פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שמות עבריים
שלמה גזית (יום שישי, 28/02/2020 שעה 12:00)


שמות עבריים

אלוף (דימ.) שלמה גזית



לא נולדתי בשם גזית. הגעתי לשם משפחה זה ב-‏1948, כאשר אחי הבכור, מרדכי, הצטרף לצוות ההקמה של משרד החוץ הישראלי, והיה זה שר החוץ – משה שרת – שתבע מכל אנשי המשרד לעברת את שמותיהם לשמות עברייים.

וכך, ישבנו אחי ואנוכי וחיפשנו לעברת את שם המשפחה שלנו – וינשטיין – לשם עברי. התרגום המדוייק ל'וינשטיין' בעברית הוא 'גת', אלא שלא נראה לנו לאמץ שם משפחה בעל הברה אחת-יחידה. ולאחר העלאת שורה של שמות בחרנו ב'גזית'.

אגב, היו לנו גם שיקולים ארוכי-טווח. דאגנו לצאצאינו ששמם לא יהיה בין השמות הראשונים או האחרונים ביומן הכיתה, בקשנו שם שהמורה הנכנס לכיתה לא יקרא ראשון בשעור. מניסיוננו האישי – בקשנו להימנע משם משפחה שיחל באות 'אלף' או באות 'תו'.

שיקול נוסף – שוב מתוך דאגה לצאצאינו – בדקנו איזה כינויי גנאי עלולים לצמוח מן השם החדש.

וכך לאחר מספר שעות של חיפוש בחרנו ב''גזית''.

אז, לפני 72 שנים, בימיה הראשונים של המדינה העברית החדשה, ובמידה רבה בלחצם של ראש הממשלה דוד בו-גוריון ושר החוץ, משה שרת, נקבעה נורמה – ישראלי המייצג את המדינה בעולם יישא שם עברי.

לא העלינו על הדעת ששר בממשלה, ח''כ, אלוף בצבא, ובראש וראשונה איש משרד החוץ המייצג את ישראל בעולם, לא יעברת את שמו.

הרקע לטור זה חיטוט מקרי ב-GOOGLE אחר שמות ממלאי תפקידים היום. אינני יכול להתייחס לרב-אלוף אייזנקוט כרמטכ''ל, אך מפריע לי שלא טרח לאמץ שם עברי. קודמו – אמנון ליפקין – הבין זאת וצרף את ''שחק'' לשמו.

אינני בא להאשימו, אני מצר על הנורמה מימי בן-גוריון שנעלמה.

ישראל היא מדינה קולטת עלייה – יש לנו אינטרס לבטל את השם, שמות המשפחה שלנו המשמרים את מוצאנו – כמה מבני העלייה הרוסית עברתו את שמותיהם? כמה מיוצאי אתיופיה עשו כן?

פלוני מחפש עובד חדש, שאלתו הראשונה – ''מה שמך?'' מעניין בכמה מקרים ידחה על הסף מועמד או מועמדת רק לאחר שמיעת שמם.

זהו נושא שאין לגביו מחלוקת פוליטית. דרושה החלטה מלמעלה – נתחיל בסגל משרד החוץ – כל מי שמייצג את ישראל בארצות תבל – יאמץ שם עברי, נעבור לממלאי התפקידים בצבא – ''כן לכוכבי ולא לאייזנקוט''.

זה חייב להיות הצעד הראשון במדינה קולטת עלייה. ואני תמה על נשיא המדינה, העושה רבות כדמות הלאומית המאחדת, דווקא ממנו הייתי מצפה להיות ראשון המעברתים את שמם.

פתחתי טור זה בסיפור עברות שם המשפחה. עשינו זאת בכוח דרישה, אך גם בכוח התובנה שהשם העברי חייב להיות שלב ראשון בקליטת העלייה וההשתלבות בחברה חדשה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 



מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי