| 
| ישראל בר-ניר (שבת, 03/12/2005 שעה 0:09) | |||||||
  | 
|||||||
הצגת המאמר בלבד  | 
		
  | 
|||
''כלכלה איננה בדיוק השטח שלי, אבל ישנם נושאים שבהם שכל ישר ומתימטיקה בסיסית הם כל מה שאדם זקוק להם כדי להבין את הפרובלמטיקה שלהם''. כלכלה היא נושא ששכל ישר (בלי פוליטיקה) ומתימטיקה בסיסית הם כל מה שנחוץ ברוב המקרים. לפי המאמר שלך יש לך גם את זה וגם את זה. כאשר אתה עוסק בפוליטיקה אתה מצטייר אחר לגמרי.  | |||
		
  | 
|||
''כלכלה היא נושא ששכל ישר (בלי פוליטיקה) ומתימטיקה בסיסית הם כל מה שנחוץ ברוב המקרים'' --- לא כל הכלכלנים שאני מכיר שמעו על זה.  | |||
		
  | 
|||
1. לא פלא שהרבה כלכלנים לא שמעו על זה, כי רובם לא שמעו אותי אף פעם. 2. הקטע הוא לא תיאוריה בכלכלה אלא דעה פרטית על המקצוע. לכן הנימוק שלך, ''...לא כל הכלכלנים שאני מכיר שמעו על זה'', לא רלוונטי ביחס לכותרת. בכל מקצוע יש אנשים שאוהבים להתפלפל ולהציג הסבר מסובך ומאד מורכב. אבל המצליחים יותר מציגים הסבר פשוט יותר. כך זה גם בכלכלה ולכן לפעמים גם הלא כלכלנים נוטים לחשוב שכלכלה זה מאד מסובך. כבר היו לי כאן ויכוחים ארוכים בהקשר הזה (גם איתך אם אינני טועה): כמה משתנים נחוצים למודל חיזוי סביר והאם המודל חייב להיות מורכב ומסובך. בין הכלכלנים הויכוח הזה הוכרע כבר בצעירותו של מילטון פרידמן שיצא מנצח....... אני נדגיש שהכלכלן המנצח הוא זה שלא מערב פוליטיקה בניתוח שלו.......  | |||
		
  | 
|||
====> ''לא פלא שהרבה כלכלנים לא שמעו על זה, כי רובם לא שמעו אותי אף פעם'' (-:  | |||
		
  | 
|||
לא, זה לא. וכו חשבת שאני....... ?  | |||
		
  | 
|||
בקרנות הפנסיה(במתכונת הנוכחית)כמו בכל ביטוח נלקחת בחשבון מסגרת סבירה של סיכון(''סבירות''). אינפלציה,לדוגמא,כמו שהיתה בישראל בשנות השמונים היא מעבר למסגרת סיכון צפויה. למרות שבחישוב לאורך עשרות שנים גם היא יכולה להכנס למסגרת סיכון צפויה. למיטב ידיעתי המתכונת הנוכחית של קרנות הפנסיה החדשות(משנת 1995)משאירה רק אי-ודאות אחת: ממוצע שנות חיי האדם.ולכן יהיה צפוי בעתיד ,מדי פעם עידכון ההפרשות לפנסיה. בנושא פשיטות הרגל:אין שום דבר מסחרי שאינו חשןף לכך.  | |||
		
  | 
|||
הפרובלמטיקה של תוכניות הפנסיה היא תוצאה של העליה הריאלית בשכר, ולא של האינפלציה. האינפלציה, במיוחד בשיעורים שהיו בעבר בישראל, מסתירה את זה. אפשר להניח הנחות סבירות לגבי עליית השכר של עובד שנשאר באותו התפקיד לאורך כל הדרך (כמה כאלה יש?) אבל אין אפשרות להעריך את עליות השכר שמתלוות לשינוי בתפקיד וקידום בדרגה. לשם דוגמא, עליה ממוצעת של השכר הריאלי בשיעור של 2 אחוז בלבד לשנה, תביא ליותר מהכפלת השכר בתקופת עבודה של 35 שנה. תוסיף לזה את העובדה שהשכר ממשיך לגדול גם אחרי הפרישה. דווקא לגבי ''ממוצע שנות חיי אדם'' (המונח הנכון הוא ''תוחלת חיים'') אין כל אי וודאות. כשמדובר באוכלוסיות גדולות זה פרמטר ידוע היטב עם אחוז שגיאה קטן מאוד. הוא משתנה בעיקבות ההתקדמות ברפואה, ולכן מעדכנים אותו באופן שוטף.  | |||
		
  | 
|||
טעות בידך לגבי חישוב העליה הריאלית בשכר במתכונת החדשה של קופות הפנסיה. ראשית יש זיקה בין התגמול החודשי העתידי לבין ''השכר הממוצע במשק'',כלומר ''עליה דרסטית'' בשכר לא תשקף בהכרח עליה זהה בתגמול החודשי. שנית: כל הפקדה היא השקעה בפני עצמה ועל פי התשואה שהקופה השיגה בכלל וההפקדה בפרט,כך יהיה התגמול החודשי. כמובן שמבחינה תיאורטית כל מבנה הקופה נועד להבטיח תגמול חודשי הולם (תמיד יש ירידה בהכנסה מפנסיה לעומת משכרת)ולכן ''ניבנו'' הקשרים והגבלים שימנעו חריגות בלתי סבירות בעתיד.  | |||
		
  | 
|||
בקרנות החדשות, המשתנים העיקריים המשפיעים על גובה התגמול הם שלושה: 1. הסכומים שגובים מן המשתתפים-הלקוחות. 2. שיעור התשואה שהקרן משיכה לאורך זמן (מהי התשואה המצטברת עד שהזכאי יוצא לפנסיה). האג''ח המיוחדות משחקות כאן תפקיד של הבטחת ריצפה מסויימת. 3. משך חיי הפנסיונר.  | |||
		
  | 
|||
זה שאמרתי  | |||
		
  | 
|||
האינפלציה גורעת חלק ריאלי גדול יחסית מערך הפנסיה (מותנה בסוג הפנסיה). לגבי פנסיה תקציבית - ערכי השקל מתעדכנים ריאלית בד''כ עם עדכון המשכורות של עובדי מדינה.  | |||
		
  | 
|||
במתכונת החדשה אין קשר לאינפלציה ,יש קשר לתשואה שהקופה תשיג.  | |||
		
  | 
|||
לא נתקלתי להתיחסות כזו לא במאמר הארוך (אולי יש ו לא הבחנתי ?) ולא בתגובות שהיו. עלייה משמעותית בתוחלת החיים בכל העולם, מהווה את הנטל העיקרי על משלמי הפנסיה הנוכחיים והעתידיים. פה קבור הכלב...  | |||
		
  | 
|||
כתוב שם המספק 3 ''משך חיי הפנסיונר''.  | |||
		
  | 
|||
נלקחה בחשבון ''תוחלת חיים'' מסוימת,לכן הוגדלו ההפרשות לפנסיה לפני מספר שנים. שינוי נוסף יגדיל את ההפרשות,או יגרום לשינוי בגיל היציאה לפנסיה.  | |||
		
  | 
|||
		
  | 
|||
הדבר הראשון - קרנות פנסיה בנוסח הישראלי (ודומני כי יש כאלה גם במקומות אחרים) אינן קרנות אישיות והסכומים המשולמים לחברים אינם פונקציה ישירה של הצבירה האישית אלא נובעים מכמה הנחות בדומה להנחות ולחישובים של חברות ביטוח. על חלק הקרן מפסידה ועל חלק היא מרויחה. גם חברת ביטוח, בכל הענפים החל מביטוח חיים וכלה בביטוחי נזיקין, אינה משלמת כספים כתלות ישירה בפרמיות אלא מניחה כי חלק מהמבוטחים לא יזדקקו לכסף וחלק כן ובסך הכל הכסף יספיק עבור כולם וגם ישאיר רווח. דבר שני - בייסוד הקרנות ההסתדרויותיות לפני כמה עשרות שנים הסתתרה הנחה נוספת, קצת תמימה אבל מעניינת. היתה הנחה כי דורות צעירים ישלמו את החסר בדורות הותיקים. ההנחה היתה כי בכל שנה יתווספו מבוטחים חדשים אשר יזרימו כספים בהתאם למצב המשק והשכר באותה עת וכי כספים אלו יכסו את החוסר במידה ויהיה חוסר. הנחה זו התבדתה לאחר כמה עשרות שנים מסיבות שונות והעקרית היא שדורות חדשים הצטרפו לשיטות חסכון אחרות. וזאת בנוסף לטעויות אקטואריות ובנוסף לחיוב הקרנות בידי הממשלה לשלם פנסיות לאנשים שחסכו תקופות קצרות (כגון עולים חדשים). דבר שלישי - הפנסיה התקציבית. ביסוד העניין היתה הנחה כי המעסיק ישלם בעתיד מתקציבו את הגמלאות לפורשים מבלי לנכות דמי השתתפות מהעובדים. בתמורה לכך נקבע כי שכרם של העובדים בארגונים אלה יהיה נמוך יותר מהשכר המקביל בארגונים המנכים מעובדיהם לחסכון פנסיוני. (עיקר ההשואה היה לארגונים הסתדרותיים שבאותו עידן היו המעסיק הגדול ביותר). במהלך השנים הצטברו מספר תהליכים אשר יצרו פצצת זמן כספית. הראשון היה כי העקרון של שכר נמוך יותר לא נשמר והשכר בארגונים המשלמים פנסיה תקציבית הגיע לרמות גבוהות מאד. (כגון צבא). הגורם השני היה כי ארגונים רבים מלבד הממשלה העתיקו את הפטנט וזאת למרות שאין להם את האפשרויות הקיימות בידי המדינה לשלוט בגבה תקציבם. דוגמה בולטת הן עיריות, אוניברסיטאות, בתי חולים (לאחרונה התפרסם ביה''ח ביקור חולים), ארגונים ממשלתיים שהפכו לחברות עצמאיות (כגון תע''ש) וכו'. על ארגונים אלה היה ליצור קופה מסודרת התלויה בגבה השכר המשולם בהם והם לא עשו זאת תוך עצמית עין של כל הגורמים ועתה הם עומדים בפני שוקת שבורה.  | |||
		
  | 
|||
אני רוצה להצטרף למקהלת המברכים. העובדה שהכותב אינו כלכלן עזרה לו, לדעתי, לחבר מסמך ברור לכל. זו הפעם הראשונה שקראתי משהו על פנסיה מבלי להרגיש שאני הולך לאיבוד בסבך של נתונים ושל מונחים מקצועיים. [בהקשר זה, שיעור המבוא הטוב ביותר שראיתי אי פעם בפיסיקה לאוניברסיטה היה בספר כימיה. הוא סיכם את כל הידע הפיסיקלי הנדרש לכימאי מבלי להעמיק, והחשוב ביותר – מבלי להוכיח דבר. מי שרוצה הוכחות והעמקות – יתכבד ויפנה לספרי פיסיקה.] חזי הצביע על נקודה נכונה. העליה בתוחלת החיים היא אלמנט קריטי באובדן היציבות הפיננסית של תכניות הפנסיה. בשנת 1889, כשאוטו פון-ביסמארק הציג את תכנית הפנסיה שלו, תוחלת החיים של גרמני ממוצע היתה 49 שנים. מעטים שרדו עד גיל הפנסיה, אך כולם השתתפו בחיסכון לפנסיה. לכן התכנית היתה ריווחית למדינה. תוחלת החיים כיום היא כמעט 80 שנה. ראה, למשל, http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr53/nvsr53_15.p... עמ' 25 (טבלה 6). אלה הן סטטיסטיקות אמריקאיות. בישראל ובאירופה תוחלת החיים ארוכה מעט מאשר בארה''ב, אבל המספרים דומים למדי. תוחלת החיים הזו היא הצפי עבור כלל האוכלוסיה. מובן שכאשר מישהו כבר מתקרב לגיל הזה, תוחלת החיים הצפויה לו היא ארוכה יותר. כך, לאדם בן 80 יש עדיין צפי של 9 שנות חיים. כאשר מגיע אדם לגיל 65, יש לו צפי של כ-20 שנות חיים. אדם המתחיל לעבוד בגיל 20 יכול להתחיל לשלם ביטוח לאומי. אם הוא צפוי לסיים את חייו כעבור 30 שנה, הרי שבמהלך תקופה זו הוא יצבור 360 חודשי ביטוח לאומי, שיעשה קופה מכובדת. מדי פעם יהיה מי שיעבוד 540 חודשים, ואז ייפלט ממעגל העבודה ויחיה עוד כשנתיים-שלוש (פחות מ-40 חודשים). אם נניח שבגרמניה של ביסמארק הגיע לכך אדם אחד מכל 5 (הנחה שרירותית. אינני יודע מהו המספר האמיתי), הרי שעל כל 1980 חודשי תשלום לביטוח לאומי, יצטרך הביטוח הלאומי להחזיר 40 חודשים, שהם 2% מההכנסות, דבר שקל לעמוד בו. בעמ' 7 במסמך דלעיל (טבלה 1), יש שיעורי תמותה בגילאים שונים. מתוך 2.4 מיליון נפטרים בוגרים, היו 29% בני 85 שנה ומעלה. 75% מהנפטרים היו בני 65 ומעלה. למרות העליה הדרמטית בתוחלת החיים, העליה ביכולת העבודה היא מתונה בהרבה. אדם יכול לעבוד ברוב המקרים גם מעבר לגיל 65, אך מעטים יכולים לעשות זאת מעבר לגיל 75. אינני יודע מה היה המצב מבחינה זו בסוף המאה ה-19, אך סביר שבמצב בו תוחלת החיים היא 49 שנים, הירידה בכושר העבודה היא סמוך למוות, שלא כמו היום. ואכן, גם בסוף המאה ה-19 לא ניתנה פנסיה בגיל כזה. תכנית פנסיה נועדה לכך שאדם יחסוך בשנות העבודה שלו מספיק כסף כדי לחיות בכבוד בערוב ימיו. צודק הכותב באמרו שהעלות העתידית של חיים בכבוד אינה ניתנת לחישוב פשוט. עם זאת, אני סבור שכלכלנים יוכלו לאמוד מהי רמת ההשקעה הנדרשת לתשואה ספציפית. במהלך חיים רגיל על האדם לשאת בתשלומים שאינם נדרשים לעת זקנה. גידול ילדים הוא הוצאה כבדה, וכמוהו גם משכנתא. יש לקוות שכשאדם מגיע לגיל זקנה, הוא אינו צריך לשאת בתשלומים לשתי ההוצאות הכבדות האלה. עם זאת, אם הוא בריא יש לצפות שהוא יצטרך לשלם עבור פעילות פנאי הרבה יותר מאשר בשנות עבודתו. כל החישובים האלה אינם קשורים לרמת החיים שאליה התרגל האדם בשנות החיים שלו.  | |||
		
  | 
|||
תוחלת החיים היא רק חלק מן המשתנים העיקריים שמשפיעים על קיצבת הפנסיה שיקבל הפנסיונר. אתה כמו חזי לא שמת לב שהנושא עלה כבר. יחד עם זאת אתה הצגת יפה את השינוי המשמעותי בהשפעת תוחלת החיים, מאז שהונהגה הפנסיה על ידי ביסמארק. אני מסכים שהעובדה שישראל אינו כלכלן עזרה לו לחבר מאמר בהיר לרוב אלו היכולים לקרוא. אבל כבר היתה לך הזדמנות לקרוא מאמרים כאלו בעבר (למשל דיון 1649).  | |||
		
  | 
|||
שמטבע הדברים, על מנת למנוע מהמאמר לגדול מעבר לכל פרופורציה, נמנעתי מלעסוק בהם. ראשית, המבנה האקטוארי של תוכניות הפנסיה. כאן הביטוח הלאומי הוא דוגמא מצויינת. בעיקרון אפשר לאמר שהביטוח הלאומי בארה''ב בנוי על בסיס אנטי אקטוארי --- ההפרשות השוטפות משכרו של העובד גבוהות מאוד יחסית לקיצבה לה הוא יהיה זכאי בעת הפרישה (זה נכון במידה רבה גם בישראל. אינני יודע מה המצב בארצות אחרות). אדם שצבר כאן את מלוא הוותק והיה ברמת ההכנסה המכסימלית לצורך הפרשות הביטוח הלאומי, יהיה זכאי לקיצבה של בערך 1,800 דולר לחודש (2,700 אם יש לו בן/בת זוג שתלויים בו). זה המכסימום. מזה מנכים תשלומים עבור ביטוח בריאות (כ 10 אחוזים). עם הכנסה כזאת לא מגיעים כאן רחוק. בכל זאת, למרות שעדיין יש בביטוח הלאומי רזרוות כספיות משמעותיות, פשיטת הרגל היא וודאית , והוויכוח הוא רק על המועד בו זה עתיד לקרות. הסיבה לכך היא פשוטה. בשנות ה 30, כשרוזבלט הנהיג את הביטוח הלאומי בארה''ב, היו בערך 6 או 7 עובדים על כל פורש שהיה זכאי לקיצבה. היום יש בקושי 2 עובדים על כל פורש, והמצב עוד יחמיר בעתיד הקרוב כשהגל של ה Baby Boomers (אנשים שנולדו בשנים מיד לאחר תום מילחמת העולם) יגיע לגיל הזכאות. הגידול בתוחלת החיים הוא רק אחד (ואפילו לא העיקרי) מהגורמים למשבר. לפוליטיקה יש תרומה נכבדת. הכללת ביטוח רפואי (Medicare) בביטוח הלאומי ע''י הנשיא ג'ונסון הוסיפה מחוייבות תקציבית מעל ומעבר (ההפרשות הנוספות משכר העובד רחוקות מלכסות את התוספת בכיסוי). החלטותיהם של הנשיאים קרטר וקלינטון להרחיב את הזכאות לקיצבאות למיליוני מהגרים לא חוקיים שבמיקרה הטוב הפרישו חלק מיזערי בלבד משכרם גם הן לא תרמו לבריאות הפיננסית של הביטוח הלאומי. לאחרונה, ביזמת המימשל הנוכחי, עוד הרחיבו את הכיסוי של Medicare והכלילו בו תשלום עבור תרופות. כל הגורמים שמניתי כאן הם בבחינת זרזים בלבד. המשבר היה מגיע בכל מיקרה, הם רק האיצו אותו. בתוכניות הפנסיה למיניהן המצב הוא הרבה יותר חמור. נכון לעכשיו, ההכנסות המובטחות לגימלאים נקבעות כאחוז מהכנסתו של העובד בתקופה בה היה פעיל. ללא יוצא מן הכלל, זה הרבה יותר מקיצבאות הביטוח הלאומי, בעוד שההפרשות לקרן רחוקות מלשקף את ההבדל הזה. לא צריך לפרט היכן נמצאות תוכניות הפנסיה התקציבית בתמונה הזאת. באשר לתוחלת החיים. לא צריך לחזור לימיו של ביסמרק. מספיק לעקוב אחרי השינויים שהיו במחצית השניה של המאה ה 20. ההתפתחויות ברפואה בתקופה שאחרי מילחמת העולם הביאו לעליה בתוחלת החיים שלא ניתן היה לחזות אותה מראש. אין שום סימן שהמגמה הזאת עומדת להשתנות.  | |||
		
  | 
|||
מה דעתך על תוכנית 401K (כשהמעסיק משלם לעובד גם כן) האם הוא כדאי?  | |||
		
  | 
|||
הן למעשה קופות גמל. זאת הצורה המפוצה ביותר היום של ביטוח לגיל הפרישה בארה''ב. שיעורי ההפרשות אינם זהים למקובל בארץ (בעיקר במה שקשור לחלקו של המעביד). מידת הכדאיות משתנה לפי המיומנות של מנהלי הקופות. עד היום מרבית התוכניות האלו הניבו תשואה יותר טובה ממה שהמשקיע הפרטי הממוצע יכול היה להשיג. אבל היו גם מספר מקרים בהם ניהול כושל (שלא לדבר על מעילות) גרמו לכך שהעובדים נשארו בחוסר כל.  | |||
		
  | 
|||
מה ידוע לך על הקופה GREAT WEST אם בכלל?  | |||
		
  | 
|||
		
  | 
|||
שלי נותן לעובדיו עד 2000 דולר בשנה תרומת המעסיק + הפחתה קבועה ממשכורת העובד שהולכת לאותה קופת גמל עד לגיל 59  | |||
		
  | 
|||
למיטב ידיעתי, ההפרשות תמיד מתבטאות באחוזים מהשכר ולא בסכומים מוחלטים. אצלי העובד יכול היה להפריש עד 12 אחוזים, והשתתפות המעביד נעה בין 2 ל 3 אחוזים. מאחר וביצועי הקרן היו מעולים, אין לי מה להתלונן.  | |||
		
  | 
|||
על כל דולר שהעובד מפריש לקופה המעסיק נותן דולר עד לסכום כולל של 2000 דולר מקסימום. בנוסף העובד יכול להפריש עד 14,000 $ בכל שנה. ד''א: זו חברה טובה בעלת ארבעה סניפים ב. CA  | |||
		
  | 
|||
אלה תנאים יוצאים מן הכלל.  | |||
		
  | 
|||
הצרכנים לא ישלמו את הפנסיה של חברת חשמל... כי כבר שילמנו אותה... חה חה חה אתם ממש פתתיים (אלו שחיים ברפובליקה). לא שזה יזיז לכם אבל הרי פתרון פטנטי חדש מבית היצר של רפובליקת הבננות החל מינואר, החשמל יופחת ב-6.19%. עד כה שילמנו את פנסיית העובדים בעקבות הסדר בין הממשלה לבין חברת החשמל מ-1996 בהתאם לאמור בחוק, שילמו הצרכנים תוספת לתעריפי החשמל בגין הפנסיה, החל משנת 1996. בהחלטותיה חייבה הרשות את חברת החשמל לדווח לציבור מדי שנה בחשבונות החשמל על הסכום שנגבה, וגובה החוב שנותר לתשלום. על פי נתונים שבידי הרשות, על בסיס אומדן צריכה, הגבייה לכיסוי מלוא החוב צפויה להסתיים במהלך חודש נובמבר 2005. על כן, החליטה הרשות להפסיק את גביית התוספת החל מינואר 2006 ולהפחית בהתאם את תעריפי החשמל. הללויה  | |||
		
  | 
|||
אבל מה לא בסדר בעניין זה? מאיפה צריכה חברת החשמל לשלם פנסיה לעובדיה אם לא מהכנסותיה?  | |||
		
  | 
|||
מי משלם את חלקם של עובדי חברת החשמל? מדוע נוצר חוב כל כך גדול עד 1996?  | |||
		
  | 
|||
איננה חברה עם תחרות בשוק. ואנחנו נשלם ויהי (כמו בכל רפובליקה) ועל כן ''האזרח משלם כי האזרח מטומטם'' כמו שידוע לכולנו. ראה להלן משכורת ממוצעת בחברת החשמל ואם אתה חושב שמגיע להם יותר זו היא דעתך האישית והיחידה ששמעתי ממשהו עד עכשיו.  | |||
		
  | 
|||
השכר הממוצע במשק עלה ב-3.5% בספטמבר בחודש ספטמבר עמד השכר הממוצע על 7,582 שקל, כאשר ברבעון השלישי היה 7,251 שקל. עובדי חברת החשמל ומקורות נהנו מעלייה של 11.6% בשכרם ל-18,394 שקל ברבעון השלישי  | |||
		
  | 
|||
מאיפה אתה רוצה שהציבור יקנה חשמל? מנין הנתונים על השכר, האם אלו הן עלויות שכר או שכר ברוטו/נטו לעובד?  | |||
		
  | 
|||
אבל יש כאן גם בעיה אובייקטיבית, מדינת ישראל לא יכולה לסחור בחשמל עם המדינות השכנות וזה מגביל מאד את היכולת לפתח תחרות בטריטוריה כה קטנה. השאלה היתה תשלום חוב לפנסיה של עובדים, אני לא מבין על מה הפליאה שחברת החשמל משלמת את החוב הזה מהכנסותיה. וכי מנין היה עליה לדעתך לשלם?  | |||
		
  | 
|||
מי משלם את חלקם של עובדי חברת החשמל בצבירת הפנסיה? מדוע נוצר חוב כל כך גדול עד 1996?  | |||
		
  | 
|||
או פנסיה תקציבית או שהם משלמים או כל דבר אחר. מכל מקום ברור שבצורה כזו או אחרת העלות מתגלגלת על מחיר החשמל, במה זה שונה מדברים אחרים? האם הפנסיה התקציבית, או עלויות השכר מהם מנכים הקצאה לפנסיה, של עובדי המערכות הציבוריות לא משולמות בסופו של עניין מההכנסות של מערכות אלה ממיסים?  | |||
		
  | 
|||
הצטברות חוב בהיקף כזה רק בגלל פנסיה הוא לא סביר. ראשית, אם זה חוב אמיתי הרי שמישהו לקח הלוואה ושילם עליה ריבית. שנית, אם זה סתם הסכם פנסיה רטרואקטיבי, כפי שנראה לי, זה לא תקין.  | |||
		
  | 
|||
עם הממשלה, יתכן והוא לא בסדר אבל לא ראיתי שמישהו יודע להסביר מה זה בכלל  | |||
מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.  |