פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
האם אפשר לרצוח את הדמוקרטיה?
גלעד זליבנסקי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 11:00)


האם אפשר לרצוח את הדמוקרטיה?

גלעד זליבנסקי



בשנת 323 לפני הספירה מת אלכסנדר מוקדון בגיל 33.
אין מקורות ראשוניים שמתארים את דרך המוות או את עלילת חייו של הגיבור, אבל לפי אחד מהמקורות המשניים, היסטוריון רומאי שהנציח אותו כשש מאות שנים לאחר שנאלץ לסגת ולמות ללא קרב, אלכסנדר לא מת ממחלה כפי שטוענים רבים, אלא מהרעלה.

אכן, מבין חמשת המקורות העתיקים המרכזיים לחיי אלכסנדר מוקדון, רק יוסטינוס מפרש את הפרק של סיום החיים כמוות לא טבעי שנגרם על ידי רוצח או קושרים לא ידועים, אף על פי שגם לפי פלוטרכוס, קורטיוס, אריאנוס ודיודורוס קיימים רמזים והשערות שאינן חסרות בסיס לגבי מוות כזה. אלא שמעבר לנקודה האחרונה בביוגרפיה, ישנן עדויות משולבות בכל הגירסאות לניסיונות וחששות כאלה שרדפו את הדמות ההיסטורית מידי פעם ובמידה רבה הם אלה שהפכו אותה לדמות בטרגדיה היסטורית שאינה נופלת מגיבורי הטרגדיות המיתולוגיות.

הלקח הפוליטי מסופו של אלכסנדר הוא שמנהיג יחיד אינו יכול לשאת את כל העולם על כתפיו לאורך זמן ושאם הוא יעלה על דעתו לנסות ולהחזיק לעולמי עד ולו רק בדבר הקטן ביותר ששייך לו, העתיד יוכיח שברגע המוות כל מה שהיה בידיו יפול לידיהם של אחרים כמו ביזה.
זוהי אולי אחת הדוגמאות הטובות ביותר בהיסטוריה למפלה של שלטון יחיד, שכן ממלכתו של אלכסנדר שקעה במקום לזרוח מפני שהיא הייתה מבוססת על אדם אחד שירש אותה מאביו, אבל לא הותיר אחריו יורשים בוגרים וככל הנראה לא הייתה שיטה פוליטית של העברת השלטון בדרך אחרת.

דנטה כותב בקומדיה האלוהית שכאשר האדם מת, המידות הטובות שלו מתות איתו. וכך גם המידות הפוליטיות שלו, כאשר במקרה של שליט יחיד שלא הספיק להבטיח מראש את העברת השלטון ליורש יחיד או אפילו לקדם צורת משטר אחרת, מדובר למעשה במוות של השלטון עצמו ובתקופת מעבר בלתי צפויה של הריון ולידה של שלטון אחר.

פרקים נבחרים מההיסטוריה של רומא הקיסרית מפי מיטב ההיסטוריונים הרומאים מדגימים היטב את הסכנות הרות האסון שעלולות לנחות לפתע על לב המדינה ואף על הפרובינציות בעקבות שלשלת של שליטים יחידים וכל-יכולים. לעומת שלטון זה שריכז בידיו של רומאי אחד את השליטה האישית בכל העולם המתורבת, מוארים ימיה האבודים של הרפובליקה שמסיבות שונות לא שבו לאחר ששקעו במלחמות האזרחים. בלי קשר לשאלה אם ניתן היה להאריך אותם או אם הם בכלל אפשריים ועדיפים מרוב הבחינות על השלטון של הקיסרים, כל העדויות מוכיחות שהקדמונים הכירו את סכנת המוות הפוליטי והתגברו עליה במשך דורות.

כל יסודות הדמוקרטיה והמשטרים הפרלמנטרים מצויים כבר בהיסטוריה הפוליטית של יוון הקלאסית.
מובן מאליו היתרון של שיטות פוליטיות כאלה מבחינת היציבות והאיזון בין גורמי השלטון והימנעות ממוות של המשטר כתוצאה ממוות של השליט.

ראוי לציין שהיו חכמים מכל קצוות ההיסטוריה שגרסו כי דווקא שלטון יחיד עשוי להיות טוב ביותר, לפחות בתנאים מסויימים שמאפשרים לו להתקיים בדרך מסויימת. רבים עד היום מייחסים גישה זו לדיאלוגים של אפלטון והיא משתקפת בבירור בפוליטיקה של אריסטו ואפילו באמנה החברתית של רוסו יש יתרון גדול לשליט אבסולוטי (אם כי לא בשליט יחיד מוחלט) במקומות שהתנאים שבהם מתאימים לשלטון ריכוזי. כמו כן יש להוסיף שליטים של מדינות שונות באירופה בתקופת המהפכה הצרפתית שחלקם קבעו שאין לשנות את צורת המשטר הישן, מפני שלכאורה ממילא השלטון תלוי במידות הטובות של השליטים ולא בשיטה של השלטון.

במשך הזמן ההיסטוריה המודרנית הראתה שמשטרים דמוקרטיים ופרלמנטרים יעילים יותר מאביהם הקדמון ושגם אם שלטון יחיד היה עשוי להיות מושלם בתנאים שאינם קיימים בתקופה זו או שניתן היה בנסיבות שדומות להשתלשלות ההיסטורית ליצור משטר כזה, הרי שבתנאים המציאותיים שנוצרו במאות האחרונות הדמוקרטיות נחלו ניצחון על השיטות האנטי דמוקרטיות. לא מדובר בהכרח ביתרון מוסרי או רוחני, אבל קל להצביע על משטר דמוקרטי כבעל יעילות גבוהה ואולי גם הכרחי לצורך ניהול אופטימלי של מדינה מודרנית. אפשר להתייחס לעליונות של משטר זה על המשטר הישן יותר במונחים מעשיים ונטרליים, בדומה לקידמה המדעית והטכנולוגית שמאפיינת את התפשטות המערב.

לאחר סקירה היסטורית פוליטית זו, כל שנותר הוא להציג באותו עומק את השאלה בת ימינו. אלא שזו אינה עולה באופן טבעי לתודעה בצורה של שאלה, שכן אם היא הייתה מציגה את עצמה בבירור ולאור המושגים הבסיסים שבהם היא עוסקת, סביר להניח שהיא פשוט הייתה מתבטלת ונמחקת בכוח המחשבה.
כפי שכותרת המאמר הזה מציגה אותה בצורה ישירה ולא כהנחה מובלעת ולעוסה למחצה, ניתן יהיה כעת לעכל אותה ביסודיות גלויה.

בעקבות ארוע היסטורי מסויים שבמדינה היקרה הזאת נתפס בטעות במימדים של חטא תאולוגי שמקביל לסיפורים אתיולוגים בכתבי הקודש, קולות מסויימים ברחובות ובמסך הטלויזיה מייחסים לו השלכות על טבעיות ונבואות חשוכות שאין להן שחר.
מוות לא טבעי של אזרח מפורסם ששימש בתפקיד פוליטי בכיר במדינה דמוקרטית ייצוגית הוא ארוע מצער, אבל לא יחיד ממינו. רציחות ומאבקים קטלניים על רקע פוליטי התנהלו ללא תדהמה בין שבטים נודדים וקניבלים לפני שהייתה חקלאות, היסטוריה או דמוקרטיה. גם במדינות המתורבתות ביותר בימינו קשה להצביע על מדינה שלא התרחש בה רצח פוליטי מאז הקמתה. כמו כל פשע אחר, נראה שיש מינון מסויים של רציחות פוליטיות במשטרים שונים לאורך ההיסטוריה הפוליטית.

מקיאבלי מתייחס בנסיך לאפשרות שאדם ''שחייו אינם שווים בעיניו'' יתקרב אל הנסיך ויהרוג אותו ומוסיף בקור רוח שאף נסיך אינו יכול לחסן את עצמו מפני רוצח בודד, אם כי הסיכון לכך הוא יחסית נמוך ומכל מקום כדאי לנסיך להימנע מפגיעה מיותרת באנשים שנמצאים בסביבתו כדי שלא יהרגו אותו.
מבחינה היסטורית רצח פוליטי הוא תופעה פוליטית מצויה שחוצה תרבויות ומשטרים ולכן צורות המשטר המשוכללות אמורות מראש להיות מחוסנות מפני פגיעה בבעלי תפקידים בכירים.

בניגוד לרושם החיצוני, לא אמור להיות הבדל מבחינה פוליטית או דמוקרטית בין מוות של ראש ממשלה מכהן כתוצאה מרצח, תרדמת, זיקנה או כוח עליון. התוצאה תמיד זהה והמערכת הדמוקרטית ממילא לא מבוססת על שליט יחיד, אלא על בחירה ותחלופה מתמדת של בעלי משרות מבין כלל האזרחים.

גם מבחינה פילוסופית, הרעיון שרצח פוליטי בפני עצמו עלול לפגוע במשטר דמוקרטי לא רק מעוות, אלא מנותק לחלוטין מהיסודות של הדמוקרטיה שלפיהם לא ליחיד יש מעמד פוליטי, אלא לעם כולו ולמה שרוסו מכנה ''הרצון הכללי''. כלומר הנציג של העם שמקבל משרה מטעם הציבור אינו עדיף בפני עצמו על אחרון האזרחים, מפני שהוא לא מייצג את עצמו, אלא את כלל הציבור והשיטה אינה זקוקה לו אישית כדי להתקיים, אלא לציבור רחב כשהנציג עצמו רק מבטא או מוציא לפועל של הרצון הכללי. ליחיד אין ערך בנפרד, אלא רק בתור חלק מציבור ולכן הציבור יכול להמשיך לתפקד גם אם היחידים מתחלפים או מתים.
אומנם בימינו הציבור הדמוקרטי איבד הרבה מהשפעתו על הנציגים שנעשים יותר ויותר אוליגרכים מדמוקרטים, אולם עדיין הוא נהנה מהחיסון הטבעי של הדמוקרטיה מפני רצח.

אין ספק שמוות בטרם עת של פריקלס או צ’רצ’יל יגרמו לגוף הדמוקרטי יותר נזק מאשר מוות של אזרח אלמוני, אבל עדיין אובדן של משאבי אנוש יקרים אינו מהווה פגיעה פנימית בדמוקרטיה. יתכן שבמקרים מסויימים המדינה הדמוקרטית תמצא את עצמה חסרת אונים ללא כישורים שהיא זקוקה להם, אבל החסר הזה לא מהווה בפני עצמו איום על המשטר ובלי איומים אחרים, כגון כובש זר, פילוג, אי אמון בשלטון וכדומה, לא יפגעו בדמוקרטיה.

לעיתים קרובות בהיסטוריה מופיעים בבת אחת גורמים שונים שמסתירים זה את זה ולכן ניתן לטעות ולחשוב שלעיתים רצח פוליטי מחולל שינויים היסטורים משמעותיים, אבל למעשה הוא אינו יכול כמעט אף פעם ובכל המשטרים להביא שינוי כלשהו כשהוא מתרחש בנפרד וללא גורמים גדולים וחשובים יותר שהם הסיבות ההיסטוריות המרכזיות שיוצרות ומחברות את הארועים בשלשלאות סיבתיות שונות.
כך למשל מלחמת אזרחים לעולם לא תפרוץ רק בגלל רצח פוליטי, כלומר ללא רקע כללי יותר וכך למשל רצח יורש העצר האוסטרי לקראת מלחמת העולם הראשונה לא היה הסיבה העיקרית למלחמה ואי אפשר לומר שללא הרצח הזה יתכן שלא הייתה פורצת מלחמת עולם עד עצם היום הזה.

דברי הימים יכולים להעיד שכשרצח פוליטי מופיע במקביל לתהפוכות היסטוריות הרות גורל, הוא בדרך כלל עשוי להיות גורם משני בחשיבותו ולעיתים קרובות הוא אפילו לא גורם.
החדשות הטובות הן שרצח מהעשור הקודם אינו מהווה איום קיומי למדינה דמוקרטית.
החדשות הרעות הן שהדמוקרטיה חושבת שהיא אוליגרכיה.
אי אפשר להרוג את הדמוקרטיה, אבל היא יכולה להרוג את עצמה.




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


צודק, אבל
אוהד ביתר (יום שישי, 09/11/2007 שעה 13:13) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לך תסביר את זה לעדת חסידי הבבא רבין זצוק''ל.
לפי תורתם הכול ניתן לרציחה, וברוך השם, מה לא רצחנו להם: את השלום, את הדמוקרטיה, את המדינה, את אוסלו, את ברגותי, את מפת הדרכים, ועוד ידנו נטויה.
עבורם כל מי שלא קופץ לדום כל אימת שמוזכר שמו של הצדיק הידוע הוא רוצח, או לפחות משת''פ.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים
עמיש (יום שישי, 09/11/2007 שעה 14:52) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

החל מהצגת הבעיה ועד לדוגמאות ההיסטוריות והמסקנות.
הביטוי ''לרצוח'' דמוקרטיה הנו מטפורה, אפשר לרצוח דמוקרטיה בלי להרוג אף אחד, אין כל קשר הכרחי בין חיסול שיטת משטר לבין רצח בני אדם.
הרצח או הנסיון לרצח הדמוקרטיה בישראל אינו בכך שראש הממשלה מת אלא בכך שמישהו (בעידוד מחנה גדול ורחב) החליט לשנות את תוצאות הבחירות ואת רצון העם בבחירת ממשל מסויים ועל ידי רצח העומד בראשה. גם אם לא היה מצליח בזממו, גם אז זה היה נסיון לרצח הדמוקרטיה.

לעניין הדוגמאות ההיסטוריות. אם נדבר על אלכסנדר מוקדון - מותו של שליט בעולם העתיק לא היה בהכרח גורם להתפוררות שיטת המשטר, מאות ואלפי שליטים מתו/נהרגו/נרצחו/חוסלו במהלך ההיסטוריה והמשטר או המדינה בראשה עמדו לא התפוררו ולא נעלמו. הסיבה לחלוקת האימפריה של אלכסנדר בידי הדיאדוכים נבעה מסיבות רבות (כגון הקושי בשליטה ממושכת על טריטוריות כה נרחבות בכלי הממשלה היווניים ומסורת הפירוד והפיצול שנהגה ביוון במשך כל הדורות)
הדוגמה של הבעיות באימפריה הרומית בזמן הקיסרים אף היא דוגמת הבל. לא היתה שום בעיה בימי הקיסרים שלא היתה גם בזמן הרפובליקה. החל ממרידות עמים כבושים ועד למלחמות אזרחים.

ואולם, באימפריה הרומית כן היה מעשה רצח אחד ויחיד, וראשון במינו, אשר סימל את קץ הרפובליקה. הכוונה היא לרצח טיבריוס גראכחוס בשנת 132 לפנה''ס שהיה הרצח הפוליטי הראשון ברומי לאחר כמעט 400 שנה של משטר הרפובליקה שבו כל הבעיות והמחלוקות נפתרו ויושבו באמצעות מנגנוני בחירה מתוחכמים של הקונסולים ושאר פקידי השלטון.

ולסיכום, המאמר הנו גיבוב של הבלים, השאלה טפשית, הדוגמאות כוזבות ומוטעות והמסקנות בהתאם.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:31)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תשובתך המתלהמת והמתחמקת מעידה כי הוא תקע לך אותה בגדול.
וחוץ מזה מה הקישקוש של:

''ואולם, באימפריה הרומית כן היה מעשה רצח אחד ויחיד, וראשון במינו, אשר סימל את קץ הרפובליקה. הכוונה היא לרצח טיבריוס גראכחוס בשנת 132 לפנה''ס שהיה הרצח הפוליטי הראשון ברומי לאחר כמעט 400 שנה של משטר הרפובליקה .... ''

ממתי אתה מתחיל לספור את ה''רפובליקה'' הרומית?
_new_ הוספת תגובה



עוד קשקשן...
עמיש (יום שישי, 09/11/2007 שעה 22:21)
בתשובה לחושף שקרנים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אבל למען תקנת הציבור אזכיר כי עידן הרפובליקה הרומית נספר משנת גירושו של המלך טרקוינוס סופרבוס בשנת 509 לפנה''ס.
משנת 509 לפנה''ס ועד שנת 132 לפנה''ס נמנות 377 שנים.
_new_ הוספת תגובה



עוד קשקשן...
רוצח אלטלנה (שבת, 10/11/2007 שעה 18:30)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

חיסלתם לנו את הדמוקרטיה ואתה אומר הלל?

לא נשכח ולא נסלח !
_new_ הוספת תגובה



עוד קשקשן...
יעקב חבין (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 18:09)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז תחליט 400 שנה או 377 שנה. נדמה לי שזה לא אותו הדבר!!!!!!!!!!!!
בכל זאת 23 שנים לא דוהרים על סוסים !!!!!!!!!!!!

אז מן הדין שתדייק!
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים...
יוסלה (יום שני, 12/11/2007 שעה 20:57)
בתשובה לחושף שקרנים
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

''חושף שקרנים...
תקע לך בגדול...
קישקוש...''

...מגלה טפחיים.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים...
מוקי שוקי (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 22:37)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

טוב, שכחתי שאתה היסטוריון, תואר ראשון לענייני הרומאים והפסלים. סלח לו.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים - אפולוגיה
גלעד זליבנסקי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 2:29)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נראה שמתבקשת כאן מעין אפולוגיה כדי להצדיק את המסר שלי ואת השימוש במקורות קלאסיים...
נתחיל מהיסטוריה העתיקה:
הטענה נגדי היא שהתפוררות הממלכה ההלניסטית המאוחדת של אלכסנדר הגדול התרחשה בגלל גורמים שונים שאינם קשורים בהכרח למותו.
אומנם היו קשיים רבים שעודדו את המפולת ההלניסטית ואת הפירוד וההתפוררות ואני לא מכחיש את הגורמים שהקטגור הזכיר, אבל עובדה היא שכל חיי אלכסנדר הממלכה נשארה תחת סמכות עליונה אחת וכמו כן השטחים הכבושים של האימפריה הפרסית היו כבר חלק מאורגניזם פוליטי אחד (כפי שכותב גם מקיאבלי בנסיך) ולכן אין תמיהה גדולה שהכובש המאורגן הצליח לשמור על מנגנוני המשטר הקיים ולהוסיף אותם לשאר הטריטוריה שלו.
לגבי ערי יוון, אין סיבה להניח שאי אפשר היה בנסיבות היסטוריות אחרות לאחד אותן תחת שלטון יווני ריכוזי לאורך זמן. השליטה וההשתלטות על ערי יוון התאפשרה ללא מאמץ ניכר ותוכננה כבר על ידי אביו של אלכסנדר, כך שנראה שההתרכזות הפוליטית הזאת הייתה רק עניין של זמן.
ושלא לדבר על זה שהמאבקים התפתחו בין הדיאדוכים והממלכות שהם הקימו ולא בין הערים הקלאסיות שממילא לא תפקדו יותר כיחידות פוליטיות עצמאיות ומשפיעות (כבר במלחמה הפלופוניסית למעשה כבר ברור שיוון הולכת ומתגבשת לגושים פוליטיים גדולים ושרוב ערי המדינה היו כבר אז רחוקות מלהיות חופשיות).
לגבי שאר העמים והמקומות הפחות מתורבתים, אנ ילא רואה קושי עקרוני לספח את כולם לשליט יחיד חזק לאורך זמן.
לסיכום ההיסטוריה היוונית: נכון שהיו גורמים שונים לכישלון הממלכות ההלניסטיות, אבל נראה שאי אפשר לשלול אפשרות שבה שליט יחיד או שלטון יציב היה ממשיך לשלוט בשטחים הכבושים של אלכסנדר. אלא שעם הסתלקותו בטרם עת האפשרות הזאת נעשתה בלתי אפשרית בגלל מלחמות הירושה ושאר הגורמים ההיסטוריים.

ועכשיו ממערב ליוון...
לגבי רומא הקטגור ההיסטורי השאיר אחריו יחסית מעט חומר:
טענה שבימי הקיסרים היו לרומא אותן בעיות פוליטיות כמו ברפובליקה וכמו כן הוא מדגיש את התאריך ההיסטורי של רצח טיבריוס גראכחוס על ידי יריביו הפטריקים כמודל לרצח פוליטי מובהק.
לגבי גראכחוס, אין ספק שאכן השקיעה של הרפובליקה החלה לפני הסיום הרשמי שלה ושארוע זה מהווה נקודת מפנה משמעותית בהיסטוריה הפוליטית של רומא. אלא שזה לא בהכרח סותר את הדברים שהתייחסתי אליהם בתוך המאמר... זה לא משנה מתי ובאיזו מידה הרפובליקה הפסיקה לתפקד כגוף פוליטי רפובליקני, כי גם תקופת המעבר מרפובליקה לקיסרות מדגימה את הקשיים העקרוניים שבאים לידי ביטוי בשלטון של מיעוט או יחיד לעומת שלטון של רוב או ייצוג גדול יותר של העם.
וכמו כן מבחינה היסטורית רומאית, אני עדיין יכול להסתמך על הטענה הידועה לא רק מהיסטוריוגרפיה, אלא גם ממיטב המחזות והפילוספיה והספרות היפה על הנושא של הקיסרים שהם מהווים ללא ספק (לפחות המפורסמים שבהם) דוגמאות קיצוניות של הידרדרות יוצאת דופן של שלטון יחיד.
קשה לי להאמין שאחד מאותם קיסרים אלוהיים היה מציל את רומא מאיום קיומי של מעצמת אוייב בקנה מידה של קרתגו.
לגבי מלחמות האזרחים, ברור שהן פרצו לפני הקיסרות, שכן בעקבותיה היא נוסדה על הריסות הרפובליקה.

והחלק החשוב ביותר:
בנוגע לביקורת על עצם הרעיון של המאמר-
השאלה שבכותרת באמת טפשית, כי היא מבטאת את מה שהרבה אנשים במדינה מבטאים ביחס לרצח רבין.
במקום לתקוף את הרעיון הזה, השתמשתי בו כדי לפתח אותו ולהסביר בדרך זו מדוע הוא לקוי מצד אחד ומהצד השני, על איזה אמת או מושגים פוליטים הוא עשוי להתבסס ובסופו של דבר להפוך למובן מהצד השלילי והחיובי.
אם כן, במערכת הערכים והמושגים הציבורית, רצח הדמוקרטיה קשור ברצח של אדם ולכן גם השתמשתי במטפורה שמדגישה את המובן הכפול, כלומר המילולי והמטאפורי.
לגבי הטענה שכל הטיה של רצון העם ''הכללי'' לכאורה (כלומר הרצון ''הכללי'' של ראש הממשלה לאחר שזכה בבחירות) מהווה רצח של הדמוקרטיה לא מתאימה לדעתי למושג וגם לא משקפת את כוונת הזעקות על הרצח הכפול (של האדם ושל הדמוקרטיה שלו).
לדעתי רצח של דמוקרטיה אמור להתייחס לפחות בטווח הארוך לפגיעה עמוקה בשיטה הדמוקרטית ולא רק להטייה של החלטה מסויימת או פגיעה נקודתית בפעילות השוטפת של המנגנון הדמוקרטי.
אם מדובר רק בהשפעה על פעולה מדינית אחת בנקודת זמן מסויימת שלמעשה אפשר לחזור עליה בהקדם באמצעות הנציגים הנבחרים המוסמכים לכך, אין הצדקה להתמש במטאפורה של רצח לגבי הדמוקרטיה... לכל היותר זוהי תקיפה שנטרלה אותה לזמן מסויים...
אלא שהמבכים את מר גורלם רואים ברבין מדינאי שאובדנו הבלתי הפיך משול לרצח של הדמוקרטיה שהיא רצון העם וזו בדיוק הסתירה שבה עסקתי במאמר.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים
עמיש (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 9:16)
בתשובה לגלעד זליבנסקי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

קל מאד לקחת איזה ביטוי ולתלות בו כל מני בוקי סריקי.
לעניין ממלכת אלכסנדר, אכן אי אפשר להוכיח כי אילו נשאר בחיים עוד כמה עשרות שנים הוא לא היה מצליח לקיים את רוב האימפריה. אני מעריך שהוא לא היה מצליח מאחר ובשיטת השלטון שלו לא היו בידיו המנגנונים הנדרשים לכך, וזאת בניגוד לאופן בו נבנתה האימפריה הרומית במשך מאות שנים.

לעניין המשטר הקיסרי, היו ביניהם חכמים וטובים והיו רעים וטפשים או סתם גרועים. מאחר ושיטת המשטר הקיסרית על האימפריה נמשכה כמעט 400 שנה קשה מאד להכליל את כל התקופה בהגדרה אחת ממצה. היו להם עידנים טובים של צמיחה והתחזקות (גם בימי הקיסרים המטורפים) והיו להם עידנים של דריכה במקום ונסיגה.
מה שכן ברור הוא כי כל בעיה שהיתה להם בימי הרפובליקה הופיעה בזמן זה או אחר גם בתקופת הקיסרים. חלק מהבעיות אף החריף מאד, החל ממאבקי שלטון אלימים ומלחמות אזרחים וכלה במרידות עמים, רעב, אנומיה ולבסוף התפוררות כללית.
_new_ הוספת תגובה



ערימה של קשקושים
גלעד זליבנסקי (יום שני, 12/11/2007 שעה 20:28)
בתשובה לעמיש
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אחרי הכל אנחנו מסכימים לגבי המסגרת ההיסטורית וזה סוג של הישג אנושי ותקשורתי...
לגבי הדברים שהוספת על רומא הקיסרית, לדעתי ראוי לקחת בחשבון את העובדה שבשלב ההיסטורי של הקיסרות רומא כבר הספיקה להשתלט על העולם המתורבת שהיה מוכר לה ולכן מבחינה מסויימת הרפובליקה הייתה תקופה של עלייה לשיא שדורשת שימוש משמעותי ופורה יותר במדינה ובמשאבים שלה, בעוד שלאחר מכן כל מה שנדרש היה שמירה על ההישגים שכבר הושגו לקראת השקיעה... אני סבור שבתקופה של ההתקדמות המהירה בימי הרפובליקה קיסר גרוע אחד או שניים היו יכולים לגרום להפסד בלתי הפיך, למשל לקרתגו שבגללו יתכן שרומא לא הייתה מצליחה להגיע למעמד הבכורה המפורסם שלה.
בקיצור: אני מודה בכל הקביעות שבתגובה השנייה שלך, אבל לדעתי לרומא של הקיסרים היה קל יותר לשמור על יציבות אחרי שממילא כבר כל העולם נשלט על ידיה וניתן לה בירושה מהרפובליקה.
אם שוקלים את ההבדל הזה בנקודות המוצא ההיסטוריות של שני המשטרים, נדמה לי שאפשר להדגים את היתרונות והחסרונות שלהם, לפחות אם מנסים להציב את הקיסרות במקום הרפובליקה באותם תנאים קיצונים (לפני או אחרי ההשתלטות על כל שטח האימפריה).
_new_ הוספת תגובה



לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה.
חזי (יום שישי, 09/11/2007 שעה 16:41) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תראה רק מה קורה בעיראק ''הדמוקרטית''.

עבור העם העיראקי היה עדיף משטר דקטטורי של סדאם ולא הדמוקרטיה הזו.

עוד דוגמא: אם במדינת ישראל יסתמן רוב ''דמוקרטי'' לערבים,
אני משוכנע כי רוב רובם של היהודים כאן יעדיפו שלטון דיקטטורי...

כבר כתבתי כאן מזמן,
בשלטון דמוקרטי תקין, צריך לתת לחלק מהתושבים יותר משקל מאשר לאחרים.
קח לדוגמא את יוון העתיקה. לא לכל אחד נתנו שם זכות הצבעה...
_new_ הוספת תגובה



לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה.
חושף שקרנים (יום שישי, 09/11/2007 שעה 19:32)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אז אולי כדאי להכין את הדיקטטורה הפרוגרסיבית?
_new_ הוספת תגובה



לא כל עם, ולא בכל מצב אפשרית דמוקרטיה.
גלעד זליבנסקי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 2:37)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דמוקרטיה לטוב ולרע היא תלוית תרבות ותלויה בעם ובכושר ההתארגנות הפוליטי שלו.
משום מה מתבצעים בתקופה שלנו ניסיונות חובבנים להפוך עמים או סתם אספסוף וערב רב לאזרחים דמוקרטים, כשלמרבה הצער הנססיינים שוכחים שהמערב המודרני וגם יוון העתיקה היו מוכרחים לעבור הרבה מאוד שינויים תרבותיים וחברתיים כדי להבשיל.
ישראל או הציונות במובן מסויים ייבאה את הפרי המערבי הזה למולדת ההיסטורית.
אבל יש הרבה מאוד בני אדם היום שעדיין אינם בשלים מבחינות שונות למשטר דמוקרטי.
אם תשתנה האמונה התפלה הנאורה הזאת, ניתן יהיה לגשת לבעיות הפוליטיות והאנושיות בצורה כנה.
_new_ הוספת תגובה



השמאל רצח אותה. בישראל אין דמוקרטיה.
צדק (שבת, 10/11/2007 שעה 20:08) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

השמאל פורע חוק, מבצע כל פשע שבעולם ולא נענש.
זה אפשרי רק במשטרים טוטליטריים, בהם הפושעים והרוצחים בעלי החסינות הם אנשי השלטון.

מעצרים וחקירות על דיבורים, מעצרים מנהליים, רדיפה פוליטית.
כל אלו קיימים במשטרים טוטאליטריים בלבד, ברית המועצות, גרמניה הנאצית, צ'ילה של פינושה.......

כלי תקשורת המדברים בקול אחיד, ומהוים כלי תעמולה בידי מיעוט כוחני.
בדמוקרטיה לא יתכן יצור כזה.
ואם רוצים לבדוק אם מדינה היא דמוקרטית, זו הדרך הקלה ביותר גם למי שאינו מכיר אותה.
_new_ הוספת תגובה



אפשר לרצוח את הדמוקרטיה
לוי (שבת, 10/11/2007 שעה 21:23)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היטלר רצח את הדמוקרטיה .
סטלין רצח את הדמוקרטיה .
מפאי רצחה את הדמוקרטיה .
בזמנו הדמוקרטיה נרצחה במדינות הגוש הסוביטי .
בסין נרצחה הדמוקרטיה .
בצפון קוריאה .
בוויטנאם .
במדינות דרום אמרוקה .
במדינות ערב .
וכו' וכו' .......
רבין דפק את הדמוקרטיה .
מי שרצח את רבין לא רצח את הדמוקרטיה הוא רצח ראש ממשלה אשר היה בובה בידי שרלטנים כל שהם .
_new_ הוספת תגובה



אפשר לרצוח את הדמוקרטיה
לוי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 16:41)
בתשובה ללוי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

אהרון ברק וחבר מרעיו רצחו את הדמוקרטיה .
_new_ הוספת תגובה



האם אפשר לרצוח את הדמוקרטיה?
מהנדס אזרחי (יום ראשון, 11/11/2007 שעה 12:58) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

יש שאלה יותר חשובה שצריך לשים לב אליה

והיא: האם אפשר לרצוח את רוחניות העם היהודי?

הוידיאו הבא יתן לכם תשובה.

_new_ הוספת תגובה



?
יוסלה (יום שני, 12/11/2007 שעה 21:13)
בתשובה למהנדס אזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הווידיאו אכן מביא תשובה:
מהנדס אזרחי חושב שדחפור
שחופר בארץ ישראל מזיז למישהו.

הרי הכל כאן חופרים ומדחפרים,
ולא רק בשטחים פתוחים. הצבא כבר
דיחפר אלפי בתי מגורים ביהודה ושומרון,
ומה שלא עשו הדחפורים עושים החבלנים
של צה''ל וטילים ממסוקים.

אך בשם הרגישות למורשת היהודית ואהבת
הארץ המהנדס מתחלחל למראה דחפור קטן
שאפילו אינו הורס בית. אולי הדחפורון מזכיר
למהנדס שבית שלישי כבר לא ייבנה בזמן
הקרוב, ושהמתנחלים בקרוב יעזבו את יהודה
ושומרון בדרכם לקנדה.

אכן 'רצח רוחניות העם היהודי'.
אולי עוד נדבך בפולחן האדמה,
העצים והאבנים.
_new_ הוספת תגובה



?
מוקי שוקי (יום רביעי, 14/11/2007 שעה 22:43)
בתשובה ליוסלה
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

המתיישבים היהודים ביו''ש מממשים את החזון היהודי.

אתם מתרפקים על האדמה ה'פלסטינית' שהיא בעבורכם יודנריין. האין זה ''נדבך בפולחן האדמה''?

אתם כורתים עצים ומאשימים את היהודים!
אתם זורקים אבנים בשטחים ובגדרות וצה''ל הגיבור לא פותח עליכם אש. הייתי אומר שזה נצחון הרוח על הביריונות הבולשביקית.
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי