פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האמנם הגענו אל קו הגמר?
שלמה גזית (יום ראשון, 02/02/2020 שעה 7:00)


האמנם הגענו אל קו הגמר?

אלוף (דימ.) שלמה גזית



שבעים ושתיים שנים חלפו מאז הסתיים המנדט הבריטי בפלשתינה, שבעים ושתיים שנים מאז קיווינו להגיע אל קו הגמר – סיום הסכסוך והשגת פיתרון קבע לשאלת עתידה של ארץ-ישראל. ידענו מלחמות ועימותים וישראל עדיין מצפה לראות את גבולות הקבע שלה, גבולות שיהיו מוכרים בעולם וגבולות שיהיו מקובלים גם על השלטון הערבי שמן העבר השני.

כאמור, חתמנו על הסכם מדיני עם מצרים ושני הצדדים חזרו ואימצו את הגבול המנדטורי, גם בצפון המדינה אימצנו את קו הגבול הבינלאומי בינינו למדינת הלבנון, לא כן במזרח – עודנו רחוקים מגבול קבע מול סוריה, ומה שמסובך פי כמה – כיצד תתחלק ארץ-ישראל המערבית? מי בכלל יהיו שכנינו ממזרח – ממלכת ירדן? ואולי נתח פלשתיני ממערב לירדן?

הסדרים ייקבעו במועד קרוב, במהלך נשיאותו של דונאלד טראמפ בוושינגטון, וזאת בתקווה ובהנחה שיימצא פרטנר אמין כאן בבית, פרטנר שיאפשר חלוקה והסכם על קו הגבול כאן בבית, בתחומי הגדה-המערבית. כלום יהא זה פרטנר פלשתיני או שנממש את החלוקה מול ממלכת ירדן.

ארץ ישראל איננה ניתנת לחלוקה מדינית נורמלית. אין בידינו פתרון פשוט וחלק. איננו יכולים להשלים עם קו גבול פוליטי שיהא מוסכם עלינו, בישראל, על הפלשתינים ולא פחות חשוב, על העולם הנוצרי והמוסלמי. ומכאן הצורך בפשרות, בהסדרי דו-קיום, ויידרשו הבנות ופתרונות יצירתיים. נקל להסכים על פתרונות יצירתיים אלה, אך תידרש גם הסכמת האוכלוסייה היהודית, המוסלמית והנוצרית, ופנאטים, כידוע, לא חסרים בכל צד – יהודים, מוסלמים ונוצרים.

עם הפלונטר המדיני הזה נצטרך להמשיך ולחיות כאן בארץ, ובכל עת משבר – ואין ספק שירבו כאלה – תידרש הנהגה שתדע להשתלט ולעצור הידרדרות מסוכנת, של כל הצדדים המעורבים. תידרש לכך הנהגה אחראית של כל המעורבים בדבר, שתדע לרסן ולהרגיע ולא לתת לחמומי המוח את הבכורה בזירה.

קל לנסח את הרצוי בנסיבות הקיימות. הרבה יותר קשה למצוא ולהושיב הנהגה שקולה אשר תדע לבלום ולרסן במועד.

אינני בטוח כלל כי המערכת הפוליטית תדע ותבין כך את תפקידה. אינני בטוח כלל כי המערכת הפוליטית תוכל להרגיע, לרסן ולהתערב מיד, קודם שיצאו הדברים מכלל שליטה. כאשר אני צופה מן הצד בפוליטיקה הישראלית, בתחרות שבין המפלגות ובאישים המעורבים – אפשר להבין את הקשיים שיעמדו בפני הגורמים המעורבים – ובפני הלחצים הפועלים בכיוון ההפוך.

כלום יעלה הדבר בידינו?




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי