פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
כפרה?!
טל רבינוביץ' (יום רביעי, 09/08/2006 שעה 12:59)


כפרה?!

טל רבינוביץ'



תרומתו הנדיבה של איש העסקים גאידמק בדמות מפעל החסד שהקים בניצנים מהווה ללא כל ספק מפעל הראוי לשבח ולהלל. אין חולק על כך שהאיש השכיל לעשות בממונו מעשה שהיטיב עם כ-‏6000 מאנשי ''העורף האיתן''.
על כך נאמר לגאידמק: ''יישר כוח''.

גאידמק
צפייה בתכנית ''עובדה'' אשר הוקרנה ביום ראשון האחרון (5.08.06) לימדה אותנו על התודה העמוקה ועל ההערצה שחשים כלפיו אנשי הצפון אשר מצאו מקלט ב''עיר'' שהקים בניצנים. חלקם העידו כי הם מוכנים לעבוד בהתנדבות כל חייהם למען ייבחר האיש לכנסת... כי הם ילכו אחריו בלב ובנפש, באש ובמים... ואחרים הסתפקו בהכתרתו כ''מלאך'', כ''מלך'' ועוד תארים המיטיבים עם האיש.
על כך ירווה מר גאידמק נחת-רוח.
אין לי מושג אם כל הדיבורים על איך שהאיש הזה עשה את כספו הם נכונים או לא... וגם לא ממש אכפת לי עכשיו לאור מעשיו הנדיבים. לדעתי, גם אם הוא לא היה בסדר אז יש למחוק ולמחול לו על עברו בזכות מעשיו בהווה. מבחינתי האיש הזה הוא – 10!.
דברים אלה היו תגובתו של אחד מבנַי לכתבה הנ''ל.

כפפה מוסרית זו שנזרקה אליי בלי משים, מורמת במאמר זה...
להבהיר: הדברים שייאמרו להלן, אינם אישיים אלא כלליים. אמנם הועלו טענות לכאורה שגאידמק עבר אי אלו עבירות והוא אף נחקר במשטרה, אולם עניינו לא נתון לשפיטה על כף המאזניים, ולא בו מדובר.

• • •

לפני שנים צפיתי בזעזוע רב בסרט ''איש מת מהלך'' בכיכובו של השחקן שון פן. בסרט זה הוא גילם דמות של אנס ורוצח נתעב העומד בפני עונש-מוות בגין מעשיו. במהלך ימיו האחרונים בכלא, מלווה אותו נזירה צדקת (סוזאן סרנדון), אשר מנסה להביאו לכדי בקשת סליחה ומחילה ממשפחת הנרצחת ומאלוהים - בטרם הוא מוצא להורג. זאת היא עושה הן מתוך מטרה דתית שתכליתה למנוע את כניסתו לגיהינום והן מתוך מטרה פסיכולוגית שבבסיסה ההנחה כי אדם המישיר מבטו אל האמת ולא בורח מפניה – זוכה לטיהור נפשי ולניקיון פנימי, וכך ראוי לו כי ייפרד מהעולם.

לאורך כל הסרט הצופים נחשפים בהדרגה למעשיו האכזריים של הרוצח האנס, ובמקביל מפתחים (או אמורים לפתח), אמפתיה כלפי האיש, בדיוק כפי שקורה לנזירה הרחומה.
באחת מסצנות הסיום של הסרט, כשהוא כבר קשור לכיסא מותו ברצועות לאורך כל גופו, וחומר המוות מוזרק אל תוך ורידיו, מודה הרוצח בפשעיו ומבקש (סוף כל סוף) סליחה מבני משפחת הנרצחת (המגיעים לצפות בהמתתו).
כמו בכל סוף סרט אמריקאי טיפוסי, ברגעיו האחרונים ממש, הנזירה מלטפת את הרוצח במילים יפות של אור, חמלה, רחמים, סליחה ואהבה ומלווה אותו עד לרגע בו עיניו נעצמות לעד, ולבו מפסיק לפעום.

הקהל מוחא דמעותיו ונפרד בצער מהרוצח.

על פי הנצרות, בקשת סליחה ומחילה על פשע או על חטא נעשית באמצעות ה''וידוי'' שהוא מעין הודאה בפני הכומר על מעשים פסולים, הן בין אדם לחברו, והן בין האדם למקום. בכך מתבטל הלכה למעשה חטאו של המתוודה ונמחק כאילו לא היה. לפעמים יקבל המתוודה ''שיעורי בית'' בדמות תפילה או תפילות שעליו לומר.
לכומר, אשר לאוזניו מתוודה האדם, אסור לדווח לשלטונות על המידע הנגלה לו בעת הוידוי, ואין לכפות עליו את חשיפת המידע לצורכי ניהול חקירה משטרתית או ניהול משפט, שכן הדבר מהווה הפרה של התיקון הרביעי לחוקה האמריקאית.

ביהדות ''העסק'' הזה עובד קצת אחרת:
בימים עברו, נהגו הבריות לבקש מחילה מאלוהים על ידי הקרבת קורבנות. הקורבן היה לאלוהים ובאמצעותו כיפר האדם רק על דברים שבינו לבין המקום.
אולם, על מעשים שבין אדם לחברו - אין מקום לבקשת כפרה מבורא עולם, אלא רק מהאדם שנפגע, דהיינו: מהקורבן.
בית המשפט הוא שיקבע את עונשו של האדם שפגע בחברו, והעונש הוא הדרך בה ישלם האדם על מעשיו. העונש יחול גם כאשר הנפגע מוחל. הענישה תשיג מטרות נוספות של הרתעה, צדק, הגנה על ערכים, הגנה על החברה ועוד...

כלומר, בעוד שהנצרות מוחלת לאדם על כל מעשיו באמצעות הוידוי, הרי שהיהדות מוחלת לאדם באמצעות בקשת הסליחה (התפילה) אך רק על דברים שבין האדם למקום, ואילו מעשים שבין האדם לחברו - נסלחים רק אם הנפגע סולח לאיש שפגע בו, ובנוסף, הפוגע לא מתחמק מעונשו.

היום כאמור, לא מתקיים מנהג הקרבת הקורבנות והתפילה היא הדרך לבקש סליחה ומחילה. ''ונשלמה פרים שפתינו'', כלומר; נשלם בשפתיים שלנו, (על ידי התפילה), במקום בפרים (שהיינו מקריבים כקורבן).
גולת הכותרת של התפילה ביהדות היא: תפילת יום כיפור, הוא יום שכולו חשבון נפש וחזרה בתשובה. הצום אינו סימן לאבל; הוא לא נעשה למטרת סיגוף או ענישה, אלא מהווה אמצי לטיהור הנפש.
טיהור הנפש באמצעות התפילה היא אפשרות אחת. דרך אחרת להגיע לתחושת טיהור היא באמצעות עשיית מעשים טובים, גמילות חסדים ותרומה לחברה.

הדברים הכתובים עד כה מתייחסים לאדם שפשע או חטא, קרי: לצד הפוגע.
אך מה לגבי הקורבן?
מה לגבי הצד הנפגע?
מה לגבי החברה כולה?
האם הוידוי בפני הכומר, הצום ביום הכיפורים, או כל דרך למחיקת ''חובות'' נפשעים תורמת במשהו למצבו של הקורבן? למצבה של החברה?
האם אדם שפשע יכול לקנות את הסליחה והמחילה באמצעות גמילות חסדים, או נתינה ללא גבול?
כבר ראינו שעל פי היהדות אין הדבר כך כלל ועיקר.
לו תשובתנו היתה חיובית, הייתה מתקבלת המסקנה כי בעלי הממון יוכלו לפשוע ולחטוא כראות עיניהם – בידיעה שהסליחה תושג בעתיד בעזרת ממונם...
ועוד, אם בעלי ההון במדינה יוכלו לזכות במחילה וכפרה באמצעות קניית הסליחה – הרי שיהיה בכך עידוד הפשיעה בקרב שועי עולם וחינוך קלוקל.
במדינה כמו מדינתנו, מדינה בה אנו מדווחים מדי יום על שחיתות שלטונית של שרים, חברי כנסת, ראשי ממשלות ונשיאים אשר נחשדים, נחקרים, עומדים לדין, מורשעים וכו' – חשוב כי הממון לא יהיה כלי בידי נבחרי העם, או עשירי העם, דרכו יוכלו לקבל מחילה או חנינה לאחר שיקנו את סליחתם.

טענת הקשר הקיים בין עוני לבין פשיעה הופרכה זה מכבר במגוון מחקרים עולמיים. נהפוך הוא, אנו עדים מדי יום דווקא לקשר הקיים בין ההון לבין הפשיעה, וכידוע, הפער בין עשירים לעניים במדינה הולך וגדל מדי יום.

''הצדק'', אומרים, ''הוא דבר יחסי''.
הנחה שכזו יכולה להביא לכאוס חברתי שבו הצדק כמושג הופך לגמיש ולמושא עיצוב על פי צרכיו של כל מאן דהוא.
דווקא משום כך אין זה נכון לומר כי אדם שרצח את אשתו, או אנס את שכנתו, בגד במדינה, או שדד בנק, יכול לקנות את הסליחה ולהימנע ממתן הדין על מעשיו באמצעות הונו, כשרונו, קשריו או מעמדו.
כך לא היה ראוי שייעשה עם רוה''מ לשעבר, אריאל שרון, אשר פרשת האי-היווני ''הוחלקה'' לו בגלל הובלת מהלך ההתנתקות, כך לא היה ראוי כי יקרה עם עו''ד קלגסברג אשר דרס למוות אישה ובנה, וכך לא ראוי שיקרה עם אף אחד.
הדין צריך להיות אחד ואחיד לכולם.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הצדק הוא דבר מוחלט ולא יחסי
צדק (יום חמישי, 10/08/2006 שעה 0:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ישום הצדק לא יכול להיות מוחלט
עקב מגבלות טבעיות של האדם.

דוגמה פשוטה:
אדם גנב, נתפס, והוכנס לכלא.
לכאורה זהו צדק.
אבל מהענשתו נפגעים אנשים נוספים שלא חטאו,
אשתו, ילדיו, הוריו, אולי גם חבריו.
זהו צדק במגבלות האדם, אך לא צדק מוחלט.
_new_ הוספת תגובה



הצדק הוא דבר מוחלט ולא יחסי
עוקב (יום חמישי, 10/08/2006 שעה 14:43)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

להכניסו לכלא זהו הצדק, תקרא לזה איך שתרצה, להענישו בדרך אחרת זה גם צדק, העיקרון היינו הך, המידתיות ניתנת לדיון.
_new_ הוספת תגובה



הדוגמא לא פשוטה בכלל
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/08/2006 שעה 11:55)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

דינו של הגנב להשיב את מה שגנב ואף לפצות את הנפגעים. כך עושים צדק, לא בהכנסתו לכלא.
_new_ הוספת תגובה



נכון
צדק (יום שישי, 11/08/2006 שעה 12:59)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אך אני נותן דוגמה מהמציאות השכיחה מאד,
של הושבת הגנב בכלא.
דוקא החזרת הרכוש הגנוב הוא מעשה נדיר מאד.
גם גנב שנתפס והורשע לא מחזיר את הגניבה ולא מפצה את הקרבן,
על פי פסיקות בית המשפט.
_new_ הוספת תגובה



נכון
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/08/2006 שעה 13:10)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

על החוקים של מדינת ישראל אתה מדבר???

הכותבת השוותה לחוקי התורה, ולענ''ד, רק אליהם יש להתייחס כאשר מחפשים צדק.
_new_ הוספת תגובה



הנה דוגמה לצדק אלוקי
צדק (יום שישי, 11/08/2006 שעה 15:44)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מתנדב השלום נרצח בעיר העתיקה בירושלים

אחת הדרכים הנפלאות ביותר של הצדק.
האנטישמי נרצח ע''י מושא הערצתו.
_new_ הוספת תגובה



צדק הצמא לדם שר הלל לרצח
דוד סיון (יום שישי, 11/08/2006 שעה 17:05)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מזכיר את הצמאון לדם של נסראללה...
_new_ הוספת תגובה



האנטישמי הצמא לדם יהודי
צדק (יום שישי, 11/08/2006 שעה 17:12)
בתשובה לדוד סיון
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נרצח בידי הערבי הצמא לדם.

צדק פואטי.

ואנחנו צחים כשלג.
_new_ הוספת תגובה



לפי תגובתך (תגובה 81900) אתה לא צח כשלג
דוד סיון (יום שישי, 11/08/2006 שעה 18:16)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



הדוגמא לא פשוטה בכלל
ארל (יום שני, 10/12/2007 שעה 23:33)
בתשובה לנסים ישעיהו
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון ישעיהו מי שמכניס לכלא פושע בעצמו
_new_ הוספת תגובה



ידע במשפטים
עו''ד (יום חמישי, 10/08/2006 שעה 15:07) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הכותבת מגלה לא רק ידע במשפטים אלא גם גישה ראויה בשיפוט.
_new_ הוספת תגובה



בין אדם לחברו
נסים ישעיהו (יום שישי, 11/08/2006 שעה 11:57) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בס''ד.

גם על כך מבקשים או צריכים לבקש מחילה מבורא העולם ומנהיגו, רק שזו תינתן בתנאי שירצה את חברו עד שימחל לו.

דומני שלא נכון לומר כי בכל מקרה על הפוגע בחברו להיענש בידי בית דין. יש מקרים בהם די במחילה של הנפגע.
_new_ הוספת תגובה



בקשת מס' פקס
חסוי,אשקלון (שבת, 28/10/2006 שעה 22:43) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני אם ל-‏3 ילדים מקסימים ונבונים,בעלי מוגבל,עקב זה הוא מובטל,ואני מפרנסת יחידה-חצי משרה
לאחרונה חלה התדרדרות מאוד קשה בי ובילדים בעקבות המצב הכלכלי הקשה מוסד הרווחה טוען שהוא כרס ,אין לי למי לפנות מלבדך-אני פונה אלייך בשארית הכבוד שנשארה.
אנא שלך לי בהקדם האפשרי את מס' הפקס שלך.

תודה.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי