פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
מאפיין אנושי מובהק - בעייתיותו בהיסטוריה
מיכאל שרון ז''ל (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 4:01)




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


למיכאל: הומו ספיאנס והומו אינטלקטואליס
אורי מילשטיין (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 7:54) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

היחידים המעולים, מועלים לעולה, כדבריך, משני טעמים:

1. יש יותר מניפולטורים המתחזים ליחידים מעולים, מאשר מעולים באמת, והם מסכנים את שרידותה של המערכת. לכן פתחו חברות האדם מערכות הגנה מפני רעיונות חדשים שרובם אכן גם הרסניים. מערכות הגנה אלה פוגעות אמנם ברעיונות של היחידים המעולים וביחידים המעולים עצמם, אבל לטובת שרידותה מוכנה (מבחינה אבולוציונית) המערכת לוותר על התקדמותה כדי למנוע את קריסתה.

2. המאפיין היסודי של ההומו-ספיאנס שהוא משמיד בתבונה (ניתחתי את הנושא במאמר בפורום זה ''אנטישמיות ושואה''). היחידים המעולים באמת שייכים למין ''הומו אינטלקטואליס''. לאדם המשמיד בתבונה יש דילמה כלפי האדם האינטלקטואלי: מצד אחד הוא מבקש להשמידו ומצד שני הוא זקוק לו. הפתרון התעללות באדם האינטלקטואלי מבלי להשמידו.
_new_ הוספת תגובה



והנה תרומתי הצנועה לדיון החשוב:
נסים ישעיהו (יום רביעי, 31/07/2002 שעה 1:12)
בתשובה לאורי מילשטיין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

על יוצרים ועל יצרים.

להתקדם, ליצור, להיות גבוה היום יותר מאשר אתמול, זו נטייה טבעית לאדם באשר הוא אדם.
איך עושים זאת? איך מתקדמים? איך ניתן להיות גבוה יותר ויותר מיום ליום?
יוצר אשר מיצירתו יכולים ליהנות רבים אחרים; זה הטיפוס שבונה לו (ולנו) הר. לאט, בעבודה קשה ובעקשנות הוא מתקדם במעלה ההר תוך כדי בניה. לפעמים יש תחושת ירידה ולפעמים אפילו נפילה קשה; אבל זה רק מפני שעליו להביא מלמטה את חומרי הבניה. 'ירידה לצורך עליה' קוראים לזה.
יוצר כזה גם מעלה אתו אל ההר שבנה את כל מי שמעוניין לעלות. הוא משתף את כולם בהישגיו הרעיוניים ולפעמים אף בלבטיו לגבי הצעד הבא בהתקדמות. כך כולם יכולים להיות שותפים בבניית ההר וביתרונות שמעניק קיומו של ההר לאחר שנבנה, כנקודת משען לבניית הר גבוה יותר, (לפעמים) על ידי יוצר אחר.
ההיסטוריה היהודית מלאה (וגם בהווה ישנם) דמויות מופת כאלה, אשר ההר האישי שבנו משרת את כולנו מאז ועד בכלל. כך יכול אדם שיכולותיו אינן כה גבוהות, להתייצב על ההר שכבר נבנה ולצפות למרחוק. לפעמים אפילו למרחק גדול יותר מזה שאליו צפה בונה ההר...
אברהם אבינו הנו דמות המופת הראשונה בהיסטוריה אשר זו הייתה דרכה, וממנו והלאה היו, וישנם, רבים רבים ההולכים בדרכו.
לעומת דרך זו ישנם אנשים הנוקטים גישה אחרת וגם בהם נתקלים פה ושם. כדי להרגיש גבוהים - הם לא יתאמצו לבנות הר, הם פשוט ידרכו על הזולת. הם אלופים בחשיפת הרע אצל הזולת בעוד הם עצמם - טוב מוחלט. הם, לעולם, לא יאמרו כך בפירוש אלא אם כן שאלת אותם או לחצת אותם אל הקיר... אבל בעצם ההצבעה על הרע, כביכול, אצל הזולת הם כמו מכריזים: ''תראו כמה אני טוב''...
הראשון בהיסטוריה אשר נקט דרך זו היה קין אשר רצח את הבל אחיו מתוך תחושה כי אחיו מוצלח ממנו. אז למה להתאמץ לעלות? אפשר, פשוט, לסלק את המתחרה מן הדרך וכך, תמיד, להיות ראשון. אפילו בלעדי.
חז''ל אומרים לנו כי ''כל הפוסל - פסול'' ומוסיפים: ''במומו הוא פוסל'' כדי שנדע ממה להישמר.
לכל אדם נתן הבורא יתברך יכולות שונות, חלקן מובהקות וחלקן פחות. לכל אדם יש את היכולת ליצור וגם את היכולת להרוס. מה שעושה את ההבדל זו הבחירה החופשית הנתונה לכל הולך על שתים: תלוי במה בוחרים.
המסקנה שלנו היא:
אם אתה רוצה להרגיש גבוה - בנה לך הר, אל תדרוך על הזולת.
מי שמוצא דמיון בין הטיפוסים המתוארים כאן לבין כותבים בפורום זה ובכלל - עושה זאת על אחריותו בלבד.
בברכה,
נסים.
_new_ הוספת תגובה



מאמר מעמיק
ב. לשון (יום שלישי, 30/07/2002 שעה 17:39) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מאמר מעמיק המעלה פרספקטיבה רעננה.ומצביע על היותה של הנכונות להכיר ביכולתו הבלתי שגרתית של האדם הבודד,תכונה שנחנים בה רק מעטים.
_new_ הוספת תגובה



היחיד
אוהד קמין (יום רביעי, 17/05/2006 שעה 19:24) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

נכון ציין כותב המאמר שהיחיד האנושי הוא המקור של כל הקידמה. כפי שהראתה הפילוסופית אין ראנד בספרה ''כמעיין המתגבר'' ביחיד היצרני נמצאים כוחות היצירה אשר מניעים את כל התרבות קדימה. מדובר באמת עובדתית, הנכונה לגבי כל ההסטוריה האנושית, שכדי להגיע אליה צריך רק לצבור עדויות הנובעות מאבחנה במציאות: אנחנו אף פעם איננו נתקלים בשחבה קולקטיבית או באמצאה קבוצתית - הרעיונות החדשים מבזיקים תמיד בדעתו של יחיד.
הקשר בין ''מעולים'' ל''מועלים'' איננו לגיטימי. זה קשור יותר לרעיון שהמעולה נמצא בעליה. מה שכן רלוונטי הוא התסמונת המתוארת בפרשת מוצרט וסליירי, או ''אמדאוס'' שבה מתוארת מערכת יחסיו של הבינוני והמעולה. הבינוני הוא תמיד הסכנה הגדולה למעולה מכיוון שנראה לו שהמעולה הוא אויבו. לכן הפתרון הוא בחינוך החברה לראיית היחיד כמפתח להתקדמות ותפיסת היחיד המעולה במיוחד ככרטיס לחיים טובים יותר.
פעם שמעתי פסיכולוג מרצה על כך ש''אני ד' אלוהיך'' ניתן להבנה כ''יש צורך לראות את ה''אני'' כערך גבוה''. אני חושב שזה רעיון רציני שכדאי לכל האנושות לקחת ברצינות רבה, כדי לקדם את עצמה בעתיד.
בביה''ס לפילוסופיה קלאסית למדתי על שני מודלים של פירמידה חברתית: האחד, שלילי, הוא זה שבו האנשים ניצבים זה על גבי זה וכמובן, לפיכך, שכל המבנה רופף ומעמדם של העומדים בקומה הגבוהה ביותר נמצא באיום על ידי אלה שנמצאים בקומות התחתונות. השני, החיובי, הוא זה שבו הכל נמצאים בשתי רגליהם על הקרקע והגבוהים ביותר - המעולים - נמצאים במרכז ונותנים השראה ותמיכה לכל השאר.
_new_ הוספת תגובה



היחיד
דורית דהן (יום חמישי, 17/01/2008 שעה 11:39)
בתשובה לאוהד קמין
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

שמי דורית והיתי רוצה שאוהד יצור קשר איתי> אני חברה מהעבר ורוצה ליצור קשר אתו<
תודה
דורית
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי