פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
התקדים של בנות צלפחד
טל רבינוביץ' (יום שני, 12/07/2004 שעה 15:25)


התקדים של בנות צלפחד


טל רבינוביץ'




בניגוד למקובל לחשוב, הפמיניזם אינו נחלת העולם המודרני. כבר בימי קדם נלחמו נשים על זכויותיהן, על מעמדן (האישי, החברתי, הכלכלי, המדיני), ואף על חייהן.

ראו את תמר...
יהודה האשימה בזנות וציווה להמיתה משנודע לו דבר הריונה. הוא ציווה לשרוף אותה על כי הביאה קלון על ביתו (''זנתה תמר כלתך וגם הנה הרה לזנונים, ויאמר יהודה: הוציאוה ותישרף'' - בראשית פרק ל''ח, פסוק כ''ד).
אך לא לאישה מתוחכמת כתמר, הנלחמת על מעמדה ועל חייה להישאר קורבן לנצח: בחכמה ובערמה היא גרמה ליהודה לקחת אחריות על מעשיו, ולמחות על שלא נתנה לבנו כנדרש בנסיבות העניין - וזאת עשתה תמר באמצעות מגע מיני ''בפתח עיניים אשר על הדרך תמנתה'' (שם, פסוק י''ד), ובכך ניצל כבודה, בוסס מעמדה [לפי רש''י אפשרות לפירוש ''ולא יסף לדעתה'' היא כי יהודה לא פסק מלדעתה] וניצלו חייה.

גם דבורה הנביאה, שופטת בישראל, אשר הגיעו אליה צדדים לדיונים כדי לחרוץ את דינם, ידעה לשמור על מעמדה המדיני והפוליטי; כאשר היא קראה אליה את שר הצבא, ברק בן אבינעם, והורתה לו בשם ה' לצאת למלחמה נגד סיסרא וצבאו, הוא נבהל וענה לה בתשובה כי יצא למלחמה אך ורק אם היא תסכים ללכת עמו לקרב וכי בלעדיה לא ייצא: ''... אם תלכי עמי והלכתי ואם לא תלכי עמי לא אלך'' (שופטים, פרק ד' פסוק ח').
דבורה נענית לו, אך מבהירה כי תפארת הניצחון לא תהיה בידיו כי אם בידיה, בידי אישה: ''ותאמר הלוֹך אלך עמך אפס כי לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך, כי ביד אשָה ימכוֹר יהוה את סיסרא...'' (שם, פסוק ט').

תמר ודבורה דאגו לעצמן ולמעמדן. אכן יש לכך השלכה על אחרים, אך מדובר במאבק אישי.

במאבקן של בנות צלפחד, התקיים בנוסף להיבט האישי - מאבק פמיניסטי תקדימי, שהביא לשינוי בפסיקה ולתקדים בעל השלכות ציבוריות וחברתיות.
מן הראוי הוא שילמדו ממנו גם היום, מאות ואלפי שנים מאוחר יותר.
בנות צלפחד נאבקו כאמור על ירושת אביהן, לכאורה מאבק על זכויות קניין. בהיותן היורשות היחידות, חמש נשים אחיות: מַחלָה, נֹעה, חָגלָה, מִלכה ותרצה (עצם ציון שמותיהן מצביע על חשיבותן) מגיעות ישירות אל משה וטוענות בפניו על זכותן לרשת את נחלת אביהן בהיעדר בנים-אחים במשפחה.

הן מגיעות אל משה בתקופה אשר באה לאחר תקופת יתרו, בה נעשו סיווגים ותתי סיווגים לגבי הטיפול בתלונות העם ובשל היות הנושא תקדימי, משה פונה אל אלוהיו בבקשת סיוע בפסיקה. למשה לא היה מענה והוא לא ידע כיצד לפתור את הסוגיה המשפטית; משה הודה כי מדובר בסוגיה חדשה שלא היה לו באמתחתו לגביה פתרון.

ראוי לחדד את הדברים; מדובר אמנם בנושא קנייני אך הדגש הוא על ההיבט הרוחני: ''למה יגרע שם-אבינו מתוך משפחתו...'' (במדבר, כ''ז, פסוק ד') בנות צלפחד לא דיברו על כסף אלא על מעמד חברתי, על ייחוס, על זכויות על ''שם אבינו''.

בנות צלפחד, גם לו לא היו מוגנות, לא היו רעבות ללחם ועתידן הכלכלי היה מובטח אף ללא הירושה, כי בהינשאן לאחרים ממילא רכוש בעליהן היה בשימושן כפי שקרה לכלל בנות ישראל. דאגתן הייתה לכך ששם אביהם ונחלתו יוותרו בחוג המשפחה. מטרה זאת הייתה בבסיס תביעתן.

משה פתר את הדבר על ידי חידוש בפסיקה.
מן הראוי הוא שגם היום ייעשו חידושים בהתאם לנסיבות ובהתאם לצורך בנושאים בהם זכויות נשים נרמסות וחייהן נהרסים; בעיות העגונות, בעיות של כהן גרושה, בעיית הממזרים, הגיור ועוד
.

לסיום, שתי נקודות לציון:
  • משה לא פסק לחומרה, הוא לא נקט במיצוי הדין על הצד המחמיר, למרות שיכל לעשות כן. בלי להעמיס קושי ולסבך חיים הוא פתר את הבעיה!
  • משה לא ניסה להסתתר מאחורי מנגנונים בירוקרטים שהיו קיימים כבר אז, כאמור, לאחר פרשת יתרו - הוא לא שלח את בנות צלפחד לשופטים שמתחתיו, אלא פתר את הבעיה שניצבה בפניו באופן ישיר ומיידי.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


למיטב זכרוני
פילדמרשל פון שפכטל (יום שני, 12/07/2004 שעה 15:37) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אלוהים הוא זה שאמר למשה לחרוג מהכלל.
זה מה שקורה כשאתאיסטים קוסמופוליטיים מנסים להשתמש
בתנ''ך כדי להצדיק את האג'נדה שלהם.
הם משכתבים אותו כמו שהם עושים לארועי האקטואליה.
_new_ הוספת תגובה



מאד מתפלא:
קצת מתפלא (יום שני, 12/07/2004 שעה 17:02) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הם לא דאגו ל''שם אמנו'' אלא ל''שם אבינו''. הן יורשות רק אם אין עוד בנים.

בכל המקרים הללו המאבק הוא למען פרט מסויים, אשה מסויימת - לא מאבק למען מעמד האשה, כלל הנשים.

אשר על כל אלה - לא פימיניזם ולא נעליים. הדת היהודית היא חשוכה ולא ממנה נלמד אורחות חיים מתקדמים, ליברליים ודמוקרטיים.
_new_ הוספת תגובה



מאד מתפלא:
אב''ע (יום שני, 12/07/2004 שעה 23:01)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא דובר על קידמה אלא על דוגמא והדוגמא היא לחדש הלכה כשצריך. מה לא ברור כאן?
_new_ הוספת תגובה



כי:
קצת מתפלא (יום שני, 12/07/2004 שעה 23:10)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ההקדמה של דבריך לרועץ לך:

''...בניגוד למקובל לחשוב, הפמיניזם אינו נחלת העולם המודרני. כבר בימי קדם נלחמו נשים על זכויותיהן, על מעמדן...''
_new_ הוספת תגובה



כי:
אב''ע (יום שני, 12/07/2004 שעה 23:20)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה לי כי המהות של המאמר הוא המסקנות שלו, ראה בסוף, ושם מדובר על הפקת הלקחים שצריך לחדש הלכה, ולא על פמיניזם. אני כאדם דתי חולק על טל, אני יותר שמרן, אבל איני יכול להינתק מהעובדות שחידשו הלכה כשהיה צריך, והרמב''ם מסביר באילו תנאים הנביא יעשה כן, שמא כאן לא הפורום להרחיב אבל אם אידרש ואם תתגלה סקרנות - ארחיב.
כך שאין רועץ ואין סתירה - יש רק שוני בהבנה של מה שחשוב באמת במאמר.
_new_ הוספת תגובה



אבל זה פחות מעניין אותי
קצת מתפלא (יום שני, 12/07/2004 שעה 23:50)
בתשובה לאב''ע
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה אכפת לי הלכה? שיחדשו, שיקפאו, זו בעיה שלהם. תורת התנהגות המבוססת על רצון אלהים היא ממילא מעופשת בעיני, ואחת היא אם תתחדש או תתחפש, או תירקב.
_new_ הוספת תגובה



לא חייבים לדבר בכל מצב
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 0:43)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם זה לא מעניין אותך, למה אתה בכלל מתערב בדיון? יש השוללים את הדת שלילה גורפת, כמוך, ויש המחפשים לה דרכים להעלות את הרלוונטיות שלה לחיים המודרניים, כמו הכותבת.

אני מציע לך להשתתף בדיונים שמעניינים אותך.
_new_ הוספת תגובה



איזו כותבת?
קצת מתפלא (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 1:21)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה חשוב לי לעמוד בפרץ מול נסיונות להכשיר את ההלכה.

לא זקוק לרלונטיות של ההלכה, מסתדר מצויין בלעדיה. אבל זה קשקוש, כמובן. בלתי אפשרית רלוונטיות כזאת. זה בדיוק מה שהראיתי בתגובתי הראשונה למאמר שבנדון.
_new_ הוספת תגובה



יובל, לא חייבים להגן על קרוב משפחה
יהודי (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 4:33)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יובל,
מיהרת ללחוץ בפזיזות על ה Enter של המקלדת מבלי להתעמק בטויעוניו הלוגיים (האם בגלל זיקתך המשפחתית לכותבת?)

חבל, פשוט חבל
גם אותי ההלכה אינה מעניינת למעט מהקיום-איום שלה על השאיפה לסדר חברתי שיוויוני שפוי ולא כפוי

המאמר הזה הוא בעצם גול עצמי לאג'נדה השוויונית השפוייה באמת

לדעתי, עמדתו הבלתי מתפשרת של 'קצת מתפלא' צרופה באור חכמה עמוקה

והערה לסיום
אני מוכן להמר ביחס של 1 ל 100 על מינה של אב''ע...
עוד אינטרסנטית בעלת אג'נדה שמעווותת מבחינה לוגית
_new_ הוספת תגובה



הפוסל במומו פוסל - הפזיזות
דוד סיון (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 6:27)
בתשובה ליהודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפזיזות ללחוץ על מקשי המיקלדת הוציאו תחת ידך ניחושים חסרי שחר. כנראה שאינך נחש ולכן לא כדאי לך להיכשל בניחושים.
_new_ הוספת תגובה



כאחד חכם ולא פזיז
שמאלני אהבל (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 11:02)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מנחש . וככה גם לא נכשל .
_new_ הוספת תגובה



בהחלט לא חייבים להגן על קרוב משפחה.
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 22:44)
בתשובה ליהודי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני מקווה שבעניינים אחרים הניחושים שלך קצת יותר מוצלחים.

1. אינני מכיר את כותבת המאמר ולא ידוע לי על קשר משפחתי כלשהו בינינו.
2. אב''ע הוא ד''ר אברהם בן עזרא. את יחס ההימור הבנתי, אבל לא נקבת בסכום הקרן. כמה אתה משקיע בהימור שלך?
_new_ הוספת תגובה



הפמיניזם
אלי (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 22:09)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הוא אחד הפשעים המפלצתיים והמחרידים ביותר כנגד האנושות
שנראו אי פעם.
מקומו באותה הקטגוריה עם הנאציזם,הפיאודליזם,הקומוניזם,הקולוניאליזם.
_new_ הוספת תגובה



מה אתה קצת מאוד מתפלא
שמאלני צר שכל (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 9:14)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עדיף שתתפלא מאוד קצת.
_new_ הוספת תגובה



מאד מתפלא:
סתם אחד (שבת, 29/08/2009 שעה 13:51)
בתשובה לקצת מתפלא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה שמי שנמצא בחשכה זה הכותב
וחבל כי למרות כול מה שאמר היה כדאי שיקח את הטקסט לזמנו כאשר נושאן של בנות צלופחד היה חידוש עולמי וגם היום מי שלא מכיר את תרבות הגויים חושב שמשם תבוא הישועה כדאי שכולנו נלמד קצת על תרבות האחרים כדי שנדע להעריך את תרבותנו
_new_ הוספת תגובה



אליצור סגל (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 11:00) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
נדמה לי שמעשית היום בתי הדין נוהגים לתת לבנות חלק בירושה גם אם יש בנים.

החלוקה בדרך כלל נעשית לפי אומדן דעת - ''שודא דדיני''.
למשל, תכשיטים, פמוטי שבת, ובגדים נותנים לבנות. גביעי קידוש וספרים לדוגמא - לבנים.

למיטב ידיעתי בדרך כלל את הרכוש מחלקים פחות או יותר שוה בשוה.

רק אם יש צואה מפורשת או אומדן דעת אחר מחלקים אחרת.
אליצור
_new_ הוספת תגובה



הבהרה
עו''ד (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 14:53)
בתשובה לאליצור סגל
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כיום בתי הדין הרבניים ואחרים נותנים לכל יורש/ת שווה בשווה אלא אם כן יש צוואה הקובעת חלוקה אחרת. אבל ככל שהבנתי, המאמר של טל הוא במישור העקרוני, ואני מוצא דבריה חכמים וראויים.
_new_ הוספת תגובה



אישה חכמה, הגב' רבינוביץ'
אריה פרלמן (יום שלישי, 13/07/2004 שעה 22:03) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כותבת בשום שכל ובטוב טעם, ביישוב הדעת ובשיבור האוזן.
קולה קול היגיון ודבריה דברי בינה.

דיבורה נינוח וסגנונה נעים, עד כי נתקיים בה דבר חז''ל:

''דברי חכמים בנחת נשמעים''.
_new_ הוספת תגובה



סדין עשתה ותמכור
קצת מתפלא (יום שישי, 16/07/2004 שעה 2:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

וחגור נתנה לכנעני. עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון, פיה פתחה בחוכמה ותורת חסד על לשונה, צופיה הליכות ביתה ולחם עצלות לא תאכל, קם פרלמן ויאשרה ויובל רבינוביץ ויהללה.

אבירות היא שוביניזם חשוף, מצ'ואיזם בהתגלמותו.

הלא ייבחנו כאן דברי הכותבים על פי טיעוניהם?

גם גברים חכמים ונעימים ונשים חכמות ונעימות עלולים לפלוט דברי הבל, שרבוטים מקושקשים.

לא הייתי רוצה לחשוב שאנשים כותבים כאן על מנת לקדם את תדמיתם, אלא על מנת לבחון את רעיונותיהם.
_new_ הוספת תגובה



לעניין משה
מירי (שבת, 17/07/2004 שעה 22:15) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא קם ולא יקום נביא כמשה, הוא תרוץ מאוד נח באשר לפסיקה. לראשי היהדות היום, אין סמכות דתית ממשית לפסיקה בעניינים כוללים ומהותיים כמו עגונות. הבעיות הפוליטיות הרוחשות, המחנות הדתיים השונים, אינם מאפשרים לצערינו פסיקה כוללת אשר תתקבל על דעת כולם, כי אין אפילו לא סמכות דתית אחת מזה דורות רבים המוסכמת על כולם. באשר לבתי המשפט שהם כאמור חילוניים, הרי שבוודאי אין להם סייג ושיח בנושאים אלו, ולכן למרות לכאורה הפרדה של דת ומדינה הפתרונות שוב בידי האשה האינדווידואלית. כלומר לעשות ככל העולה על רוחה במסגרת החילונית. זה משאיר את כל הנשים הדתיות בבעיה אמיתית קשה וכאן - לאלוהים הפתרונות או כפי שאת מציעה- לנשים אמיצות מנהיגות וכריזמטיות. שלצערינו אף שאני מאמינה שיש בנמצא, הרי בכל פעם שהן מרימות ראש למחות יש מי שיכה בהן עד חורמה.
_new_ הוספת תגובה



הביטוי המדוייק הוא:
קצת מתפלא (שבת, 17/07/2004 שעה 23:03)
בתשובה למירי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא קם בישראל כמשה עוד.

וגם: שיח ושיג.

תגידי, אם זה כל כך מייאש, אז בשביל מה לך כל זה? למה לעבוד אלוהים שוביניסט?

זה קצת מזכיר את המלכוד המייאש של האשה המוכה החוזרת לבעלה.
_new_ הוספת תגובה



בנות צלופחד
רחל (שבת, 06/08/2005 שעה 23:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן את צודקת בכך שצריך לעשות משהו בנידון העגונות, גרושות הכהנים ועוד נושאים כאובים השייכים לדת ולתורה, אך דין תורה זה דין תורה, ואין לערער עליו, גם אם הוא לא נראה לנו כנכון. מי אנחנו שנגיד מה נכון ומה לא, אם ה' קבע? לגבי בנות צלופחד, לא משה הקל עליהן את החיים, אלא ה'.
הלכה זו הלכה, ואפילו אדם שלא קם כמותו כמו משה, לא יכל לשנות את דין התורה אלא רק בהסכמתו של מי שאמר והיה העולם!
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי