פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
המלחמה בהיסטוריה מול קצבות וטמטום: למר גורביץ
מיכאל שרון ז''ל (יום שישי, 07/06/2002 שעה 14:01)


ליוסי גורביץ, שלום,

תודה על השגותיך, הקרובים מאד לשכל הישר ולתחושות האנושיות הבסיסיות, אודות מלחמה.

ברם, חשוב גם לראות פרספקטיבה נוספת, המאפשרת להבין יותר את מקומה ושגירותה של המלחמה בהיסטוריה האנושית, חרף פחד המוות האנושי, וגם את העובדה שטובי המוחות האנושיים עסקו במלחמה או כתבו עליה.

חכמת האסטרטגיה ואירגון מערכה צבאית, אינה זהה למלאכתו של הקצב. מיומנותו של הקצב, שענינה פריסה, הפרדת ניתחי בשר, וריכוך - בעזרת כלי חיתוך חדים וכלי משקולת - אינה נושאת כל דמיון למורכבות הרב צדדית של ניהול המלחמה. כך גם לגבי פעולתו האקראית, המתפרצת, ושטופת הדמים של הרוצח או החוליגן.
כאן מדובר בפעולה מושכלת ומתואמת, מורכבת להפליא, הכוללת לוגיסטיקה, הפעלת ציוד מורכב, תאום וקישור בין גופים שונים, תמרונים תוך רגישות טופוגרפית, יחסי אנוש בקבוצה וכד'. זו אולי אחת האינטגרציות המורכבות ביותר של מיומנות וידע אנושי.

אשר לקטל, אין עליך לשכוח כי קטל כזה מתבצע כל העת, גם בסביבתך האנושית הקרובה. הכוונה לעוינויות, יריבויות, מאבקי כוח, יוקרה וקנאה בין אישיים, שתוצרם - מתחים פסיכוחברתיים, הינו גורם ראשוני במעלה לקטל של עשרות ומאות מליונים באמצעות התקפי לב ותחלואה נרחבת, פרי הפגעות המערכת החיסונית, כמו רמות שונות של אובדן שפיות ואיזון וניוון הצלם האנושי.

יתכן רק שהמלחמה הינה, עד כמה שאבסורדי הדבר, מעין סובלימציה אצילית, תכופות ג'נטלמנית, הפונה יותר לתכונות הגבוהות שבאדם, במקום לנמוך ולשפל שבו. זאת, בדומה למשחקי יריבות ספורטיביים קבוצתיים ופרטניים, שהינם אמנם פחות מורכבים. יתכן,שבעתיד הקרוב, עם הרחבת מרחב הקיום האנושי והתפרסות המין האנושי למרחב הבין כוכבי, יקטן הקטל - תוך מעבר לניטרולי אנוש אחרים, לא בהכרח מפסיקי ומחבלי חיים.

קיימת טענה שבמלחמה כיום, עם גבור המיחשוב והרחבת ציוד ההי-טק, נעלם הרכיב ההרואי המסורתי. לדעתי, טענה זו מקורה באי הבנה, שכן קיים רכיב הרואי בכל ניהול משבר, בין אם אירגוני אזרחי, ובין אם צבאי.

אשר לצייתנות, זו אינה מאפיינת דווקא לוחמה, אלא מקורה בכל פעולה מתואמת אנושית הכוללת גופי אנשים. היעדר מידה של צייתנות באירגון כלכלי למשל, תפגום בהוצאה לפועל של כל תוכנית, כשמידת הפגימה, או ה''רעש'' והאנרכיה הקאונטר-פונקציונלית במערכת עומדת ביחס ישר למידת אי הצייתנות, בפרט בדרגים נמוכים.


להלן: השגותיו של מר יוסי גורביץ אודות המלחמה:
הנושא: מה פשר הקשקוש הזה?


אם נניח לרגע הצידה את הפנטזיה שלך, אורי, על השמדת הפלסטינים (דוגמא נאה מצאת לך בג'ינג'יס חאן, שנמצא בשורה אחת עם סטאלין והיטלר), אני חושש שיש לך אי הבנה עיקרית.
צבא הוא מערכת היררכית, היינו, מערכת בה החייל הקטן צריך לקבל פקודה אידיוטית, רצחנית, חסרת-טעם ואווילית מהקצין שלו - ולבצע אותה.

כפי שכבר אמר טניסון,

Theirs not to reason why
Theirs not to make reply
Theirs but to do - and die
Into the Valley of Death
Rode the Light Brigade

הצבא איננו מערכת אינטלקטואלית. הוא לא יכול להיות. אינטלקטואליות פירושה הטלת ספק. אם התרת לאל''מ להטיל ספק בפקודות הגנרל, ולגנרל להטיל ספק בפקודות הפילדמרשל, התרת לטר''ש להטיל ספק בפקודות הסג''מ. צבא כזה לא ישרוד. צבא לא יכול להיות מועדון ויכוחים.

ככזה, הצבא - כל צבא - הוא מערכת אנטי-אינטלקטואלית. בודדים בתוכו יהיו שונים מכך (מק'ארתור צוין כאן), אבל לרוב הם יידחו - בצדק, מבחינת המערכת - מתוך שורות הצבא; וראה מקרה לידל הארט.
אגב, גם ג'יגנ'יס חאן לא היה אינטלקטואל במובן המקובל של המילה, בלשון המעטה. זה לא הפריע לו להיות משופכי הדמים הגדולים של ההסטוריה האנושית.
שהרי זו מהות הצבא: לשפוך את דמו של האויב ביעילות רבה הרבה יותר מזו שבה הוא שופך את דם חייליך שלך.
קצבים אינם להיות יודעי ספר. לעתים קרובות, זה מזיק.
החייל-הפילוסוף הוא פיקציה בדיוק כמו המלך הפילוסוף. כותבי הספרים שבין
הגנרלים, להוציא חריגים מועטים, כתבו את הספרים *אחרי* שהסתיימה המלחמה.
בעיצומה, אין זמן למחשבות מיותרות.

חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


צבא חכם
רועי בלום (יום שישי, 07/06/2002 שעה 21:47) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

למעשה אתה צודק באומרך כי חובה שיעשה מה שאמר המפקד אחרת הצבא עלול ליפול, השאלה היא מה יקרה כאשר מפקד לא כשרוני ומוביל את חייליו למוות.

על כך כבר נאמר בעבר, כי המרחק מהצל''ש לירי על בגידה קרוב מאוד.

אם הפלת את מפקדך מה''סוס'' והבאת לניצחון בקרב, מירב הסיכויים שתקבל צל''ש ואולי אפילו תועלה בדרגה, ואם הקרב לא הצליח יתכן מאוד שתעמוד מול כיתת יורים.

השאלה הנישאלת היא האם יש קו אדום בסרוב פקודה, ואם כן היכן הוא עובר, האם על מנת להציל גדוד ראשי מפקד אותו הגדוד לשלוח למוות כיתה? ואם כן האם להם שיודעים הם שהמוות בטוח יש זכות לסרב?

הצבא בהמון מיקרים מזכיר גיבורים, אותם אנשים שעשו מעשה שלא פעם גרם להצלת חייהם של אחרים אולם סיכן את חייו של אותו גיבור. ונשאלת השאלה במה חייו של הגיבור מחירם נמוך משל זה שהציל? אולם הצבא בונה על אותם סיפורים ומפאר את שמם על מנת שיוכל להשתמש בהם לעתיד לבוא.
אותה כיתה שתהרג תירשם בספרים ואפילו משפחת המתים תקבל ציון גבורה שיוכל לשבת על הקיר ולהזכר באותו אדםשפעם חייך וצחק והיום שוכב תחת מצבה, אותו גיבור שהציל גדוד, השאלה היא האם אותו גיבור לא היה מעדיף בצורה אולי אנוכית לחלוטין לשבת בבית משפחתו ולרחם על אותו הגדוד שנהרג בגלל שהוא סירב לצאת למות בשביל להציל אותם.

האם הצבא יכול לקבל סירוב כזה? האם יש הצדקה לסוג כזה של סירוב? מי מחליט בצבא חיי מי שווים יותר, אותם מפקדים אשר כלל לא נימצאים באזור הקרבות אלא ''נילחמים'' בתוך הבונקרים.

להבדיל בכל צבא יש גם יחידות חכמות, יחידות אילו בדרך כלל נקראות יחידות מיוחדות. החיילים שם מאומנים בצורה הטובה ביותר ויש להם את הציוד הטוב ביותר וסומכים עליהם בדברים הקשים ביותר, ונשאלת השאלה במה הם טובים יותר.
התשובה העיקרית היא חוסר טמינת הראש בחול, החיילים שם נידרשים ליכולות חשיבה מורכבות כמו של המפקדים שלהם, הם נידרשים להיות מסוגלים לקחת פיקוד בכל רגע נתון בעיקר בשל הכמות המצומצמת שלהם שנימצאת באזורי סכנה, הם מעירים הערות גם למפקדים שלהם והערותיהם ניבחנות.(יצא לי להכיר כמה מהם במספר מקומות).
וכשם שהם סומכים על המפקדים שלהם המפקדים שלהם סומכים עליהם וזאת רק לאחר שאחד הוכיח לשני כי הוא ראוי לכך שיסמכו עליו.
בזכות היותם חכמים וחיחידות חכמות הם הופכים למה שהם.

נשאלת השאלה האם ניתן להפוך את הצבא לצבא חכם.
התשובה היא לדעתי לא. יש יותר מידי אנשים לא חכמים שכן צריך שישרתו בצבא ולהם אין יכולת ולא תהיה יכולת לאיכות מחשבתית ואו לקיחת פיקוד בשעת הצורך אולם הם מספיק טובים על מנת לשמש בתור מאזן כמותי מול האויב. (דבר שגם בו יש צורך)

האם ניתן להפוך יותר יחידות ליחידות חכמות, כן אולם זה יקרה רק אם תשנה את החשיבה הצבאית כולה דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי, בסופו של דבר כל עוד המפקד העליון לא נימצא בשטח ואינו מכיר את השטח באמת, הוא לא יוכל לעולם לעשות את המעשים הנכונים ביותר, או להבין מדוע פיקודו סירב לצאת ולמות בשביל להציל גדוד, שיתכן והיה ניתן להציל בדרך נוספת , שאיש לא הסכים לשמוע מחייל פשוט.
_new_ הוספת תגובה



וגם הערותיך חכמות, דקות הבחנה ורבות תובנה, רועי.
מיכאל שרון )שכטל( (שבת, 08/06/2002 שעה 12:21)
בתשובה לרועי בלום
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



למיכאל: ג'ינג'יס חאן
אורי מילשטיין (שבת, 08/06/2002 שעה 16:06) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

1. אין לי שום פנטזיות להשמידאף אחד. הראיתי איך המונגולים במאה ה- 13 והאמריקאים במאה העשרים פתרו את בעיית הרוצחים המתאבדים. מכל מקום אם מבקשים להקיש מדברי לצורכי השמדה, אז בוודאי לא השמדת הפלסטינים אלא השמדת הרוצחים המתאבדים בטרם יתאבדו, אך גם את זה לא הבאתי כהצעה או פנטזיה אלא כאנליזה.

2. אין מקום להשואה בין ג'ינגיס חאן לבין סטלין והיטלר, כי הראשון היה מצביא צבאי והאחרים היו מנהיגים פוליטיים. זאת ועוד: ג'ינגיס חאן לא השמיד את בני עמו כסטלין ולא השמיד באופן שיטתי עמים אחרים כהיטלר . הוא, בניו, ונכדיו המצביאים השמידו צבאות סדירים ובלתי סדירים ולוחמים בעת מלחמה. הם השמידו גם ערים שסרבו להיכנע. זה היה נוהג מקובל בעת העתיקה ובימי הביניים. גם מוחמד וממשיכיו הישירים נהגו כך במאה השביעית לספירה, לדוגמא, ואיש לא משווה אותם לסטלין או להיטלר, וגם יהושע בן נון להבדיל, נהג כך.

3.ג'ינג'יס חאן לא היה אינטלקטואל כי הוא היה גאון. במונחי אפלטון הוא הבין את הוויית הצבא והמלחמה הבנה ישירה ולא דיסקורסיבית. לפי מקצת מן ההסיטוריונים הצבאיים היו בהיסטוריה עשרה ''קפיטנים גדולים'' - גאונים צבאיים. הראשון שבהם אלכסנדר מוקדון, והאחרון נפוליון. אחד מהם היה ג'ינגיס חאן. מבחינות מסוימת ג'ינג'יס חאן עולה על כל האחרים כי לא היתה לו השכלה צבאית כלל, וגם השכלה רחבה אחרת לא היתה לו. בכל זאת חשיבתו האסטרטגית, האופרטיבית והטקטית היא מן המזהירות בהיסטוריה.

4. ג'ינג'יס חאן ידוע לשימצה בעיקר כי הוא איים על ארצות המערב הנוצריות והביס את צבאותיהן בשדות הקרב. בזמנו האמינו כי הוא שליח של השטן פשוטו כמשמעו. מענין שעד היום אנשים חושבים עליו במונחים כאלה ואתה ביניהם.
_new_ הוספת תגובה



לאורי: יש כאן אי הבנה- צטטתי את גורביץ שלו עניתי
מיכאל שרון )שכטל( (שבת, 08/06/2002 שעה 17:24)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



למיכאל: קראתי שוב, אתה צודק! תגובתי לגורביץ
אורי מילשטיין (שבת, 08/06/2002 שעה 19:41)
בתשובה למיכאל שרון )שכטל(
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



ג'ינג'יס חאן היה גם היה מנהיג פוליטי
יוסי גורביץ (יום ראשון, 09/06/2002 שעה 18:20)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חייליו נודעו באכזריותם והרגו - על פי הערכות - 35,000,000 (שלושים וחמישה מליון) בני אדם. התרבות המונגולית הרסה רבות, אבל לא בנתה דבר. ג'ינג'יס חאן ואנשיו היו ארבה אנושי. אין בהם שום דבר הראוי להערצה או הערכה, אם כי הטקטיקן בהחלט יכול ללמוד מהם שיטות להרג.
_new_ הוספת תגובה



ג'ינג'יס חאן היה בראש וראשונה אסטרטג
אורי מילשטיין (יום שני, 10/06/2002 שעה 7:32)
בתשובה ליוסי גורביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ג'ינג'יס חאן היה בראש וראשונה אסטרטג ומפקד מבצעים ולא דווקא טקטיקן. אם מנהיגי מדינת ישראל היו משפרים את האסטרטגיה שלהם ומפקדי צה''ל ומפקדי השדה שלו היו משפרים את היכולת האופרטיבית שלהם מצבה של מדינת ישראל היה טוב בהרבה. תיאטרון כדאי ללמוד משכספיר ופיסיקה מניוטון ואיינשטין. אבל מדינת ישראל נלחמת על קיומה מאז הקמתה בחזית הצבאית (ולא רק בה כמובן) ולא מזיק לה גם ללמוד דברים אחדים בתחום זה מג'ינג'יס חאן אפילו אם הוא בלתי סמפטי בקריטריונים של התרבות שלנו היום.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי