פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האינטרס הציבורי כבר מזמן איננו בראש דאגותיו של נתניהו
עגל הזהב / דוד סיון (יום שלישי, 19/05/2020 שעה 15:00)


האינטרס הציבורי כבר מזמן איננו בראש דאגותיו של נתניהו

ד''ר דוד סיון



בשנים האחרונות כתבתי לא מעט ביקורת מבוססת נתונים על המדיניות הכלכלית של הממשלות בראשות נתניהו. מצד אחד יש לנו ''מר כלכלה'' אדם שיודע איזה מדיניות כלכלית נחוצה-דרושה למשק הישראלי. כמי שעקב אחרי הדברים שאמר נתניהו והצהיר במהלך השנים וגם אחרי המדיניות הכלכלית של הממשלות בראשותו, מצאתי מי שנוהג הפוך ממה ש''מר כלכלה'' ממליץ. עוד אציין שתחת ממשלות בראשות נתניהו שיעורי צמיחת המשק והתוצר לנפש (רמת החיים) הציגו מגמת ירידה, ולכן ה''הבטחות'' שלו שנגיע להיות ''בעשיריה הראשונה'' לא התממשו. נוסיף שבמושגים שנתניהו לימד אותנו: כבר מזמן לא איכפת לו אם השמן משמין על חשבון הרזה (המגזר הפרטי).

במקביל אני גם זוכר את העובדה שנתניהו קבע כבר מזמן שראש ממשלה לא צריך לכהן יותר משתי קדנציות. הסיבה היא, כמובן, שהנכונות והמוטיבציה לשרת את האינטרס הציבורי (לפי השקפתו של ראש ממשלה) דועכות עם התארכות הכהונה. במקביל, בהדרגה, השאיפה לשרת את האינטרס הפרטי עולה בסולם של סדר העדיפויות. העמדה המנומקת הזאת מקבלת תמיכה מהעובדות הידועות על דרך טיפולו במגפת הקורונה.

העניין הוא שגם בלי הנתונים המספריים שמשרד הבריאות מפרסם על התפתחות המגפה אפשר היה להבין מהי הבעייתיות שקשורה בניהול הטיפול בה. ראשית בהודעת המבקר מה-‏23.3 כתוב במפורש:
בביקורת נמצאו ליקויים באופן ההיערכות של משרד הבריאות, קופות החולים ומערך האשפוז להתמודדות עם מחלות מתפרצות ומתחדשות...

בבדיקה עלה כי למשרד הבריאות אין תוכנית להשלמת הפערים במיטות אשפוז, בצוותים רפואיים ובציוד בעת התפרצות שפעת פנדמית, שתאפשר טיפול ראוי בחולים הרבים שיזדקקו לאשפוז בעת התפרצות מחלה זו...
ידוע וברור שהנושאים באחריות לבריאות הציבור קיבלו לעיונם את הביקורת בדצמבר 2019 והיו מודעים להתפתחות עבודת הביקורת במהלך 2019. גם ברור שהידיעות על המגפה המתפתחת בסין קדמו בלא מעט זמן להתחלת טיפול בכל המשתמע מדו''ח הביקורת. גם ידוע שמעט מאד נעשה בנדון לפני שהגיעו הנדבקים הראשונים מספינת הקורונה.

עוד ידוע שבמשרד הבריאות היו תוכניות עבודה למקרה של מגפה כבר בשנים 2005 – 2007. התוכנית כללה הקמת גופים מקצועיים מתאימים לניהול הטיפול במגפה כאשר כזאת תנחת עלינו מגפה. תפקיד מרכזי בעבודה על התוכניות האלה היה לבכירי מערכת הבריאות כיום (המסמך שחזה את הכל: לאן נעלמה התוכנית הממשלתית למלחמה במגפה?).

למרות כל הנאמר כאן ברור לכל מי שעקב אחרי ההתרחשויות מאז החל הטיפול המאוחר בכל הקשור במגפת הקורונה, המערכת שהוכנה מראש לא הופעלה. במקום להשתמש בכל מה שהוכן, הטיפול האקטואלי נוהל בידי ראש הממשלה בעצמו ללא מטה מסודר... לא פלא שהיו גם תקלות, טעויות ובעיקר שינויי תקנות והוראות לציבור מיד אחרי פרסומן. בתמצית מדיניות הממשלה בנושא הקורונה התנהלה בגחמנות ובשליפות, עם מעט מקום לשיקול דעת רציונלי.

כמה עצוב שהצפי שצורת ההתנהלות הלא ראויה בתחומים החשובים של חיינו (בריאות, רמת חיים) תימשך הוא מאד מציאותי. כמה עצוב שהאיש שלפני יותר מ-‏20 שנה הציע להגביל את כהונת ראש הממשלה לא מקיים את המלצתו.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  אין מתאים מנתניהו היום לכהן כראש הממשלה  (בצלאל פאר) (2 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי