פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
נתניהו ''אשם''
דוד סיון (יום שישי, 04/09/2020 שעה 10:00)


נתניהו ''אשם''

ד''ר דוד סיון



כל הזמן רובנו מתייחסים למגפת הקורונה כאילו שהיא משבר שנפל עלינו בהפתעה. לכן לכאורה, אי אפשר לטעון שמישהו אחראי או ''אשם'' בתוצאות החמורות: נזקי המגפה מבחינת בריאות הציבור והמיתון הכלכלי החריף. אבל ניתוח העובדות הידועות מבהיר שבהחלט אפשר לטעון שיש לנו אשם ואשמים.

מגפת הקורונה החלה את דרכה בסין, בדצמבר, והגיעה לישראל עם נדבקי ספינת התענוגות ''דיימונד פרינסס'', בראשית פברואר. היה אז חשש גדול שמערכת הבריאות איננה מוכנה להתמודד עם האתגרים שהמגיפה הציבה בפניה. עבור מערכת הבריאות היו מאפייני הקורונה תעלומה, כי לא הכירו את מקורה ומאפייניה, את תהליך ההדבקה וקיצבו וגם את דרכי הטיפול המיטביות. ראוי שנזכור שתמיד בראשית הדרך הנגיף והמגפה הם תופעות חדשות שהידע האנושי עליהם היה מועט מאד. אבל כפי שאפשר ללמוד מהודעת המבקר, ב-‏23.3, על פרסום הדו''ח האחרון שההיערכות בנושא המגפות בכלל לקויה:
בביקורת נמצאו ליקויים באופן ההיערכות של משרד הבריאות, קופות החולים ומערך האשפוז להתמודדות עם מחלות מתפרצות ומתחדשות...
...
בבדיקה עלה כי למשרד הבריאות אין תכנית להשלמת הפערים במיטות אשפוז, בצוותים רפואיים ובציוד בעת התפרצות שפעת פנדמית, שתאפשר טיפול ראוי בחולים הרבים שיזדקקו לאשפוז בעת התפרצות מחלה זו...
מאחר ועבודת הביקורת לא נעשית בסתר והטיוטה שלה מוצגת בפני המבוקרים, ברור שהם היו אמורים לחבר את מהות הביקורת עם קריאת המציאות. לכאורה אפשר לטעון שהזמן שנותר עד פברואר היה קצר מידי כדי להתכונן כראוי.

אבל למרות דברי המבקר הנושא קיבל ביטוי בהחלטות ובפעולות הממשלה וכבר הוכנה תוכנית פעולה. מסתבר שכבר לפני 13 שנים בהמשך להחלטות ממשלה הוכנה במשרד הבריאות תוכנית מפורטת שאפילו חוזה חלק מ''החוויות'' שלנו בימים אלה (המסמך שחזה את הכל...):
מדובר בספר הפעלה למשרדי הממשלה השונים. מפורטים מהלכים להוספת מיטות אשפוז במיידי, תגבור כוח אדם סיעודי ורפואי, גיוס מתנדבים, הפעלת שלוחות רפואיות, תגבור ציוד ולבוש מגן ועוד.
...
פרק בתוכנית מוקדש לסוגיה האתית של תעדוף הטיפול, כאשר יש לטפל בחולים הקשים, תוך מתן טיפול לצוותים המטפלים ובחינת הבעיות הקשורות בכך. בתוכנית של 2007 חשבו על הכל...
התפתחות המגפה בסין (מחוז חוביי) היתה רמז משמעותי יותר שצריך לטפל בדחיפות מהרה בליקויים אותם הזכיר המבקר. בכל זאת הגורמים האחראים לא הזדרזו להתכונן לבואה של המגפה. מי אחראי לאי המוכנות? שר הבריאות, ראש הממשלה ושאר השרים (שכיהנו מ-‏14.5.2015 עד 17.5.2020). הם גם האחראים ליצירת המיתון החריף במשק בגלל הסגר הארוך שהטילו על המשק מאחר ולא התכוננו כראוי.

נתניהו מי שעמד (ועומד) בראש הממשלה, מאז 2009, הוא ה''אשם'' הראשי (ממש כמו שגולדה היא האשמה בתוצאות מלחמת יום הכיפורים). בנוסף מאחר שלמעשה ולפחות עד היציאה מהסגר נתניהו ניהל לבדו את הטיפול במגפה ובכלכלה – אשמתו חמורה יותר..




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


  נתניהו אשם תמיד בעיני שונאיו משמאל, גם כשהוא נוהג נכון וצודק  (בצלאל פאר) (11 תגובות בפתיל)
  נתניהו והמאריונטות.  (arieeiran@gmail.com) (3 תגובות בפתיל)
  תתייחס בבקשה לנתנוים  (בצלאל פאר) (5 תגובות בפתיל)

חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי