פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה
צבי גיל (יום חמישי, 19/07/2007 שעה 6:00)


שוחרי הסביבה: החיבוק שלכם חונק אותי וגם... את הסביבה

צבי גיל



שמירת הסביבה היא ברכה לטווח ארוך וגם לטווח הקצר. סל של מחמאות ותודות מגיע לפעילים בתחום הסביבה. אלא שלעתים, החלק האידיאולוגי, ולא המעשי, של המאבק למען סביבה ידידותית, גובר, ואידיאולוגיה, בייחוד קנאית, עלולה להיות במקרים מסוימים נטל ולא נכס.
עיכוב בפתיחת כביש מספר 9 שעוקף את הכניסה לירושלים, הוא אחת הדוגמאות. סוף סוף אישרה הוועדה המחוזית לתכנון לבנייה בירושלים את פתיחת הכביש, תוך התחייבות ראש העירייה וחברת מוריה, היזמית, להשלים את עבודת השיקום. אבל זאת אפשר היה לעשות גם לפני חודשיים.
אוהל בדואי
מעלה הקסטל במחצית המאה ה-‏19
איור מתוך הספר חיי יום יום בא''י, מאת אליסה רוג'רס
כאשר אני נוסע לירושלים באוטובוס אני נהנה להתבונן סביבי על הנוף הנפלא. מאות פעמים אתה יכול לחלוף בכביש הזה ובכל פעם ליהנות ממנו מחדש.זה כאשר אני נוסע מן הבירה לתל אביב. כאשר אני חוזר, אני מצטייד בעיתון משום שתמיד קיימת אפשרות שבצומת ''מוצא'' השיירה נעצרת. אז, במקום להתבונן בנחש התחבורתי הזוחל, אני קורא עיתון. ומה רואות עיניי. ידיעה קטנה שכביש מספר 9 יישאר סגור על פי דרישת החברה להגנת הטבע עד לסיום השיקום הסביבתי והנופי בשולי הכביש החדש. כביש מספר 9, לתשומת לבכם, שסלול מיד לאחר צומת מוצא, אמור להזרים את כל התנועה שהיעד שלה צפון ירושלים, מעלה אדומים, ים המלח והבקעה, ובכך להפחית את העומס בכניסה לעיר. חברת מוריה שאחראית לבניית הכביש טענה שאמנם עבודות השיקום לא הושלמו אך יש לאשר את פתיחת הכביש בגלל העומס ובמקביל להמשיך בעבודות השיקום. בית המשפט המחוזי קבל את העתירה של החברה להגנת הטבע והכביש בינתיים לא ניפתח.

יום לאחר הודעה זאת התפרסם דו''ח של ארגון ''אדם,טבע ודין'', הסבא רבא של ארגוני הסביבה, שבו נקבע בין היתר כי על ישראל להציב לעצמה יעד של צמצום גזי החממה בשיעור של 20% עד לשנת 2020, באמצעות צמצום פליטת זיהום אוויר וחסכון באנרגיה. שבוע מאוחר יותר מגלה לנו יו''ר הארגון, הפרופסור דני רבינוביץ', כי 20% מתחמוצת הפחמן הנפלטות בישראל הוא כלי הרכב. שימו לב: לא שיפור, או שיקום סביבתי בכביש מס' 9 אלא פליטת פחמן - כמו ליד סיבוב מוצא.

אינני כלכלן אלא שוחר טבע וסביבה ולכן לא התעמקתי בנזק הכלכלי שגורם העומס, כולל איבוד זמנם של הנוסעים, צריכה גבוהה של דלק, ערעור עצבים, גם עניין בריאותי וגם עניין כספי וכיו''ב. לעומת זאת חשבתי מה כמות הזיהום שנפלטת מאלפי כלי הרכב אשר נעים בקצב של צב. מהי כמות הרעל שנדבק לעלווה הירוקה בואכה לירושלים, מהי כמות החום שיוצאת מן המפלטים כתוצאה מן הפקק האדיר הזה. לא רק של יומם יומיים, אלא חדשים שהכביש לא נפתח בגין אי השלמת השיקום בצדי הכביש על ידי חברת מוריה. אז מי כאן תורם לזיהום הסביבה וכתוצאה - לחימום כדור הארץ?

מעניין אם הפעילים בארגון ''אדם,דין וטבע'', הזדמנו לאותו זיהום האוויר שכנגדו הם מתריעים. מה שהביא אותי למסקנה שלפעמים מיטיבנו, שוחרי הסביבה, הם מאוד סלקטיביים בכל הקשור לבריאותנו. תיקוב הסביבה את התנועה הממונעת, ייקוב הדין של שיקום נוף את הר האנשים שתקועים בפקק, ובלבד שחברת מוריה תיענש. שכן, פתיחת כביש מספר 9 לא הייתה מענישה את הנוהגים בו, אך אי פתיחתו מענישה את הבאים לירושלים ובמידה רבה שוחרי הסביבה כמוני. בומרנג חלמאי. שרות דב. הכביש, כאמור ייפתח בשבוע הבא, אך את הפתרון ניתן היה למצוא לפני חודשיים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


הבעיה כאן היא מוסדות המדינה.
צדק (יום חמישי, 19/07/2007 שעה 11:20) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המדינה מוותרת באופן שיטתי לכל העשירים מבצעי הפרויקטים הגדולים.
בכל פרויקט גדול יש דרישות סביבתיות שונות,
מבצעי הפרויקט שהתחייבו להם לא מבצעים את הדרישות
בידיעה ברורה שהמדינה תוותר להם.
אותו הדבר קורה בכביש 9. את פעולות השיקום היו אמורים להתחיל לפני מספר חדשים,
למה המדינה לא תבעה מהמבצעים לפעול בהתאם?
למה המדינה לא הטילה עליהם קנסות בגין האיחור?

בישראל הכל עובד בכוח, כי המדינה לא מתפקדת.
ולדעתי יש בפרוקטים הללו שימון ושוחד.
_new_ הוספת תגובה



הבעיה כאן היא מוסדות המדינה.
לוי (יום חמישי, 19/07/2007 שעה 18:04)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הפיתרון היה צריך אולי להיות מאסר למנהלי החברה עד גמר השיקום הסביבתי . ובמקביל לפתוח את הכביש לתנועה .
מן הסתם גישה זו היתה מהווה תמריץ לקיום הסעיף הנדון בהקדם .
_new_ הוספת תגובה



לא יאמן, אבל אני מסכים עם כל מילה
יובב (יום שישי, 20/07/2007 שעה 23:06)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



-כל הכבוד, כל מילה בסלע !!!
ימני גאה (יום חמישי, 19/07/2007 שעה 14:23) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

_new_ הוספת תגובה



על סף הפורענות
ד''ר יהודה צורף (יום שישי, 20/07/2007 שעה 15:12) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין לי טענה לגופה של הסוגייה הספציפית המועלית כאן, אלא נגד נימת הדברים והרמיזה המשתמעת ממנה כלפי שוחרי איכות הסביבה כאל חבורת יפי נפש המתעסקים כביכול במותרות של בני תפנוקים.

בהגדרה, שום שוחר איכות סביבה אינו יכול להיות קיצוני, משום שהמצב הסביבתי הוא כה אנוש, עד שכל גישה סביבתית, דרסטית ככל שתהיה, מתגמדת לעומת קיצוניותה של הפורענות הסביבתית המאיימת על האנושות.

על מנת להחדיר למוחו האטום של ההמון את חומרת המצב, עדיף לוותר על המושג ''שמירת איכות הסביבה'', הנושא בחובו קונוטציה מתייפייפת, ולהתייחס למושג ענייני המשקף את המצב לאשורו ''הצלת האנושות מפני השמדה אקולוגית''.
_new_ הוספת תגובה



על סף הפורענות
לוי (יום שישי, 20/07/2007 שעה 18:14)
בתשובה לד''ר יהודה צורף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנקודה היא שאותה חבורה מתעסקת בנושאים שונים בצורה סלקטיבית . הם לא נוגעים בשום פעילות הפוגעתה באקולוגיה אם מקורה בפעילות של ערבים בתוך הקו הירוק או מחוץ לקו הירוק .
גם אירגונים מסוג זה בעולם הגדול נוהגים בצורה דומה . תוקפים את מדינות המערב אבל לא את מדינות הטרור ומדינות העולם השלישי המושחתות .
_new_ הוספת תגובה



על סף הפורענות
ימני גאה (יום שישי, 20/07/2007 שעה 20:27)
בתשובה לד''ר יהודה צורף
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין מדוע יפי-הנפש של ''איכות הסביבה'' אינם פועלים למנוע בנית מבנים מכוערים בתוך הערים ?
_new_ הוספת תגובה



יועזר (יום שישי, 20/07/2007 שעה 21:33) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם אלה שמגיעים לירושלים במטרה לנהל את ענייני המדינה נתקעים בפקקים, אין לי שום תלונה על כך. הלוואי שלא יגיעו. ממילא נזקם גדול מתועלתם.
בעניין המאמר. תגובתו של המכונה צדק משקפת את התנהלות הדברים. סוללי הכביש התחייבו לשיקום. הם לא ביצעו זאת. מה שמדינה מתוקנת היתה צריכה לעשות זה לא לשלם להם כסף וגם לחבוש אותם בבית האסורים. ואחר זה לתת למישהו אחר לתקן את שקלקלו. אך מכיוון שבמדינת קאקאמיקא מדובר, אז שומרי הסביבה נהפכים לאוייב.
_new_ הוספת תגובה



שומרי איכות הסביבה
אליצור סגל (שבת, 21/07/2007 שעה 23:54)
בתשובה ליועזר
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לק''י
מוזר שמי שמנסים לאכוף את החוק ואת ההסכמים שהתחיבו עליהם סולללי הכבישים הופכים להיות אויב.
המדינה צריכה לקחת את בוני הכביש ולשים אותם בבית הסוהר ללא הגבלת זמן עד שיעשו את מה שהתחייבו עליו - ואך דאגה הם יוכלו לנהל את עסקיהם בעזרת טלפונים ניידים מבית הסוהר.
אליצור
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי