פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
החשיבות רבת ההיבטים לתיעוד והנצחת השואה
צבי גיל (יום ראשון, 23/04/2006 שעה 18:19)


החשיבות רבת ההיבטים לתיעוד והנצחת השואה

צבי גיל



המאמר מתפרסם בעת ובעונה אחת באתר המחבר זרקור.
אפשר ואילו זה היה תלוי באי אלה פקידים הם היו מעלים רעיון להפרטת ''יד ושם''.

השרידים הנזקקים- ''הנצחת'' המצוקה

באחת ממסיבות העיתונאים של ''הקרן לרווחת ניצולי השואה'', שנערכה לפני מספר שבועות, מישהו מטעם הקרן רצה כנראה לתפוס כותרת והתבטא כי התמיכה בניצולים נזקקים חשובה יותר מאשר תיעוד והנצחה. כלומר, באין מקורות אחרים יש להפחית את המענקים למוסדות לתיעוד ולהנצחה ולהגדיל את התקציב לניצולי שואה הזקוקים לתמיכה ולסעד בערוב ימיהם.

לכאורה, דרישה מוצדקת, הגיונית או לא, אך הרגש תומך בזה. המצוקה זועקת ממנה. למעשה זאת גישה שגויה מכל הבחינות וגובלת בחוסר הבנה ואחריות, והיא רעיון עוועים. אלה שתי סוגיות נפרדות.

על פי הנתונים של ''הקרן לרווחת הניצולים'' 15% מכלל 280,000 ניצולי השואה שחיים בישראל זקוקים לסיעוד ולתמיכה. 90% מהוצאות הקרן ממומנים על ידי ''וועידת התביעות'', דרך קבע ומדי פעם בפעם נוספים מענקים מיוחדים. הממשלה שנמנתה עם התומכים בקרן הורידה את חלקה לשבעה מיליון שקל, ולאחר מסע ציבורי שניהלה הקרן, ואשר הביך את הממשלה, היא הבטיחה להכפיל את סכום הסיוע ל- 14 מיליון, רבע הסכום ממה שזקוקה הקרן. מספר הניצולים אמנם קטן, אך לעומת זאת הצרכים גדלים.

נראה לי כי האוצר שאיננו צדיק, ביקש שמלאכתו תיעשה על ידי אחרים, ומי יכול להיות אחר כזה אם לא דובר מטעם אותה קרן שמסייעת לשרידים במצוקה. לאוצר ישנה דוגמה טובה שאפשר לקרוא לה ''תסמונת התמחויים''. את מקום הממשלה לתמוך בנצרכים ממלאות עמותות שונות, ציבוריות ופרטיות. אגב עד כה לא נעשתה בדיקה מעמיקה, לגבי המקורות הכספיים שלהן. אם תרופה שמצילה חיים אינה מצויה ב''סל התרופות'' יימצאו בתי מרקחת אשר ימכרו אותה במחיר העלות. ויש עוד דוגמאות. מלבד זאת קימת העתודה האוונגלית בארה''ב.

כלומר באוצר מאמינים באמונה שלמה שלא ''אלמן ישראל'' ותמיד יימצאו רחמנים בני רחמנים שייחלצו לעזרת הנזקקים. הלוואי וזה היה אמת. עוד לא ראינו את כרישי הממון, אלה שזכו לפרסום על המשכורות המרקיעות ואלה שלא זכו לפרסום, שיכניסו את היד עמוק לכיסם ויעשו משהו למען אלה שנמצאים בגובה מתחת לפני הים. יש שעושים, בגלוי או בהסתר, אבל הם מעטים. אני למשל לא מצאתי, אני מבקש להדגיש- עד כה, ולו מיליונר אחד, כולל ניצול שואה, שמוכן לתרום למען תיעוד והנצחה של תרומת ניצולי השואה למדינה - תרומה קרדינאלית מאוד בכל התחומים. לא מן הדור הראשון ולא מן הדור השני.

מי שחייב לסייע לנזקקים שרידי השואה אזרחי המדינה - היא המדינה, ולא שום גורם אחר. זאת, מוסרית, והיסטורית. הם אזרחיה. המדינה, היא זאת שקבלה כספים מממשלת גרמניה לצורך זה, והיא שבין היתר מפלה לרעה את מקבלי הרנטה של פיצויים המשולמים על ידי הלשכה לנכים של האוצר לעומת הרנטה המשולמת על ידי ממשלת גרמניה. ועל הנכסים של קרבנות השואה בארץ דיברנו? דברנו. זה ועוד, ניצולי השואה, הסכימו בשעתו כי הכספים שממשלת גרמניה הקצתה בהסכם השילומים למען קליטת העקורים יופנו לכלל העולים. עכשיו הגיע זמן פירעון הפוליסה הזאת. מדובר בקומץ קטן יחסית של נזקקים. שכן, רובם המכריע של העולים לא קבלו פרוטה שחוקה מן המדינה. לדברי הפרופסור חנה יבלונקה, המדינה אף לא קלטה אותם, שכן הם קלטו את עצמם.

על שולחנם של חברי הכנסת היוצאת הונחה הצעת חוק ניצולי השואה, שאמורה הייתה לעגן הן את הזכויות של הניצולים והן את מעמדם של הארגונים שמייצגים אותם ואת נושא התיעוד וההנצחה. האוצר טרפד את הצעת החוק, ושר המשפטים, ניצול שואה, טומי לפיד, עמד, או ישב, מנגד. ההצעה נקברה ללא טקס. מדוע אפשר היה פעם לחוקק חוק למען לוחמים האנטי נאציים, ואי אפשר לחוקק חוק למען ניצולי השואה. התשובה היא פשוטה. אילו היום היה מוגש החוק הזה, הוא היה נופל. עם זאת אינני חושב שמישהו חשב על פתרון מקאברי להפריט את יד ושם, כפי שנרמז בכותרת המשנה. אולם המפריטים הגדולים ראויים לתהייה הזאת שכן נציגי הניצולים שניהלו משא ומתן עם פקידי האוצר תארו את גישתם כמשהו בין אטימות לבין ניכור ואף רשעות.
גם ארגוני הניצולים אינם חסינים מפני מחדל. הם, בעיקר עסקניהם, יכלו לעשות יותר. ואם הפוליטיקאים והפקידים הם ערלי לב, זאת בעיה אך אם הם כבדי שמיעה, דפיקות חזקות על השולחן, כאלה שיגיעו עד לברלין, היו פותחים את אוזניהם.


תיעוד והנצחה

מי שיזם את החוקים למען תיעוד והנצחה של השואה היו שרידי השואה. אחת התרומות שלהם לאחר יוזמת הבריחה מאירופה והשתתפות, אולי מכרעת, במלחמת העצמאות. הם עשו זאת לא רק למען עצמם וילדיהם אלא למען המדינה והעם היהודי. אלמלא מוסדות כאלה ובראשם ''יד ושם'', ואחרים כמו ''משואה'', ''בית לוחמי הגטאות'', ''מורשת'' וכיוצא באלה, זכר השואה היה נמחק, הן מתודעת הציבור הרחב בארץ והן מתודעת העולם. ''יד ושם'', עם הקמת המוזיאון החדש לתולדות השואה, הוא הגדול מסוגו בעולם, והוא אתר התיירות מספר אחד של מדינת ישראל. ''יד ושם'' לא היה יכול להקים את המוזיאון החדש והמרשים, בצורה ובתוכן, אלמלא תרומות ממוסדות יהודיים כמו ''וועידת התביעות'' ומידידי המוסד בעולם, יהודים וגם לא יהודים.

הגיליון האחרון של ''יד ושם'' ליום הזיכרון לשואה ולגבורה מוקדש לנושא ''צלם האדם בצל המוות''. המוזיאון החדש לתולדות השואה מספר על כך באמצעות אלפי פריטים ועדויות אישיות. האם יכול להיות תיעוד נעלה מזה. במנשר ניצולי השואה אשר התפרסם לאחר ''הכנס הבינלאומי למורשת ניצולי השואה- המשמעות הערכית והמוסרית לאנושות'' ביום הזיכרון ב- 2002 נאמר בין היתר:
אנו לא נהפכנו לשונאי אדם ולשוחרי נקם על דם נקיים.זוהי עדות ניצחת לערכי המוסר הטבועים בהוויית עמנו עתיק היומין ולאמונה ברוח האדם ובהשגחה.
רחוב לשנו – מוזיאון "יד ושם" לתולדות השואה, צילום: ששון תירם
רחוב לשנו – מוזיאון ''יד ושם'' לתולדות השואה, צילום: ששון תירם
זאת אמירה מתועדת שצריכה להיות חרותה עמוק בלוח לבם של הבריות, ולעולם תהיה אקטואלית ודוגמת מופת.

כיום אין כמעט מדינה שמכבדת את עצמה שלא תקים מוזיאון לשואה. אין אוניברסיטה חשובה שבה אין קתדרה או מכון ללימודי השואה. נושא השואה הוא כה פופולארי שפרופסור מייקל ברנבאום מי שהיה מנהל מוזיאון השואה בוושינגטון, ספר כי בעוד שבהרצאות שלו על השואה לפני עשרים שנה היו לו שבעה סטודנטים, כולם יהודים, בהרצאות שלו בסוף שנות התשעים, באחד הקורסים רבי המשתתפים באוניברסיטת ג'ורג'טאון יותר מ- 80% משומעיו היו לא יהודים. וזה לא רק באקדמיה.זה גם בשטח.

בעיירה זדונסקה וולה, לא רחוק מן העיר לודז', שבה נולדתי, חיים היום כששים אלף תושבים. אף אחד מהם לא יהודי. בכל זאת קבוצת נשים, מורות וסטודנטיות, נטלו על עצמן את המשימה הבלתי אפשרית כמעט לשקם את בית העלמין היהודי שנחרב כמעט כליל, בשל הזנחה וואנדאליזם. שיקום בית העלמין בזדונסקה – וולה
שיקום בית העלמין בזדונסקה – וולה
למטלה זאת הן רתמו את תלמידי הגימנסיה המקומית. זאת עבודה מפרכת וסיזיפית, אך בית העלמין הולך ומשוקם. הם עושים זאת בשיתוף עם בני הדור השני והשלישי של יוצא העיר בישראל, שמבקרים במקום ובסיוע פעיל של פרופסור דניאל וואגנר, ממכון וייצמן, דור שני לניצולי השואה מיוצאי העיר. אגף מיוחד במוזיאון הצנוע בעיר מוקדש לקהילה היהודית ועכשיו התקבלה הודעה מקמילה קלאוזינסקה, המורה הסטודנטית, שהנושא הפך אצלה למשימת חייה, שהם מקימים מפעל הנצחה בשם ''יחד'' בעברית. הוא יתעד מזכרות, מסות, מאמרים ותמונות על אנשי הקהילה היהודית בעיר בתקופה של טרום שואה, שמנתה אז רבבה, קרוב למחצית האוכלוסייה. האגודה תוקם במקום שבו היה ה''חדר'' היהודי, ומי שמנהלת את הבית, אלזבייטה גוסטינסקה, הסכימה להקצות את המקום לאגדת ''יחד''. עוד דוגמה לתיעוד והנצחה בעיר קטנה, מתוך מאות קהילות כאלה שהיו בפולין.

כל זה אפשר להכניס תחת כותרת אחת, והיא ''עתיד הזיכרון''. מדינת ישראל לא הייתה מה שהינה לעולם כולו, מכיוון שהיא משמשת ''אור לגויים''. היא לצערנו לא משמשת ''אור ליהודים''. השואה והשלכותיה הם שצרובים עמוק בתודעה היהודית ובדעת הקהל בעולם. כל זאת הודות לתיעוד ולהנצחה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


יש איזו הגדרה פורמלית
עמיש (יום ראשון, 23/04/2006 שעה 21:51) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למונח ''ניצול שואה''?
_new_ הוספת תגובה



למעשה כל יהודי הוא בחזקת ''ניצול שואה''
ישראל בר-ניר (יום שני, 24/04/2006 שעה 0:50)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אם היה לו המזל לא להגיע פיסית לאחד המחנות.

להורי ז''ל היה השכל (או המזל) לעלות לארץ כמעט מיד אחרי עליית הנאצים לשילטון. כל מישפחתו של אבי לא הלכה בעיקבותיו ולכן הם לא ניצלו (למעט אח אחד). איך תגדיר את הורי (ואותי לצורך העיניין)?
_new_ הוספת תגובה



זו בדיוק השאלה
סתם אחד (יום שני, 24/04/2006 שעה 13:33)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיהו ניצול שואה, איך קובעים, מאיפה הנתונים.
יש כמובן דברים מובנים מאליהם כמו אנשים ששהו במחנות או פרטיזנים או כאלה שהסתתרו בכל מני חורים וכו'.
נגיד שגם הסיפור נכון, אבל האם זה הקריטריון היחיד?
למשל - אלו שברחו מגרמניה עם עליית הנאצים זכו לפיצוי ישיר מממשלת גרמניה, אחרים פוצו לפי קריטריונים אישיים שונים, האם זהו הקריטריון?
_new_ הוספת תגובה



עוד משהו
דוד סיון (יום ראשון, 23/04/2006 שעה 21:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''עלייה במספר ניצולי השואה הפונים לטיפול פסיכולוגי'' (http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...).
_new_ הוספת תגובה



מוזיאונים וקירות הם לא העיקר
צדק (יום שני, 24/04/2006 שעה 3:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תיעוד והנצחה אמיתיים הם מה שנשאר במוחו של האדם.
אין לנו שום מוזיאון לעבדות במצרים,
ולמי שאינו יודע, העבדות במצרים היתה קשה
וכללה רצח עם והתעללות.
וללא מוזיאון כל יהודי כמעט מכיר וזוכר את האירועים,
וגם בעולם כולו אירוע זה מוכר וידוע לנצח.

ללמוד מהיהדות כיצד מנציחים באמת ולא כדי לצאת ידי חובה.
_new_ הוספת תגובה



בטח בטח
סתם אחד (יום שני, 24/04/2006 שעה 13:30)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

סיפורי סבתא על מצריים.
זו הדרך הנכונה להנצחת שקרים ושטויות
_new_ הוספת תגובה



בהערה קודמת של סתם אחד
צבי גיל (יום שני, 24/04/2006 שעה 19:31)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אכן לעניות דעתי יש הבדל בין ניצולי שואה,ולקטגוריה זאת אפשר להכניס הן אלה שברחו לרוסיה או העלייה הגרמנית שבאה ברגע האחרון לארץ,לבין שרידי השואה.הכוונה לאלה שעברו את הגיטאות ואת מחנות הריכוז ושרדו.הם גם ניצולים אבל בעיקר שרידים.
_new_ הוספת תגובה



בטח בטח
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 25/04/2006 שעה 7:19)
בתשובה לסתם אחד
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכיח לנו שהשואה איננה סיפור סבתא!

איך מוכיחים דבר כזה?

בוא נראה מה יש לך
_new_ הוספת תגובה



תפנה לאחמדיג'אן
עמיש (יום שלישי, 25/04/2006 שעה 9:51)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתם נראים לי מתאימים ביותר
_new_ הוספת תגובה



כדאי לדעת
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 25/04/2006 שעה 8:09) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל החילונים
''יום השואה'' נכלל עפ''י היהדות בט’ באב, אולי כדאי לומר זאת ולהזכיר.

ביום זה צמים ולא תוקעים בצופר, כמנהג הגויים, ולא עומדים בדום לביזוי כבוד הנפטרים אלא אומרים פרקי תהילים עם כונות כמו שלמדונו אבותינו זכותם תגן עלינו.
_new_ הוספת תגובה



כדאי לדעת
יובל רבינוביץ (יום רביעי, 26/04/2006 שעה 7:02)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אלה החושבים שהם דתיים.

זה בסדר גמור שתבזו את כבוד הנפטרים על ידי מלמול פסוקים. לא יעלה על דעתנו להפריע לטקסים הפגאניים שלכם. לא אשרוף ספר תורה בפומבי, משום שאני יודע שהפגיעה הרגשית בכם תהיה קשה.

וכמו שאני מקפיד כך בכבודכם ובתחושותיכם, עליכם לכבד אותי ואת הטקסים שלי. אם נדרש מכם לעמוד במשך דקה או שתיים בזמן שאתם ברשות הרבים, אני מצפה מכם לעשות זאת גם אם אינכם חשים את הצורך הנפשי בכך, בדיוק כשם שאני לא אפריח נפיחה בבית הכנסת.

נראה שאתם רגישים הרבה יותר מאיתנו לכל מני פעולות טקסיות. אם באמת תהיה כאן מלחמת תרבות, ייגזר דינכם להפסיד.
_new_ הוספת תגובה



כדאי לדעת
מהנדס אזרחי (יום שישי, 28/04/2006 שעה 5:29)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לכל אלה החושבים שהם יהודים.

זה בסדר גמור שתבזו את כבוד הנפטרים על ידי עמידה בדום כיאה לגויים גמורים.

וכמו שאני מקפיד כך בכבודכם ובתחושותיכם, עליכם לכבד אותי ואת המסורת היהודית שלי.

נו באמת

כתבת ''עליכם לכבד אותי ואת הטקסים שלי...'' אתה מתכון לטכסים של גויים עובדי עץ ואבן?
ואתה קורא לעצמך יהודי?
אם כך, למה לך להיקרא יהודי?
_new_ הוספת תגובה



כדאי לדעת
א. פרקש (יום שישי, 28/04/2006 שעה 7:10)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מבין איך הכנסתם שניכם את עצמכם לפינה. בכל מקרה שניכם עוסקים בשלילת האחר ולא בהצדקת עצמכם.

ובכלל, גם ההתנהלות הדתית וגם הפרוצדורה החילונית (שהיא מבית מדרש דתי של הרבנות הראשית והרב בראשי לצה''ל) לכיבוד המתים אינם עומדים בניגוד זה לזה. לעמוד דום, להדליק נרות ולהניף דגל אינם ''מנהגי גויים'' אלא מנהגים יהודיים מקדמא דנא. למשל חלק קטן מהמקורות:

במדבר פרק ב:
א וידבר יהוה, אל-משה ואל-אהרן לאמר. ב איש על-דגלו באתת לבית אבתם, יחנו בני ישראל:

י דגל מחנה ראובן תימנה, לצבאתם; ונשיא לבני ראובן, אליצור בן-שדיאור.

יז ונסע אהל-מועד מחנה הלוים, בתוך המחנת; כאשר יחנו כן יסעו, איש על-ידו לדגליהם.
ולמשל תקיעת חצוצרות/שופר בטכסי קבורה או בכנסת:
במדבר פרק י

א וידבר יהוה, אל-משה לאמור. ב עשה לך, שתי חצוצרות כסף--מקשה, תעשה אותם; והיו לך למקרא העדה, ולמסע את-המחנות.

ט וכי-תבואו מלחמה בארצכם, על-הצר הצורר אתכם--והרעותם, בחצוצרות; ונזכרתם, לפני יהוה אלוהיכם, ונושעתם, מאויביכם.
וכמובן, זה כתוב במשנה תורה - הילכות שופר: http://www.mechon-mamre.org/i/3600.htm.

הדלקת לפיד, נר וכו':
במדבר פרק י

יא ויהי בשנה השנית, בחודש השני--בעשרים בחודש; נעלה, הענן, מעל, משכן העדות.
קיום טקסים בציבור בעת שכל העם עומד:
שמות פרק לג

ח והיה, כצאת משה אל-האוהל, יקומו כל-העם, וניצבו איש פתח אוהלו; והביטו אחרי משה, עד-בואו האוהלה.
ואלה רק דוגמאות.
_new_ הוספת תגובה



תשובה יפה
עמיש (יום שישי, 28/04/2006 שעה 9:13)
בתשובה לא. פרקש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



כדאי לדעת
יובל רבינוביץ (שבת, 29/04/2006 שעה 10:25)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני ודאי יותר יהודי ממך, אבל לא אכפת לי כיצד תקרא לי. יש רבים המשתתפים בהילולות של רבנים שנפטרו, מנשקים מזוזות ועוד כהנה וכהנה טקסים פגאניים המקדשים עץ ואבן. הם סבורים שהם יהודים, דבר שהוא נכון בהגדרה מאד מצמצמת.
_new_ הוספת תגובה



מיהו יהודי??
מהנדס אזרחי (יום שני, 01/05/2006 שעה 7:06)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מיהו יהודי?? ההגדרה ליהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה או מי שהתגייר כהלכה, ארבע פעמים נתקל היהודי במשך חייו בעל כורחו ביהדות, ברית מילה עושים לו, בר מצווה עושים לו, חתונה עושים לו, חברה קדישא עושים לו, אבל הוא צריך גם לחשוב מה הוא עושה בתור יהודי?? במה הוא יהודי?? מה קושר אותו להיותו יהודי??

במה אתה יהודי? ספר לנו ונלמד
_new_ הוספת תגובה



הגיע הזמן
סתם אחד (יום שני, 01/05/2006 שעה 7:15)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עצה: לפני שאתה שואל, אולי כבר סוף סוף תספר במה אתה יהודי?
_new_ הוספת תגובה



מכל מה שאמרת רק הראשון נכון
ישראל בר-ניר (יום שני, 01/05/2006 שעה 7:42)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל היתר נתונים לבחירה חופשית.
_new_ הוספת תגובה



מכל מה שאמרת רק הראשון נכון
מהנדס אזרחי (יום חמישי, 04/05/2006 שעה 8:07)
בתשובה לישראל בר-ניר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא נכון

איזו בחירה יש לתינוק שעושים לו ברית מילה?
_new_ הוספת תגובה



זה בדיוק מה שאמרתי
ישראל בר-ניר (יום חמישי, 04/05/2006 שעה 8:19)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ברית המילה נעשית בכפיה (על כורחו). היתר הם תוצאה של בחירה חופשית.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי