פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
בשולי החדשות: כנס יום השואה ושופטיו של נתניהו
יוסף אליעז (שבת, 15/02/2020 שעה 7:00)


בשולי החדשות: כנס יום השואה ושופטיו של נתניהו

יוסף אליעז



בְצֵל פֶסְטִיבָל יוֹם הַשּׁוֹאָה הַבֵּינְלְאוּמִּי שֶׁהִתְקַיֵּים בְּיִשְׂרָאֵל

מנהיגי ישראל ערכו וארחו פסטיבל שלם באותו יום השואה. אף שפסטיבל נעמה יששכר, בהנהגת שרה וביבי, העיב במקצת על הכנס. בחגיגות הללו, ואכן היו אלו חגיגות, השתתפה כל ''הַסָּלתָּא וְהַשַּׁמְנָא'' של ישראל, החל מנשיא המדינה שערך למוזמנים כֵּרָה מפוארת במשכנו ההדור והמשך בִּשְׁלַל טכסים ואירועים, אליהם הוזמנו כמובן כל השרים וחברי-הכנסת המובטלים, שחגיגה זו ''באה להם בזמן'' כי הכנסת מושבתת כבר כשנה בשל הבחירות החוזרות ונשנות, והם נוטלים שכר בטלה גבוה מאד שקבעו לעצמם. לצדם השרים החנפים עסוקים בתחמונים, ובהפגנת אמונים וחנופה לביבי וּלְשָׂרָתּוֹ.
משרות השרים הבכירות ביותר מחולקות לפי צרכיו המיידיים של רה''מ נתניהו, שגם לא בוש להודות בפומבי שאת הבכירה בהן, מִשָּׂרַת שר הביטחון, שילם לאחרונה כשוחד פוליטי או כדמי ''לא יחרץ'' לשנוא נפשו (או נפשה...) נפתלי בנט, בחששו שמא בנט יחבור עם מפלגתו המוזרה ''ימינה'' ל''כחול-לבן'' ולבני גנץ.

ובכן הבה נשוב ל''חגיגות'' שהתרחשו במקום יום-אבל או זיכרון לנספים. נחשו נא למי לא היה מקום ולא הוזמנו ליטול חלק בטכסים? כמובן לאותם ניצולי השואה שהצליחו איכשהו לשרוד ולא למות בְּחוֹלִי ובחוסר כל במדינתנו, שהשתמשה עד כה בכספי הפיצויים שיועדו להם לצרכיה ולבזבוזיה. כיצד ראוי לסכם זאת? פשוט: בושה וחרפה למדינת ישראל ולמנהיגיה, החל מנשיא המדינה, ראש הממשלה, שרת התרבות והטכסים, אותה מירי מַמְּרָה, ולכל הפקידות הבכירה אשר לה תמיד נמצא מקום בכל טכס. אינני בא להמעיט מחשיבות הכינוס הזה במדינת ישראל, באיחור של 80 שנה. הגם שהמוזמנים הנכבדים ייצגו מדינות שלא נקפו בזמנו אצבע להצלת הנרדפים היהודים או למתן מחסה. הנשיא ולדימיר פוטין זכה ליחס מכובד במיוחד הן על רקע חנינתה של נעמה והן בשל היותו הגורם החזק ביותר בסוריה שכנתנו הצפונית, הגם שארצו, רוסיה או בריה''מ, היא שהקלה על היטלר להקים את צבאו, כולל אימוני טיס וטנקאות על אדמתה, ועד להסכם ריבנטרופ-מולוטוב שהביא למלחמת העולם משגרמניה פלשה לפולין ללא כל הצדקה פרט לאותו הסכם ולטירופו של ''הפיהרר''. גם אין לשכוח את רצח צמרת הקצינים והאינטלקטואלים הפולנים ביער קאטין מיד אחרי הכיבוש הרוסי, ועד לבלימת הצבא האדום ששעט כבר בפולין בפאתי וורשה, בכדי לא להציל את המורדים הפולנים מידי הצבא הגרמני שטבח בהם. לא שאני מתפעל מהאנטישמים הפולנים הרצחניים ששפכו דם יהודי והסתכלו מנגד עת שהגרמנים חיסלו את גטו וורשה (ממש כמו הרוסים שנקטו עמדה דומה כאמור מול המרד הפולני הנ''ל).

אכן לפוטין, יליד 1952, שטרם נולד אז, לא היה חלק באותה מלחמה ושואה, אך נוכחנו באופיו ובאופן מנהיגותו בְּהֵעָלְמוּתָם או מותם של יריביו וגם בהפצצות טייסיו מהאוויר וברצח ההמוני של מורדים ואזרחים סוריים חסרי-מגן, בכדי להציל את שלטון הדמים של אסד וכך להשתלט על סוריה, בסיסיה ונמליה. פוטין הפך אצל ביבי לאורח הכבוד באותו כנס.

עוד הערה ביחס למצב ניצולי השואה. המדינה קבלה כספים רבים מגרמניה, הודות ליחסים הטובים שפיתח בן-גוריון עם אדנאואר ויורשיו, שחשו חובה לסייע לתקומת העם היהודי ששליש ממנו רצחו גרמניה ובנות בריתה. אולם בצד הכספים שניתנו לממשלת ישראל לצרכיה, גם קבלה מדינת ישראל כספי פיצויים עבור ניצולי השואה שאותם התחייבה המדינה לשקם. פיצויים אלה שימשו רק בחלקם למטרה לה ניתנו. המדינה הצעירה היתה זקוקה לתועפות הון כדי להקים את צבאה, לנהל מלחמה ולקלוט עליה לא רק מאירופה אלא מכל התפוצות, וכך השתמשה ברוב או בחלק גדול מכספי הפיצויים לצרכיה. ניצולי שואה רבים אושפזו משך שנים בבתי משוגעים, על אחרים נגזר לחיות שנים במעברות. גם אם ניתן, בקושי, להבין שליחת-יד זו בכספי הפיצויים, הנה משרווח למדינה וכבר היה ביכולתה לשקם את שרידי הניצולים היא לא מיהרה לעשות כן, וכך עד לימינו אלה.

ילדים שניצלו מהתופת ללא משפחותיהם שנרצחו שוכנו במוסדות ובכפרי ילדים ובקבוצים. רובם זכו להשכלה עממית אך בהגיעם לגיל תיכון רבים מהם נשלחו לקיבוצים עד לגיוסם לצה''ל. אותם צעירים שבחרו שלא לחזור אחרי שירותם לקיבוץ נותרו למעשה חסרי כל – ללא השכלה תיכונית מלאה, ללא הכשרה מקצועית שאינה חקלאות, וללא גג לראשם. איש בממשלה לא חשב לדאוג להם לדיור או להכשרה מקצועית או ללימודים אקדמאיים. כספי הפיצויים שיועדו עבורם נותרו בקופת האוצר, עד לשנים האחרונות בהן החל האוצר לשלם להם רנטה חודשית דלה. אבל לפחות התקיים במדינה כנס בינלאומי גדול ויקר, שעלה מיליונים רבים, רק הארוחה במשכן הנשיא עלתה, לפי הפרסומים, כ-‏750 אלף ש''ח, מבלי לבחון את הוצאות האירוח בטובי המלונות.

הנשיא, רה''מ ופוטין נשאו נאומים יפים וליטפו לעצמם את האגו. משטרת ישראל גויסה כולה לאבטחת האישים ולפינוי נתיבי תחבורה עבורם. אולם, כאמור, לניצולי השואה לא נמצא מקום בכל החגיגה הזו.


השופטים שהתמנו לשפוט בתיקי נתניהו

לא זכיתי להכיר איש משלושת השופטים הנכבדים שמונו לתפקיד. חזקה עליהם שיעשו מלאכתם נאמנה ויש לצפות שגם יותקפו ויושמצו בעתיד כדרכם של רה''מ ואנשיו כלפי כל מוסדות השלטון.
העיתונות עוסקת מזה מספר ימים באישיותם של השופטים לאור פסיקותיהם בעבר. זרזירי עט כבר קבעו מי מִבֵּינֵיהֶם מחמיר ומי אולי מֵקֵל בענישה. כל זה לעת הזו הוא הבל הבלים.

החשוב עתה הוא כושרם המשפטי, הניהולי והאישי של השופטים לעמוד בעומס, לנהל את המשפט בענייניות ולהכריע נכונהצאם הנאשם שיעמוד בפניהם אשם או זכאי. הכרעת הדין היא החשובה. כל המדינה, מהנאשם הנכבד עצמו ועד אחרון האזרחים חפץ לדעת אם נתניהו יורשע או יזוכה. עד כאן אין שאלה של שופט מחמיר או מקל.

אם נתניהו ימצא זכאי – מה טוב. לשאלת המחמיר או המקל אין פה משמעות. רק אם יורשע – אזי אולי תהא משמעות לעונש שיוטל. אך הנכון הוא שלרוב העם, במקרה הרשעה חלילה, לא יהא ענין אם יִּגַזֵּר מאסר ארוך או קצר, ואם יוטל קנס - מה יהא גובהו. לרוב העם חשובה הכרעת הדין, גזר הדין החשוב כשלעצמו, כמעט ואינו מעניין את רוב הציבור. הוא יהא חשוב למורשע עצמו, למשפחתו, למכריו (שיתמעטו לפתע מאד, כפי שקורה תמיד) ולאנשי הפרקליטות ואולי גם לשופטי ערכאת הערעור. כל הפטפטת ויחוס מידות החומרה לשופטים שמונו זה עתה מוקדמת מדי, ואף מיותרת.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אצלך זה חגיגות פסטיבל יום השואה  (בצלאל פאר)
  (ללא כותרת)  (בצלאל פאר)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי