לשכה, עם סגל מזכירות, ולא נדרשתי לעשות המלאכה ללא עזרה. אני משתמש היום כמעט רק במחשב, אין נייר ואין עפרון, ואפילו נקודות שאני חושב עליהן מראש – אני מעלה על המחשב. יחד עם זאת הדברים השתנו – המחשב איננו רק תחליף טכני לנייר הכתיבה.

אני מעלה זאת ככדי להסביר את התסכול הפוקד אותי כאשר המחשב בוגד בי. לחיצה לא נכונה אחת, ועבודה של שעות יורדת לטמיון. זה מה שקרה לי אתמול – ראיתי כותרת בעיתון על החלטת מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפיאו, כי מחלקת המדינה משנה עמדה וכי ההתנחלויות הישראליות ביהודה ושומרון אינן מהוות הפרה של החוק הבינלאומי, זו הייתה הכותרת לטיוטת הטור שכתבתי.

בשובי היום למחשב גיליתי שהטיוטה נעלמה. הקשה שגוייה שעשיתי והופ – הטור איננו. יכולתי, כמובן, לכתוב הטור מחדש. אך תסכול האבדה מקשה עלי לשוב ולשחזר דברים. אינני יודע, אפשר ובעוד מספר שבועות אחזור לאותו נושא, אך לא היום.

ישראל מוקפת מכל עבר במדינות ערביות. אנו יודעים היטב כי תיתכן התלקחות בכל אחת מן הזירות. אינני דואג לעצם קיומה של ישראל, אך עימות היום יעמיד במבחן את העורף האזרחי ואת יכולתנו לספוג אבדות ונזקים.
לפני ימים ספורים ידענו פרק לחימה והתמודדות אל מול הרצועה. אכן, סיימנו את ימי העימות ללא אבדות בנפש מצדנו, אך טרם עיכלנו את משמעויות העימות – בנזקים חומריים, בחידוש מלאי ''כיפות הברזל'' שבידינו, בתסכול העמוק של תושבי עוטף הרצועה ואפילו בהשלכות המדיניות של עימות כזה.

אינני משלה עצמי. אין היום נתונים להגיע לשלום. להיפך, עלינו לעשות כל שבידינו שלא לאבד את הסכמי השלום עם קהיר ועמאן. כל אחת מן ההתלקחויות החוזרות ונשנות לאורך הגבול עלולה להתפרץ ולהסלים. ולכך חייבות להיות השלכות גם על ההתנהגות שלנו. של כוחותינו. לאורך הקווים. אסור לאמץ מדיניות המאשרת, ואולי אף מחייבת, את הפיקוד המקומי בשטח להגיב ללא צורך באישור הממשלה.

מלחמת לבנון השנייה הייתה מקרה קלאסי של מלחמה בה פתח הכוח המקומי שלנו שלאורך הגבול והעמיד את הממשלה בפני עובדה מוגמרת. לא רק שהממשלה לא נדרשה להחליט אם להגיב אם לאו, גם אופי התגובה הוכתב ע''י השטח.

ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה התלקחויות בלתי מבוקרות. הדרג המדיני – שר הביטחון והממשלה עשויים אף הן לנקוט צעדים שנתחרט עליהם, אך תמיד יהיו אלה צעדים של הדרג שהיה מוסמך לשקול ולהחליט.
תפקיד הממשלה, המטה המדיני, שר הביטחון והרמטכל לחדד ולהבהיר מציאות זו למפקדים בשטח. איננו מבקשים הרפתקאות.

נ.ב.

צפיתי אמש במסיבת העיתונאים עם היועץ המשפטי לממשלה. יצאתי גאה במערכת המשפטית שאיננה חוששת מלהגיש כתב אישום חמור נגד ראש הממשלה. היה זה גילוי של אומץ ואחריות ציבורית.





חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי