פורום ארץ הצבי

http://www.faz.co.il/story_9135

משחק המלחמה
שלמה גזית (יום שישי, 06/12/2019 שעה 16:00)


משחק המלחמה

אלוף (דימ.) שלמה גזית



סמדר פרי, בכתבה בגיליון ''ידיעות אחרונות'' של יום שישי ה-‏29 בנובמבר, מדווחת על משחק-מלחמה שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי, לבחינת התגובה הישראלית הראויה לתקיפת חיזבאללה בשני מוקדים בצפון, ואשר הסתכמה במותם של 13 חיילי צה''ל.

לפי סיפור המעשה הגיבו כוחות צה''ל שבפיקוד מיד באש ארטילריה ומטוסים, הושמדו מטרות רבות של חיזבאללה, כולל יעדים בביירות.

התגובה מן הצד השני לא איחרה לבוא – שוגרו מאות טילים לעבר ישראל אשר נחתו באתרים שונים במדינה. היו לנו אבדות. מניין חללי צהל בחילופי האש עלה כבר ל-‏20.

כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים החל אף הוא לשגר טילים לעבר יעדים בישראל אשר הסבו, עד כה, נזק קל בלבד.

בשלב זה של משחק המלחמה, התכנסו הבכירים, בראשות ראש הממשלה. אלה תפקדו כצמרת הביטחון של ישראל, לדיון בתגובה הישראלית הראויה.

סיפור מעשה זה והדיווח על דיון הבכירים מעלה מספר שאלות והערות.

ראשונה, וחשובה במיוחד – כלום עודכן הדרג המדיני אצלינו במשחק ובמסקנותיו? כלום הופקו או יופקו לקחים אסטרטגיים גם בירושלים? עד כה לא שמענו דבר על כך.

מכאן למשחק. הסיפור פתח כאמור בתקיפת חיזבאללה. לא הייתה התייחסות, ולא ניתן רקע והסבר למניעי התקיפה, אין אזכור להכרזות נצראללה כי ''הארגון יגיב במועד מתאים על החדירות והתקיפות הישראליות''. הנחת-היסוד, איפוא, כי במקרה זה פתח הארגון באש על ישראל OUT OF THE BLUE. האמנם זה סביר?

ההתייחסות שלנו לתקיפת חיזבאללה אמורה להיות שונה אם נדע שאינה אלא עוד פרק במכלול יחסינו עם לבנון.

הלקח העיקרי שלי, לפי הסיפור, קשור לכוחות צה''ל בצפון אשר הגיבו מיד באש. הייתה זו החלטה של הכוחות המקומיים שבפיקוד, תגובה שהתקבלה ללא שהייה, דיון והחלטה מדינית מוקדמת אצלינו. זו אכן המדיניות הרווחת היום בפיקוד.

הצעד הראוי, לדעתי, קודם לתגובה באש, היה לנצל את האירוע, ולפתוח תחילה ומיד בצעד מדיני - תלונה ישראלית במועצת הביטחון. אלא שתלונה כזו לא הייתה רלבנטית יותר, לאחר התגובה המיידית באש של כוחות הפיקוד. סיפור המעשה של התרגיל הוא שפסל מראש את אפשרות היזמה המדינית.

פעולת חיזבאללה ניזומה בגיבוי הכוח האיראני שבסוריה. המסקנה – עלינו להביא בחשבון כי כל עימות עתידי בגבול הלבנון עשוי להידרדר מיד לפסים של מלחמה נרחבת גם מול האיראנים שבסוריה.

סכנת הידרדרות צבאית, הכמעט ודאית, בגבול הצפון מחייבת אותנו לוודא כי הדרג הצבאי המקומי אסור שייזום או יגיב במהלך צבאי ללא אישור מוקדם של הדרג המדיני. זו חייבת להיות הוראה חד-משמעית של ראש הממשלה ושר הבטחון לרמטכל זה אכן יהיה שינוי המדיניות הקיימת, אך לזאת נועד משחק המלחמה.

עד כאן המשחק וכמה משמעויות ממנו.

כלום נלמד ונבחן המשחק גם בדרג המדיני המתפקד היום בישראל – מסופקני.








מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.