פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
הנהג הישראלי הסורר: לספסל הלימודים בשלב ראשון
צבי גיל (יום ראשון, 27/05/2007 שעה 6:07)


הנהג הישראלי הסורר: לספסל הלימודים בשלב ראשון

צבי גיל



''הגורם האנושי'' המשתולל בכבישים ראוי שיישב. תחילה מול מחנך, אחר כך מול שופט ולבסוף מול סוהר. קנס של 5,000 שקל על אי עצירה באור אדום יחדד את החושים שלו.
דעות קדומות וסטריאוטיפים פועלים לעתים קרובת כבומרנג, אך אם בכל זאת בוחנים את האובייקט שלהם בפועל, לא זו בלבד שיש סיכוי שהם מופרכים אלא עשויים להוות בסיס למחשבה שנייה, בונה יותר.

זאת הייתה ההתייחסות שלי לזימון לשעורים לנהיגה נכונה על ידי מינהל התחבורה – אגף הרישוי. הסיבה: במהלך 5 השנים האחרונות צברתי 12 נקודות, בשל אי-עצירה באור אדום – 8 נקודות, ועוד תוספת של 4 על איזו עבירה פעוטה, ובעטיין נקראתי לרענון כללי נהיגה נכונה. חשבתי לעצמי. מה כאן הפשע הנורא? במהלך יותר מ-‏40 שנות נהיגה אשר בהן לא פגעתי באדם, לא גרמתי לשום רכב נזק בלתי הפיך, שילמתי את הקנס, אז אי-אפשר לסלוח? כמובן שלא עברתי לסדר היום והסברתי בק''ן טעמים מדוע מגיעה לי מחילה. כאשר זה לא עבד, ביקשתי להעביר את השיעורים מהחורף לקיץ. לא ידעתי אם ''הליך מתקן'' זה מחייב נהיגה, מתקני רישוי וכיו''ב, ועוד בחורף. בדיעבד הסתבר כי מדובר בכיתה עם שולחנות וכיסאות, סבירים, שקפים דהויים, חוברת ומרצה ידידותי, ידען גדול בנושא וגם בעל חוש הומור יהודי חביב.

הקורס נערך על-ידי מכללת אפיק, המרכז הבינתחומי להשכלה טכנולוגית – בין היתר למקצועות תחבורה. השיעורים, של שני מפגשים, נערכו בשרות משרד התחבורה. מכאן שלא יצאתי לקורס לחפש את הצאן האבוד וגם לא מצאתי את המלוכה. אבל מצאתי משהו אחר. המשהו הזה גילה לי שהקורס הוא לא עונש. אדרבא, הוא צ'ופר. הוא גישה קונסטרוקטיבית לתיקון ליקויים אצל ''הגורם האנושי'', וריענון דרכי נהיגה נכונה ובמסגרת החוק. ואם הדברים מועברים גם בעזרים חזותיים, לוח ומרצה טוב, הם דרך לא רעה לשיפור איכות הנהיגה שלנו בכבישים.

אלא מה? יש נבערים מדעת שיישארו כאלה, שעבורם כל למידה היא בחזקת עונש. ולא לכולם ''מתמזל המזל'' להשתתף בקורס הזה. יש אנשים, רבים מאוד, שמגיעים, במקום לקורס, לבתי חולים ונשארים נכים לצמיתות. להם קורס לא יעזור. יש והם מגיעים ישר, או תוך זמן קצר, לקבר. יש גם שעבריינים, מועדים ממש, פשוט לא נתפסים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסמו באמצעי מאי 2007, היו בשנת 2006 כ-‏17,000 תאונות קשות שאחראי להן ה''גורם האנושי'' – כלומר הנהג. בראש הרשימה אי-הציות לרמזור. דווח על סייגים של מומחים, אשר טוענים כי משטרת ישראל רושמת תאונה על בסיס עבירה אחת. משמע שגם אם יש בצד שובל של עוד עברות פחותות ערך, אלה לא נרשמות. כך או אחרת, זאת רשימה מפחידה מאוד שאין לה כל קשר לתשתית או לכל גורם זולת ''הגורם האנושי''. לדעתי, גם אם הכביש משובש, הראות לקויה וכיו''ב – גורמים שאינם תלויים בנהג – הגורם האנושי הוא דומיננטי, מכיוון שנהג טוב ואחראי חייב להביא אותם בחשבון. אני למשל, אם נהג יושב על זנבי, כאשר אני נוסע במהירות המירבית המותרת, לא מחכה שהוא יאותת לי שאני אזוז, אני פונה ימינה, – או אם יש רק שני נתיבים – מאט, מנופף לו שיעבור ואני חש את האכזבה של האיש שכל התחמושת שהוא הכין היא לריק. תסכול.


המדיום חשוב, אבל המסר הוא העיקר

שמעון אליצור
אליצור: מסר קשה ברוך
כאן אני מוסיף הערת ביניים. במוקד הקומוניקציה, מבחינתי, עומד המסר. המדיה באים לשרת אותו. אבל יש לו, למסר, שני קצוות. אחד של מעביר המסר והשני של מקבל המסר. מי שרוצה לקבל אותו ישכיל לאמץ אותו בכל מדיום, אשר אינו אלא אמצעי. מי שמלכתחילה ניגש לנושא בזלזול, יתעלם מכל אמצעי תקשורת. שמעון אליצור, האיש שהגיש את השיעור המתקן, נאלץ, לצערי ולצערו, להיעזר באמצעים פרימיטיביים, אבל מי שרצה ללמוד אצלו דבר או שניים, למד גם את הלקח. אני יודע שבימינו לעתים קרובות מרוב מדיה לא מבחינים במסר ולעתים המסר הולך לאיבוד לחלוטין, או שהוא מלכתחילה מטושטש ונמחק מן התודעה. כלומר, מלכתחילה מתייחסים אל קורס כזה כאמצעי ארכאי. חיפשתי ומצאתי באתר Ynet, מתאריך 14 בפברואר 2002, ''פסיקה'' של כותב בשם הילל פוסק, שנהיגה מונעת בעצם לא שווה כלום ומה שדרוש הוא קורס נהיגה מעשית. 54 התגובות בעקבות המאמר, השטחי משהו, התחלקו פחות או יותר למצדדים ולמתנגדים. אחת המגיבות בשם אילנית פסקה אף היא ש''כול הקורסים לנהיגה מונעת הם פרי יצירתם המטופש של חכמי חלם''.
אבל מצאתי גם תגובות מהיבט שונה. לאה אהרונוביץ' באתר notes (האתר המשותף שבו מתפרסם ''זרקור'') במאמר תחת הכותרת ''חזרתי לכיתה ליומיים- קורס לנהיגה מונעת'', כתבה בין היתר:
ואז התחילו להן 6 השעות הארוכות ביותר שהיו לי בזמן האחרון. שמעון הוציא שקפים עם תרשימים משנות ה-‏80 שבקושי כבר הצליחו לראות אותם על הקיר (מי חשב אז על כללי שימושיות של כיתוב לבן על אפור בהיר שיוצג על הקיר...?!). שום חידושים, שום תרחישים, קצת הקראות, קצת ניסיון לשתף אותנו בדיון ''איך אתם חושבים ניתן היה למנוע את התאונה הזו?'' והרבה סיפורים אישיים של אנשים ששמעון מכיר שהיו מעורבים בתאונות (המלצה שלי, שמעון, היא לבדוק מזוזות).

אני כותבת כאן כבר זמן מה על הוראה וטכנולוגיה, על מיומנויות חדשות שנדרשות מהלומד ומהמורה. אבל המפגש הראשון החזיר אותי אחורה, אחורה.

אפילו ppt היתה מצילה אותנו לפחות ברמת השקפים. במקום שכל אחד יוציא את נרתיק המשקפיים שלו מהתיק וכעבודה קבוצתית ננסה לפענח מה הצבע של התמרור שמופיע על הקיר. ומוסדות הלימוד שמקבלים הכנסה יפה מאיתנו, פורעי החוק, לא יכולים להשקיע מעט בלומדה אינטראקטיבית שנוכל לעשות מהבית? אולי לפתח סימולטור קטן שיאפשר ''לחוות'' את התוצאות של ההחלטות שלנו בכביש?

מישהו ראה לפני כמה שבועות את התוכנית בהנחיית חיים הכט, בסגנון ''המבחן של המדינה'' שעשו בשיתוף עם עמותת אור ירוק ושם קיימו מבחן אמריקאי לתרחישים אפשריים יומיומיים בכבישי הארץ וכל אחד יכול היה לחשב איפה הוא ''מת'' לאורך הנסיעה לפי התשובות שנתן.

תוכנית כזו העניקה לי יותר ממה שמתכנני הקורס הזה חלמו עליו. חיים הכט – יצאת צדיק!

אלטע זאכען

פניות נכונות שמאלה
פניות נכונות שמאלה
הכותבת מתארת נכון את העזרים הארכאיים והדהויים שבהם משתמשים, ואני, אף שיצאתי מן הרענון הקצר עם ידע לא מבוטל על הרקע לתאונות, (אגב עם אותו שמעון – אליצור) לא ממליץ על שיטה זאת. אני גם לא ראיתי את המשדר עם חיים הכט.

שמעון אליצור הוא הנדסאי אלקטרוניקה ומחשבים, גמלאי של חב' ''בזק'' שבעבר לימד נהיגה, התנדב במועצה למניעת תאונות ושימש כסגן יו''ר במועצה הלאומית למניעת תאונות בירושלים. הוא מאמין בשיטת הלימוד המרענן. הוא מקבל תגובות די חיוביות מנהגים. ישנם גם מעטים כאלה שמקטרים אבל הרוב באים ולוחצים יד ומאוד מרוצים, בפרט במגזר החרדי ששואפים ללמוד בצימאון רב ואף מאוד פעילים. לאליצור אין שום אינדיקטור כמה נהגים יחזרו שוב לקורס או לקשיחים יותר. ככלל, אין לו ספק שאת השיעורים הללו כמו אחרים יש להקנות כבר בגיל הרך.

אשר לנתונים, הן על מספר המשתלמים בשיטה הישנה והן על תועלתם, זאת תגובתו של דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה:
משרד התחבורה הזמין מחקר שבוצע במהלך שנת 2005 על ידי חברה חיצונית. מהמחקר עולה כי מרבית המשתתפים הביעו שביעות רצון מן הקורס. הקורסים נחשבים להצלחה, במיוחד לאחר ההפרטה שביצע משרד התחבורה בשנה האחרונה ובמסגרתה ניתנים הקורסים על ידי שלושה זכיינים חיצוניים שזכו במכרז, דבר שהעלה את רמת ההוראה בקורסים ורמת השירות. יש לציין כי ישנם נהגים רבים אשר מבקשים לעבור את הקורס באופן יזום. מנובמבר 2006 ועד אפריל 2007 סיימו הדרכה בנהיגה נכונה כ-‏52 אלף נהגים.
מכל מקום, שיטת הפרסום הקיימת בטלוויזיה וברדיו, שבמרכזה הפחדה יזומה על ידי המנהל לבטיחות בדרכים, נחלה לדעתי כישלון. לא אני שקובע זאת, שכן אינני מומחה לתעבורה. התוצאות מדברות בעד עצמן. הן נחלו כישלון לא משום שהשיטה היא לא טובה, אלא משום שהיא לא מתאימה לציבור הישראלי, נכון יותר לנהג הישראלי המשתולל. הנהג הישראלי הוא לא אמיץ. הא ראייה – הוא לא מפחד. רק מי שמפחד ומודע לתוצאות הוא אמיץ. מה שמתאים לנהג הישראלי הוא קנס של 5,000 שקלים על אי-עצירה באור אדום, בפעם הראשונה. זאת הוא יבין. כמו באותו סיפור של הפסיכולוג והעגלון, ככל הנראה מוכר לרבים, אך תמיד טוב לחזור עליו. הפסיכולוג נתקל בעגלון שהצליף בפרד, והעיר לו שכיום יש שיטות מועילות יותר. למשל? שאל העגלון. מדברים אליו – השיב הפסיכולוג. אפשר לראות? אפשר! בשלב זה חיפש הפסיכולוג על הקרקע ומצא חתיכת מוט. הוא הרים אותו, ניגש לפרד והכה בראשו. מה קורה? הזדעק העגלון. עכשיו הוא ישמע – הסביר הפסיכולוג. 5,000 שקלים הם מכשיר שמיעה מצוין. גם לכותב שורות אלה.


הטלוויזיה יכולה

אני הרי לא מבקש כאן להתחשבן אלא להציג רעיון, ובכלל לא מקורי. הוא קיים במדינות שונות במערב, וזוכה לתשומת לב רבה. בהולנד, לדוגמה, הטלוויזיה משתמשת באפיזודות עובדתיות אשר מומחזות כהלכה, וזוכות להצלחה. הרעיון שלי הוא פשוט בתכלית. כל עם ישראל, נכון יותר נהגותיו ונהגיו, אשר מספרם, לפי נתוני למ''ס, היה 3.2 מיליון בסוף 2006, ראויים לקורס לרענון, אז מדוע לא להנחיל זאת לכולם? לשם כך לא צריכים כיתות. הטלוויזיה תעשה זאת טוב יותר. זהו מדיום מתבקש להדרכה נכונה, בכל התחומים ונהיגה אינה יוצאת מכלל זה. כאן לא צריך להסתפק בשקפים דוממים מיושנים או ברישום בצבעי גיר על לוח שחור. ישנם עזרים בשפע, הנפשה, תוך שילובים שונים, כולל קטעים תיעודיים. אין גבול לאפשרויות להסביר.

בראש וראשונה חובה זאת חלה על ערוץ 1, טלוויזיה ממלכתית שממומנת מכספי הציבור. אבל מי שמסוגל לשאת במטלה של קורס כזה, או תקראו לזה בשם מושך אחר, היא הטלוויזיה הלימודית (וראוי שתחזור למנדט המקורי שלה – ''טלוויזיה לימודית'' ולא ''חינוכית'') בתוכניות שלא ייקטעו בפרסומות. משדר סדרתי כזה עשוי להיות להיט, בייחוד אם זאת תהיה הפקה טובה, כולל במאי טוב ומגישה או מגיש טובים, רכי ביטוי וענייניים. כמי שמצוי בענף זה של התקשורת אני יכול לומר במידה רבה של ודאות שקיימים משדרים תכליתיים שהם הנאה חזותית לעצמה. כשם שיש פרסומות, מעטות מדי, שיש בהן חן רב. והעיקר – המסר.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


מאמר מעניין
אדם חושב (יום ראשון, 27/05/2007 שעה 12:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמה הערות:

1. נתחיל מהסוף, אני אישית לא עברתי קורס שכזה, אולם אני נוטה להסכים עימך שכל הנהגים/ות ראויים/ות לעבור אותו. לגבי המדיום, הזכרת את הטלוויזיה, בהחלט רעיון טוב. לא פחות טוב, אולי, להקים אתר אינטרנט ייעודי (אולי יש כבר כזה?). היתרונות:
א. זמינות תמידית (למשל- לא פיספסתי את השידור כי הייתי בחתונה).
ב. האינטראקטיביות - אפשר לעשות מבחנים/שאלונים, לחזור/לקפוץ לקטעים וכו'.
החיסרון: לא כל הנהגים/ות מחוברים לרשת, לכן אולי צריך גם בטלוויזיה וגם באינטרנט.

2. נושא שכבר חשבתי עליו קודם למאמר הנ''ל, הוא נושא הענישה. הדבר יכול להיות נכון לא רק למקרה התחבורתי אלא בתחומים נוספים: כשדנים בעבירה, לעיתים יש לחלקנו, נטייה לבלבל בין מטרה לאמצעי - המטרה היא מניעת העבירה, העונש הוא אמצעי אחד. לדעתי העונש צריך להיות ''קו ההגנה'' האחרון במלחמה בעבירות. עונשים חמורים לא תמיד מרתיעים, את רובנו ודאי כן, אבל ייתכן שיש מיעוט שלא. הטכנולוגיה יכולה -לעיתים- להוות קו הגנה יעיל לפני. לצורך המחשה, דוגמא תיאורטית: מהירות הנסיעה, יש הגבלות בתמרורים. אם היתה הגבלה מכנית על מהירות (ואני מניח שזה נושא מורכב טכנית, אבל זו רק דוגמא, לא ניכנס כרגע למורכבות) כי אז לא ניתן היה לעבור את עבירת המהירות מלכתחילה. אני מניח שמוחות מבריקים ויצירתיים יכולים לחשוב על פתרונות מניעתיים שכאלה להרבה בעיות.

* כותב תגובה זו נוהג 28 שנה.
_new_ הוספת תגובה



נהיגה מונעת למי?
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 27/05/2007 שעה 23:11) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני נוהג 28 שנים. לאחר 10 שנות נהיגה צברתי גם אני די נקודות והשתתפתי בקורס האמור. היה נחמד ומהנה.

כאמור, זה היה לפני 18 שנים. מטבע הדברים אינני זוכר את הכל בצורה חדה.

האם הקורס תרם לי? למדתי מספר דברים חדשים. בסך הכל שמחתי שעשיתי את הקורס הזה.
האם הייתי עבריין-תנועה שהתנהגותו השתפרה בעקבות הקורס? לא, לפחות על פי תחושתי. העבירות שבעטיין צברתי נקודות נראו לי שוליות גם בסיום הקורס.

מה קהל היעד הרצוי לקורס הזה?
כאן הנקודה העיקרית שלי: אני סבור שלנהג חדש אין כל כך מה לחפש שם. לדעתי, אדם שלמד נהיגה ועבר טסט הגיע למצב שבו הוא יודע לתפעל מכונית ומכיר את חוקי התעבורה. הוא עדיין *לא* יודע לנהוג ועליו עוד להשתפשף. המטלה העיקרית על הנהג היא קליטה וברירה של גרויים סימולטניים מרובים. הוא צריך להיות מודע בכל רגע שהוא למצב התנועה, לתמרורים ולסכנות הפוטנציאליות. שליטה בכל אלה מחייבת אימון ואורכת זמן.

נהג שהגיע לשלב סטטי, כלומר – הוא די מנוסה כך שיום נהיגה נוסף כבר לא משפר את מיומנויותיו, בשל לעלות שלב וללמוד על נהיגה מונעת. בעבר הועלתה הצעת חוק לשלוח את כל הנהגים החדשים לקורס נהיגה מונעת על חשבונם. נדמה לי שיוזם הרעיון הזה היה זבולון אורלב, אבל אני לא סגור על הנקודה הזו. בכל אופן – ההצעה הזו נראית לי שטותית ופופוליסטית.
_new_ הוספת תגובה



סיפור קטן
ע.צופיה (יום שני, 28/05/2007 שעה 7:49) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לפני זמן רב מאוד עברתי פעם ראשונה את הקורס לנהיגה מונעת. היה נחמד ומועיל. לדעתי, נהיגתי השתפרה.
בתום הקורס יש בוחן. ההוראות הן שמי שטועה,אפילו בתשובה אחת, מוזמן לקורס חוזר. כאשר נגשנו לבוחן להמחזיר את הבוחן, העיר הבוחן לבחור שלפני: 12 זה ג. ענה הבחור: לא, זה ב. ג-אמר הבוחן. ב-ענה הבחור. נגחתי בכתפו ולחשתי לו : הוא נותן לך את התשובה לך תתקן( ובליבי הוספתי: אידיוט).
לאחר שנים השתתפתי בקורס שני. כבר לא השפיע עלי.
_new_ הוספת תגובה



סיפור קטן
לוי (יום חמישי, 31/05/2007 שעה 22:41)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השתתפתי פעמים בקורס כזה .
אני נוהג כ-‏40 שנה .
הבחנתי שרוב המשתתפים היו נשים בהריון וכמה זקנים לא יוצלחים אשר לא הבחינו בשוטר .
הבנתי שההוראה הזו מהווה תוספת שכר לעובדי משרד התחבורה על חשבון הנהגים .
כסף הוא פריט שימושי .
_new_ הוספת תגובה



סיפור קטן
ע.צופיה (יום שישי, 01/06/2007 שעה 5:22)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני השתתפתי פעמיים. לא היו כמעט נשים,לא זקנים. היו נהגי מוניות, שוטרים וסתם עמך.
נכון, זה תוספת הכנסה, אבל המרצים עובדים בשביל זה משעה 5 בערב עד 10 בלילה.
חוץ מזה, שיהיה להם לבריאות, אם אפשר להרויח כמה גובות, למה לא?
_new_ הוספת תגובה



כנופיה של עבריינים...
עמיש (יום ראשון, 03/06/2007 שעה 8:29)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

גם אני נוהג לא מעט שנים ובחיים לא קבלתי שום נקודה, הועמדתי לדין פעם אחת וזוכיתי ולא נשלחתי לשום קורס.

נראה לי שאתם חברה לא טובה עבור אנשים הגונים כמוני.
_new_ הוספת תגובה



כנופיה של עבריינים...
ע.צופיה (יום ראשון, 03/06/2007 שעה 13:32)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא צריך להגזים, בסך הכל עבירות לכשעצמן חמורות,אך בפועל לא סיכנו אף אחד חוץ מהשוטר שארב בין השיחים.
_new_ הוספת תגובה



תירוצים במשטרה
עמיש (יום ראשון, 03/06/2007 שעה 14:09)
בתשובה לע.צופיה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני עוד עלול לצאת מכם לתרבות רעה
_new_ הוספת תגובה



תירוצים במשטרה
ע.צופיה (יום ראשון, 03/06/2007 שעה 14:19)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בגילך?
במחשבה שניה, אולי הגיע הזמן.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי