פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מי מכיר, מי יודע?
צבי גיל (יום שישי, 07/09/2007 שעה 11:39)


מי מכיר, מי יודע?

חיפוש אחר אתרים יהודיים היסטוריים בפולין

צבי גיל



אם יש נפש יהודי הומייה במקום שהוא כמעט נקי מיהודים - זאת פולין. פולין הרשמית, וגם במידה רבה הבלתי רשמית, עסוקה בחשיפת העבר היהודי שלה, עבר של אלף שנים. והרוח נושבת, חמימה, מגדיניה שעל חוף הים הבלטי בצפון ועד לזקופאנה- zakopane בהרי הטאטרה בדרום. בשביל פולין, הטעם והניחוח שמתבלים אותה הם לא של היום, אלא של האתמול. של ישראל סבא. העבר שבו הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה, ופעם בעולם כולו, שכנה בקרבה, מקרינה על הסביבה, מרטיטה, תוקעת בשופריה, ובאותו זמן דחויה ובזויה, מקור של קנאה וטינה, על ידי רוב תושביה. זה חסר לפולנים כיום. גם הם רוצים ייחודיות באיחוד האירופי. גם הם רוצים איזה סממן של שמירת מורשת. ושמירת העבר היא לא רק קרקוב הבירה העתיקה והיפהפייה של פולין, שאונסקו הכריז עליה כעל נכס עולמי שמור, אלא גם הרובע היהודי שבה, ב''קאז'ימייז''' , סמוך לעיר העתיקה, בקצה השני של מצודת ''וואוול'' המרהיבה.

יחד
קאמילה בחזית מועדון יחד בזדונסקה וולה
לא רק בקרקוב הקוסמופוליטית יש פסטיבל יהודי אלא בערים קטנות ובעיירות, ולא מכבר צפינו בכתבות על כך ב''מבט'' בערוץ 1. בעיירת הולדתי, זדונסקה–וולה, כיום בת כ- 60,000 תושבים, שלא נותר בה אף יהודי, יזמו שתי נשים פולניות, אלזבייטה בארטש, מורה בגמלאות, וקאמילה קלאוזינסקה, סטודנטית באוניברסיטה, ארגון בשם העברי ''יחד''. העירייה אף הקצתה לו מקום. הוא משמש מדחף לקשר שבין העיר לבין יוצאי זדונסקה וולה היהודיים בעולם ובעיקר בישראל, ומקור לפעילות של שימור המורשת היהודית, לרבות עבודה כמעט סיזיפית אך חשובה מאוד של שיקום בית העלמין היהודי שהיה הרוס לחלוטין. בסימון ובזיהוי הקברים עוסקים בין השאר תלמידי הגימנסיה המקומית. בין אלה שהשתתפו בממון גידור בית העלמין הגדול והקמת שער מפואר, הייתה גם העירייה, אף שהחלק הארי נתרם בעיקר על ידי יוצאי זדונסקה וולה בישראל בראשות פרופסור דניאל וואגנר ממכון וויצמן למדע - דור שני.

משום היותי נכד לדוד ניידט, ראש הקהילה היהודית בעיר לפני המלחמה, חלק לי ראש העיר כבוד מיוחד ובא ביום ששי לפנות ערב למועדון ''יחד'' כדי לקדם בברכה אותי ואת משפחתי. על העיר הזאת שכארבעים אחוזים מתושביה, ערב מלחמת העולם השנייה, היו יהודים, מופיעים עשרות ערכים ב''גוגל'' בלבד. אני עצמי הקדשתי את החלק הראשון בספרי גשר של נייר לעיירה ולקהילה. אני משער שזדונסקה וולה היא לא העיר היחידה שיש בה מגמה כזאת.

אולם, לצערי, אינני יכול שלא להזכיר שבביקורי הפעם, כמו בביקורי הקודם לפני עשר שנים עם בתי הגדולה, לא יכולתי להראות לבתי ולנכדיי את הבית שבו נולדתי. הוא נהרס, משום מה. בביקור הראשון לפני עשרים שנה בלווי רעייתי, הבית עמד על תלו. הפעם מצאנו את שני האגפים שאף הם היו בבעלות המשפחה. אליהם לא היה טעם להיכנס. במקרים רבים, מסופר, דיירים אשר גרים בדירות שפעם גרו בהם יהודים, נרתעים מלהכניסם, מחשש שיטענו לבעלות. חשש שווא. צרוף מקאברי של חוקים נאציים, הלאמות הקומוניסטים, ושמירה על הסטאטוס הקיים על ידי השלטון החופשי הנוכחי, כל אלה יש בהם כדי להפיג ''חשש'' זה. יצוין כי לפי ההערכה שליש מן הנדל''ן בפולין, הפרטי והציבורי, היה שייך ליהודים. אבל, כאמור, את הנשמה היהודית הפולנים משתדלים לשמר.

הפולנים לא זו בלבד שעושים מאמץ לשחזר את התרבות היהודית בפולין אלא הם גם ממלאים בפועל תפקיד מרכזי בהנצחה. זאת, בין אם זה בתיאטרון היידיש, שמאויש בשחקנים לא יהודים, או באמנות, בבידור, במוסיקה הכלזמרית, במאכלים כמו במסעדת ה''כלייזמר הויס'' בקרקוב או במסעדה ''יהודית'' ב''קאז'מייז' – הוא הרובע היהודי בעבר בקרקוב - אף שהקוגל, הכבד הקצוץ, הלשון ועוד קולינריה יהודית מסורתית, אינם בדיוק אותו הדבר.

עם מטען כזה של רצון טוב וראוותנות, ניתן היה לצפות שבפולין, או לפחות באותם מקומות מרכזיים שבה קיימים אותם ''אתרים'' יהודיים, אלה יהיו ידועים. צר לי לומר שהם ידועים לנוגעים בדבר, בישראל למשל, אך לא בפולין. בשביל הפולנים, למעט בקרקוב העתיקה, והרי הטאטרה הסמוכים, התיירות היא עוף מוזר שהם לא הכירו עד כה, והיהודים ארוזים בחבילה זאת של העדר תשומת לב ראויה למה שלא עכשווי. אם להיות כנים, הרי דורות ההמשך של יוצאי מזרח אירופה בישראל, גם הם מגלים עניין רב בהווה. כלומר בכך שהוריהם או זקניהם יקבלו אזרחות של מדינת האם שלהם, ככה שאולי גם הם יזכו בה ויוכלו לשוטט או ללמוד באין מפריע במדינות האיחוד האירופי. ואילו במקרה זה לא מדובר בהווה, אלא בשכיות החמדה של העבר שעליהן גאוות הפולנים בכל הקשור לקשר היהודי.


אולי אתם יודעים?

פולין, שהיא הארץ המפותחת ביותר מקרב מדינות מזרח אירופה שהצטרפו לשוק האירופי המשותף, נמצאת בתהליך מואץ של פיתוח בכלל ותשתיות בפרט. הדבר ניכר בכל מקום ובעיקר בכבישי פולין. אולם בינתיים המציאות אינה מלבבת. בכביש הראשי שבין עיר הבירה וורשה לבין עיר הבירה העתיקה והידועה - קרקוב, לא ראינו ולו מחלף אחד. זה אמור גם לגבי הכביש הראשי בין הבירה לבין העיר השנייה בגודלה והעיר התעשייתית המרכזית, לודג'. להיפך, הכביש הראשי בין וורשה לבין קטוביצה, עיר של תעשיה כבדה בדרום, שבתקופת השלטון הקומוניסטי היה ארבע נתיבי, נהרס כדי לסלול במקומו דרך מלך חדישה עם מחלפים. פעילות אינטנסיבית זאת הופכת בקטעים מסוימים לכביש חד נתיבי, בשל העבודות בו. מדי פעם בפעם התנועה נעצרת כליל כדי לאפשר לזאת שבאה ממול לעבור. מבחינה זאת, וגם מבחינות אחרות, יש לציין, פולין היא הרבה מאחורינו. אני משוכנע שבמהלך עשור היא תעבור שינוי דרסטי. ואגב, בכבישים האלה נוהגים הפולנים שאינם נהגים רצחניים. הם נוהגים בסובלנות ובסבלנות, בכל מצב. זאת הערה לגבי המקטרים הישראלים בכל הנוגע לכבישים בארץ. זה האדם - גם בפולין וגם בישראל, ולאו דווקא הדרך. אצלנו יש דרכים אבל אין ''דרך ארץ''. בפולין יש.

מה שעוד בולט בחסרונו בפולין, אלה שלטי מידע. כשם שאנגליה מפריזה בהם, פולין משום מה מקמצת באלה. אנחנו, יש לומר, נמצאים באמצע. בעיקר הדבר בולט בתוך הערים. תייר שבא לכל מקום אמנם מצטייד באיזו אינפורמציה כללית ורקע על המקום. את המידע העיקרי הוא מקבל בראש וראשונה בעלונים וחוברות שמופצות בבתי מלון.

אנדרטת גטו ורשה
האנדרטה ללוחמי גטו ורשה
פולין באמצעות משרדי התיירות שלה, אמנם עושה פרסום רב לפן התיירותי, בעלונים, באינטרנט, בתקשורת, אבל הם כמעט מתעלמים מן הפן השני. ההיבט השני והחשוב הוא המערכת הלוגיסטית, המידע והמודעות בשטח עצמו. אלה בקושי בולטים. לדוגמה בשום חוברת במלון הגדול ''נובהוטל'' (בעבר forum) בוורשה לא מצאתי התייחסות לאתר מרד גטו וורשה ולאנדרטה של לוחמי הגטו, או על המוזיאון היהודי. מוזכר מוזיאון שהוקם לפני כמה שנים והוא מוזיאון המרד הפולני בוורשה. היה מרד כזה בשנת 1944 אשר חוסל בברוטאליות על ידי הנאצים ובעזרתם האדיבה של סטאלין, שלא אצה לו הדרך לכבוש את וורשה אף שכוחותיו היו מאוד קרובים אליה, והאדישות המזעזעת של ראשי בעלות הברית. מוזיאון זה, שנבנה רק לפני שנתיים-מוזכר.

אמנם הייתי בוורשה פעמיים מאז השחרור, בפעם האחרונה לפני עשר שנים, אך בעוד שבארץ כושר ההתמצאות שלי סביר, הרי בחו''ל הוא בגובה שבין עין – פשחה לבין יריחו. לעומתי, חתני קובי, ברגע שהוא עושה הכרה עם מקום הוא יכול להיהפך נהג מונית בשטח. אבל הוא לא היה קודם בוורשה. אז יושבים בפארק לאז'יינקי - lazienki - ומתבוננים בפסלו של שופן ובידי הפלא שלו ש''נוטפות'' מעל לראש וחושבים, לא על הפולונזים של מלחין נפלא זה אלא איך אנו מגיעים לוורשה היהודית שגם על המפה היא לא מצויה. ושאלת השאלות: איך אני מסיים, בבושת פנים, את הביקור של יום בוורשה מבלי להראות לבתי ראומי ולמשפחתה את המקום הסמלי ביותר בפולין בעבור העם היהודי ומדינת ישראל. אתר הגבורה. הצעירים שהיו לידינו, והראינו להם את המפה, תהו בכלל על מי ועל מה אנו מדברים. הם ניסן לחפש והתייעצו ביניהם וביקשו סליחה על אי יכולתם לעזור. ובאמת, וזאת יש לציין לשבח, בכל מי שנתקלנו, זקן ונער, ברגל או ברכב, נהג אוטובוס או נהג מונית, אנשים ניסו מאוד לעזור. אתה בוהה במפה כאילו הייתה מגילה גנוזה שצריך לפענח. החיפוש הכרטוגרפי מביא אותי לרח' אנילביץ'. ''אולי, אמרתי לקובי, אם יש רחוב כזה אפשר ששם נמצא גם את האתר והאנדרטה''. ''אין בעיה'', מגיב קובי המתוסכל גם הוא, מה יכול להיות, נחפש''. הקמנו את ראומי בתי ואת איתי הקטן שתפשו שלווה מול שופן ונתנו בידיה של הבת את המפה להיות הנווטת ויצאנו לדרך.

הכתובית המטושטשת
הכתובית המטושטשת
הגענו לאזור, תוך מבטים קפדניים היקפיים, ונהיגה של מכונית סיור משטרתית, ומצאנו את עצמנו במבוך. נופפנו לנהג מונית ושאלנו היכן האתר. הוא ביקש מאיתנו לחנות בצד, עצר את המונית, ניגש אלינו והצביע על המקום במפה איך להגיע. אני, אף שהפולנית שלי החלידה מאוד במהלך השנים, עדיין מבין קצת וגם מגמגם קצת אבל כאשר מדברים מהר, קשה לי לעקוב ולא אבקש מן האיש הנחמד הזה שידבר פולנית למתחילים. אך את הכוון הבנתי והגענו בשעה טובה לרחוב אנילביץ'. אבל לא את הרחוב אנו מחפשים, והוא רחוב ארוך, אלא את האתר, את האנדרטה. הסתבר לנו אחר כך שממש עברנו על ידה, אך מכיוון שלא היה שילוט, עשינו הקפות, יצאנו מרח' אנילביץ' חצינו אותו וחזרנו אליו ואין אנדרטה. הרי מדובר לא באיזו אבן אלא בפסל, גדול ומרשים. החלטנו לעצור ולהחנות את הרכב ולחפש ברגל. נתקלנו באישה ושאלנו אותה: '' przepraszamגברתי, אולי במקרה את יודעת איפה כאן האנדרטה של לוחמי גטו וורשה?''. ''וודאי, כאן, ממול. מאחורי הניילונים שמכסים את המתקן הזה ברחבה. תעברו את הכביש, תתקדמו ותגיעו''. ככה עשינו. עברנו את הניילון והאנדרטה היתה מולנו. עשינו זאת.

אי אפשר למחוק את העבר. אתה מגיע אליו אם אתה נחוש, גם אם אין שילוט או שהוא מסתתר איפשהו או דהה כמו הכתובת מתחת לאנדרטה בשפה העברית שבקושי ניתנת לפענוח. ובכלל, בלא לחטוא בסתם צרות עין וקנאה בבחינת ''הדשא של השכן ירוק יותר'', הרחבה הזאת שבה נמצאת האנדרטה באמת מבוישת בהשוואה לאתרים היסטוריים אחרים בוורשה. הדשא אמנם לא דהוי, פולין היא ירוקה כמעט תמיד בקיץ, אבל הדשא בכיכר זקוק לתספורת. אך זה שייך כבר להיבט אחר. כאן אנו מדברים על חיפושים.


אז איפה ה''אלטע שול'' בקרקוב?

קרקוב היא לא וורשה מכל בחינה שהיא, לבד מהיותה חלק של פולין וכיום העיר הראשית בחבל גליציה (כן, כן - מכאן בא התואר ''גליציאנר'') שדומה בנוף שלו לחבל טוסקאנה באיטליה. המישור הפולני הידוע, הופך לגבעות ואלה משתפלות ועולות עד להרי הטאטרה. חג לעין. אך עניינינו בקהילה היהודית של קרקוב. הקהילה היהודית במקום ראשיתה בתחילת המאה ה-‏14 והיא הייתה אחת מהקהילות היהודיות המרכזיות באירופה. בשנת 1495 גורשו היהודים מקרקוב לעיר החדשה שנבנתה סמוך לקרקוב ושמה קאז'ימייז'. על שמו של המלך קאז'ימייז' הגדול (זיגמוסטוס השני אוגוסטוס), אשר אישר את הבנייה מחדש של בית כנסת ידוע אחר - של הרמ''א. ה''אלטע שול'' (בית הכנסת הישן) הוא בית הכנסת העתיק ביותר בפולין. הוא נבנה בסוף המאה ה-‏14, בתוך בית הכנסת נמצאים ציוריו של הצייר מאוריציו גוטליב, שחי בין השנים 1856 - 1879. אוצר בית הכנסת היה מהעשירים ביותר בפולין, ובו היו תשמישי קדושה יקרי ערך ותעודות היסטוריות. בית הכנסת נהרס על ידי הנאצים, והוא מהאתרים היהודיים המועטים בפולין שזכו לשחזור. הוא משמש כעת כמוזיאון ליהדות פולין. נותרו לפליטה כמה בתי כנסת, אך השני בחשיבותו הוא בית הכנסת של הרמ''א - הגדול בתורה, ההוגה והמדען ר' משה איסרליש (1520 – 1572).

המדרחוב בעיר העתיקה של קרקוב
המדרחוב בעיר העתיקה של קרקוב
בשנת 1553 בנה ר' ישראל, אבי הרמ''א, בית כנסת לזכר אשתו, שנפטרה. תחילה היה בית הכנסת בנוי מעץ ובדליקה, שפרצה בעיר וכילתה חלק מן הרובע היהודי נשרף גם בית הכנסת הזה. אז, בשנת 1557, הקים ר' ישראל במקומו בית כנסת חדש מאבן והוא שימש גם אכסניה לישיבת בנו. בית הכנסת זה ידוע בשם ''בית כנסת של הרמ''א''. בכותל הדרומי נקבעה טבלת אבן ועליה כתובת זיכרון: האיש ר' ישראל בר' יוסף ז''ל עוז התאזר לכבוד הקב''ה ולזכר אשתו מלכה בת ר' אלעזר תנצב''ה, בנה מנכסי עיזבונה זה מקום בית אל לפרט ולפרשת שוב''ה ה' רבבות אלפי ישראל. בית הכנסת של הרמ''א עמד על תלו עד מלחמת העולם השנייה. בתקופת השואה נהפך המקום לבית מגורים, כמו מבנים יהודיים ציבוריים רבים. לאחר שחרור קרקוב משלטון הנאצים הוחל בשיקום בית הכנסת ובראש השנה תש''ח (כמה חדשים לאחר קום מדינת ישראל) נפתח שוב לקהל המתפללים.

בפולין העצמאית (1918 - 1939) ניהלה הקהילה היהודית בקרקוב חיי תרבות וחברה ערים ביותר. בשנת 1926 הוקם תיאטרון יהודי קבוע. יהודים היו כרבע מכלל הסטודנטים באוניברסיטה היגלונית. בשנים שלפני פרוץ מלחמת העולם השנייה גברו בה האנטישמיות וההתנכלות ליהודים. ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה היו בקרקוב כ-‏60,000 יהודים מכלל כרבע מיליון תושביה, כלומר כ- 25% מכלל האוכלוסייה אך בהשוואה לערים כמו וורשה ולודז' זהו שיעור נמוך יחסית. למרות זאת התרבות היהודית בה שגשגה. בין היתר היו בה כ-‏300 בתי כנסת. העיר קרקוב לא נפגעה קשות מהמלחמה אף שלא הייתה שייכת למה שנקרא ה''גנרל גוברנאמנט'' (שטח מסוים עם איזה שביב של אוטונומיה תרבותית, כמו לובלין). קרבתה של קרקוב לאזור תעשיה צפוף, לא מנע משוחרי הסביבה אז לשמר את יופיה בהווה ובעבר.

ואנו מחפשים את העבר. הפעם לא בוורשה רבה אלא במתחם קטן יחסית אשר בקצה העיר העתיקה. אמת, ''ללכת לאיבוד'' בקרקוב, זאת חוויה. אין לטעות, הבתים הללו נשענים זה על זה כמו יהודים בתפילת מנחה או בשעות מצוקה. אתה חוזר במנהרת הזמן למה שהיה פעם עיר ואם בישראל, ומן הנאות שבה. והנה הרחובות העבריים, דוד, יוסף, אסתר, משה איסרליש ועוד, ואיפה בית הכנסת - ה''אלטע שול''. כמובן שהגענו. אבל אני, שמחפש הסברים רטרוספקטיביים באופן אובססיבי, אחרי שגילנו את המקום, חיפשתי שילוט. אולי לא שמנו לב. לא מצאתי. הרכבתי את משקפי הראייה כדי להיות בטוח שאני רואה טוב ולא מצאתי. העובדה שלא מצאתי, גם אם אי שם הסתתר איזה תמרור, מעידה שחסרים המידע וההכוונה. ככלות הכל התייר המצוי ואפילו אם הוא ישראלי לא משתתף באיזה משחק של חיפוש המטמון.


סיכום

האלטע שול
האלטע שול

כאשר קבוצות מאורגנות יוצאות לפולין, המדריך מכיר את כל המקומות. בודדים שיוצאים מישראל או מכל מקום אחר מן הראוי שיצטיידו בתרשימים על מיקום האתרים. וודאי שניתן להפנות את תשומת לב השלטונות לחסר הזה, והם לבטח יעשו משהו. אבל יהיה זה מחווה ראוי לאותם פולנים אשר טורחים כל כך הרבה להנצחת המורשת היהודית, אם ישראלים או יהודים יוצאי פולין ייטלו על עצמם את הפרויקט של שילוט וטיפוח האתרים הללו. שזה יעשה לפחות בבולטים שבהם כמו בקרקוב, שבארץ נמצא ארגון פעיל של יוצאי העיר. זה אמור גם לגבי וורשה, לודז' , לובלין ועוד באי אלה מרכזיים יהודיים גדולים. ממשלת פולין והגורמים המקומיים, וודאי לא יתנגדו לכך. ולנו היהודים בכלל, והישראלים בפרט יהיה איזה חלק בנחלה המפוארת שהייתה פעם שלנו, ורשומה על שמנו בספרי הטאבו ההיסטוריים ושבה הנפש שלנו פעמה. כמו שפעמו צעדיהם בכיכר השוק - בדרך מן הבית לבית הכנסת, מבית הכנסת למקווה, מן המקווה לשטיבל, מכוסי ראש במגבעות, בכובעי מצנפת, בברטים וגלויי ראש. תמיד ממהרים, הדרך אצה להם. הם ממריאים כמו ''אולטרלייט''- ממקום למקום, משנה לשנה. אני שומע את הדהוד קולם: לשונה טויבה, לשונה טויבה, לשונה טויבה תיכתבו ותחתמו לאלתר לחיים טובים.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


בחיי הקדושים
זוהר בדשא (יום שישי, 07/09/2007 שעה 15:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה יש לאדם לחפש בפולין?

אוכל נורא , אנטישמים לרוב , ואולי אפילו סיכוי לפגוש בשבח וייס, איזה אדם שפוי נוסע לפולניה?

הציונים כנראה אנשים מוזרים.
_new_ הוספת תגובה



יש סיבה טובה אחת לנסוע לפולין
אבי גולדרייך (יום שישי, 07/09/2007 שעה 17:10)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין שם ז. בדשא.
_new_ הוספת תגובה



יש לקוות
זוהר בדשא (יום שישי, 07/09/2007 שעה 17:21) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שתשאר שם.
_new_ הוספת תגובה



יש לקוות
זוהר בדשא (יום שישי, 07/09/2007 שעה 17:23)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תשובה לגולדנקריינץ
_new_ הוספת תגובה



ולצנון יש ריח של צנון
אבי גולדרייך (יום שישי, 07/09/2007 שעה 17:27)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ולא ריח של גרעפס בטעם של צנון.
_new_ הוספת תגובה



צנוניות ובצל
איילין (יום שישי, 14/09/2007 שעה 23:14)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חשובים לבריאות האדם.
_new_ הוספת תגובה



משהו מובן ולא מובן?
דוד סיון (יום שישי, 07/09/2007 שעה 17:30) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כבר קראתי את ''גשר של נייר'' מספר פעמים. זכור לי היטב תיאור
החיים לפני ובראשית הכיבוש בבית ניידט. זכור לי היטב סיפור
הגירוש שהחל באיסוף היהודים בשטח בית הקברות כאילו הם כבר
לא בני אדם. זכור לי המשכו של הסיפור במסעות לגיטאות אחרים
ובהמשך דרך מחנות המוות.

זהו סיפור הישרדות מדהים.

-----

אני אולי מבין מדוע אתה חוזר מידי פעם לזדונסקה-וולה.
אבל ברור שקשה לי להבין מה אתה מחפש בפולחן...
לא בדיוק מובן לי מדוע אתה חוזר לפולין שוב ושוב
_new_ הוספת תגובה



מקימים מחדש את הגלות
עמיש (יום שישי, 07/09/2007 שעה 20:22) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השבוע חנכו מחדש בית כנסת בברלין
אנשים מחדשים אתרים יהודיים בפולין
חב''ד מקימה בתי כנסת ושולחת רבנים לכל חור

ציונות למהדרין...
_new_ הוספת תגובה



יפה עמיש כל מילה אמת!
רפי אשכנזי (שבת, 08/09/2007 שעה 21:34)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל מילה אמת עמיש: אנחנו מקימים מחדש את הגלות או אם תרצו, ציונות ברברס.
חוץ מגולדרייך וחבריו העושים מלאכת קודש בהצלת רכוש יהודיוהחזרתו לנשדדים, אינני מבין מה אנשים מחפשים שם בפולניה.
_new_ הוספת תגובה



אסור לזלזל
אבי גולדרייך (שבת, 08/09/2007 שעה 22:11)
בתשובה לרפי אשכנזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שהסיכוי שצאצאי הילד היהודי, ישאר יהודים לאחר שלמדו במערכת החינוך הממלכתי הישראלי קטנים מאלה שלמדו במערכת החינוך של חב''ד במזרח אירופה.

היום ברוסיה - עשרות אלפי ילדים יהודים לומדים במערכת החינוך של חב''ד- אותם ילדים אם היו מגיעים למערכת החינוך הישראלית הממלכתית היו אובדים לעם ישראל וליהדות.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
עמיש (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 8:29)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הערובה היחידה לקיומה של היהדות היא מדינת ישראל.
עלובי הנפש המשיחיסטים יביאו שואה נוספת.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ז. בדשא (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 11:19)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כרגיל ערב רב של שטויות מפוצלחות מפיו של הציוני הקשיש , הציונות היא הסכנה המוחשית ביותר להמשך הקיום היהודי.

היהדות לא זקוקה לניסויים הציונים ע''ע ''היהודי החדש'' וצווחות של איזה טיפוס עצבני שלא הסניף בזמן את הגוגל מוגול שהכינה לו פולה.

מעניין שהציונים הבזים ליהדות ואשר יש לומר אימצו לא מעט מהאנטישמיות , מוזר לכן שהציונים ''מתנים'' את המשך הקיום של היהדות בשרידות המדינה הנפשעת שהם הקימו ,אם היה גוי טוען טענה דומה היו קמים עליו וטוענים במידה לא מבוטלת של צדק כי מדובר באנטישמי עלוב.

איזה אדם יטען כי הנצרות או האיסלם או הבודהיזם חייבים את קיומם לאיזו מדינה נפשעת שבוגדת ובגדה בכל מי שלא הלך בתלם מישהו מתנה את הקיום הנוצרי בקיום מדינה איזו מין טענה פאשיסטית עלובה זו - אחרי טענה כזו יכול בשקט מישהו לצעוק בסגנון בן גוריוני שהמדינה היא מעל לכל ! זו טענה מטופשת וחסרת תוקף, אבל לא פחות מכך מסוכנת כי היא שמה מעל היהדות סימן שאלה.

היהדות אינה זקוקה למדינה הציונית כבר שנות אלפיים שהיהודים מצליחים לקיים את היהדות בלי שום היזקקות למנגנון ציוני מושחת, המדינה הציונית היא סוג של מעשה שעטנז אנטי יהודי במובהק ובמידה רבה גם מובנית בה הגזענות כלפי כל מי שלא דומה לתלמידיו המושחתים של אותו תגרן אלים העונה לשם בן גוריון.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
אבי גולדרייך (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 12:17)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ז. בדשא- אתה לפעמים צודק מאד.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ז. בדשא (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 18:28)
בתשובה לאבי גולדרייך
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

בהחלט.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
לוי (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 16:38)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל בהנהגת הבגץ האנטישמי הפכה לסמן הסמאלי של האנטישמיות העולמית .
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ז. בדשא (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 18:29)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השימוש שלך במילה אנטישמי מופקר ואפילו אנטישמי כשלעצמו.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
לוי (יום ראשון, 09/09/2007 שעה 20:16)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא מסכים איתך .
אנטישמיות היא דה לגיטימציה יהודים ויהדות וזה מה שמתרחש במדינת ישראל .
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ז. אגזוזי (יום חמישי, 13/09/2007 שעה 13:22)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אתה בטח מתכוון לתופעת המטוטלת.....
_new_ הוספת תגובה



אתה יודע מה אתה צודק
יונה הנביאה (יום שלישי, 11/09/2007 שעה 21:11)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

עמיש הגזים הפעם
_new_ הוספת תגובה



ז. בדשא, אני שולל תקיפות אישיות
ז. אגזוזי (יום חמישי, 13/09/2007 שעה 13:20)
בתשובה לז. בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

במקום שראוי לתקוף אישית.כדאי לעבור לתקיפה בגזרה רחבה ולהתמקד בתקיפה צרה בנקודת התורפה. זה כולל גם תקיפה הפוכה על שתי רגליה כנגדך וכנגד הצפיפות הבלתי נשלטת של 'חוכמה' בשכל שלך
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ע. זועמת (יום שלישי, 11/09/2007 שעה 21:46)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האיסלאם ימשיך להתקיים גם אם ערב הסעודית תפסיק להתקיים, והנצרות תמשיך גם בלי הוותיקן. כל מי שתולה את קיום הלאום היהודי בפיסת נדל''ן הוא עובד אלילים - ובמקרה הזה, האליל הוא הנדל''ן.
_new_ הוספת תגובה



שטויות. אבל אתה צודק
ז. עומדת (יום שלישי, 11/09/2007 שעה 21:54)
בתשובה לע. זועמת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שנית:

שטויות. אבל אתה צודק
_new_ הוספת תגובה



שטויות. אבל אתה צודק
ע. זועמת (יום שלישי, 11/09/2007 שעה 21:57)
בתשובה לז. עומדת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האברית שלי קצת חלש, אבל עד כמה שזכור לי, ז. עומד ולא עומדת.
_new_ הוספת תגובה



שטויות. אבל אתה צודק
הדוב הרומם (יום שלישי, 11/09/2007 שעה 21:59)
בתשובה לע. זועמת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אם כי יכול להיות שזאת בכלל זהבה מהשוק
_new_ הוספת תגובה



שטויות. אבל אתה צודק
הרוב הזומם (יום חמישי, 13/09/2007 שעה 13:24)
בתשובה להדוב הרומם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

זה גם יכול להיות האספסוף מהר סוף
ולא שאני רוצה להתערב בריב לא-לי
אבל זה פשוט עמד לי על הלשון....
_new_ הוספת תגובה



שטויות
איילין (יום שישי, 14/09/2007 שעה 23:15)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המשיח רבין מת
אז יבוא כבר משיח שלום אחר.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
לוי (יום ראשון, 16/09/2007 שעה 19:49)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היהדות התקימה לפני היות מדינת ישראל .
מדינת ישראל מאבדת את הקשר עם היהדות .
היהדות תמשיך להתקים גם אם מדינת ישראל תעלם .
_new_ הוספת תגובה



שטויות
אריק פורסטר (יום ראשון, 16/09/2007 שעה 20:48)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מסכים.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ז. עומדת (יום שני, 17/09/2007 שעה 11:25)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לא יעמוד ליהדות יותר מדור או שניים
עד שיעלמו כל היהודים ויטמעו בגויים
ל ל א ישראל

ישראל עצרה את תהליך ההישמדות של היהודים.בינתיים
_new_ הוספת תגובה



שטויות
לוי (יום שני, 17/09/2007 שעה 20:00)
בתשובה לז. עומדת
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מדינת ישראל מאיצה את ההתבוללות של היהודים הסמלניים .
העלמותה של מדינת ישראל תמתן את ההתבוללות של היהודים הסמלניים .
העם היהודי ימשיך להתקיים גם אחרי העלמות מדינת ישראל הוא החזיק מעמד בתנאים קשים יותר מ-‏100 דורות וימשיך הלאה .
מדינת ישראל קיימת כ-‏3 דורות והנה בתהליך פרוק .
_new_ הוספת תגובה



שטויות
ק. אדם (יום שני, 17/09/2007 שעה 20:10)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני לא מאמין שהמדינה ''בתהליך פירוק''. אתה כותב מנקודת מבט של מתנחל היודע שיבוא היום בו יוכרח להתנתק, וזה כואב. מה שכן, ללא הסכם שלום אין למדינה עתיד. גם ספרטה לא קיימת יותר.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
לוי (יום שני, 17/09/2007 שעה 20:43)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איש באמונתו יחיה .
אני בעד הסכם שלום כך שלמדינה יש עתיד (לפי אמונתך) אני במקרה מתנחל מחיפה . כאשר יחזירו את חיפה אעבור למשל לבית אל .
כאשר החיזבלה יחריב את חיפה אעבור לפסגות .
_new_ הוספת תגובה



מאין אתה, לוי?
ק. אדם (יום שלישי, 18/09/2007 שעה 7:01)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לוי, אתה אומר שאתה ''במקרה מתנחל מחיפה''. בשבוע שעבר כתבת ש''אני משה לוי, גר ברמת הגולן, בן לאימי סטלה כוכבה (קסוטו) לוי, בת למרים (קסטל) ואהרון קסוטו מהעיר עזה. מרים קסטל בת יצחק קסטל מהעיר חברון. יצחק קסטל בן ראובן קאשטיל החברוני. ראובן בן משה קאשטיל בן שמואל קאשטיל העזתי במאה ה 18, בן אברהם קסטל, הרב הראשי של חברון 1757. בשלב זה המשפחה מסתעפת ויקשה עליך לעקוב. אציין את אביו דניאל קסטל שקבור בצפת מ 1723. דניאל בן משה קסטל נולד 1625. השורש ממשיך עד דויד המלך.''

אז מאיפא אתה? מישהו בבית, לוי?
_new_ הוספת תגובה



מאין אתה, לוי?
לוי (יום שלישי, 18/09/2007 שעה 20:48)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אני איני משה לוי . איני יודע מי הוא ואיני מבין מדוע אתה מיחס לי דברים שמי שהוא כתב .
פתח את ספר הטלפונים ומנה את מספר הלקוחות בעלי השם לוי . תמצא יותר מלקוח 1 .
_new_ הוספת תגובה



מאין אתה, לוי?
ק. אדם (יום שלישי, 18/09/2007 שעה 21:51)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נו, כנראה שיש באתר זה מספר משתתפים המשתמשים בכנוי ''לוי''.
_new_ הוספת תגובה



אתה לא מאמין........
צדק (יום שלישי, 18/09/2007 שעה 6:10)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אין צורך באמונה, צריך רק להביט מסביב ולראות את ההתפרקות.
נקודת המבט שלך היא של אדם חומרני המסתכל רק על העצמים הגשמיים,
וחושב שהברזלים והכסף, הם המדד היחיד לעוצמתה של חברה.

חברה קפיטליסטית רקובה, נהנתנים עלובים, רודפי בצע,
רומסי נכים, אלמנות, וכל חלש שבאוכלוסיה...
זו חברה שלא תתקיים, זו חברה שחיה על זמן שאול.

ניירות הטואלט שלך, המכונים ''הסכם שלום'', הם מתכון בטוח להקדמת ההשמדה של מדינת ישראל.
נהנתנים ועכשוויסטיים מוכנים לסמוך גם על הסכמים עם רוצחים,
רק כדי להנות עוד כמה רגעים עלובים.
_new_ הוספת תגובה



אתה לא מאמין........
אריק פורסטר (יום שלישי, 18/09/2007 שעה 6:17)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החלק הראשון של תגובתך יכול היה להכתב ע''י הנביא ירמיהו, והחלק השני אפילו יותר פסימיסטי. אני עצמי הייתי מעדיף לנסות להגיע להסדר שלום עם רוצחים מאשר לחיות תחת המגף של נהנתנים עלובים, רודפי בצע, רומסי נכים, אלמנות, וכל חלש שבאוכלוסיה.
_new_ הוספת תגובה



שטויות
סתם אחד (יום שני, 22/06/2009 שעה 15:58)
בתשובה לק. אדם
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מעניין שגם רומי ,יוון ,בבל , ספרד הגדולה וכן בריטניה הגדולה אינם עוד אבל אנחנו העם הקטן שניסו להשמידו בכל דרך שטנית עומד על תילו .
הבעיה מתחילה ונגמרת במדיניות של מדינת ישראל לגרש יהודים מביתם.
זה לא קרה אף פעם בהיסטוריה לפני כן
וראה זה פלא מה קרה לאותו יהודי מחוות השקמים שגירש יהודים
השמיים לא רוצים לקבלו וגם האדמה לא
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי